شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کتاب باید در سفره فرهنگی مردم احیاء شود/ تجدید‌نظر در قیمت‌تمام شده کتاب

غلامرضا منتظری، معتقد است باید کاری کنیم، کتاب برسر سفره فرهنگی مردم جایگاه خود را به‌دست بیاورد و لازمه تحقق این هدف نیز اصلاح گام‌های ابتدایی است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، 14 تیر‌ماه به نام روز «قلم» نام‌گذاری شده‌‌است. براساس ماده 43 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یکی از اهداف تشکیل کمیسیون فرهنگی، همانطور که از نامش پیداست؛ انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر است؛ بنابراین توجه به حوزه نشر کتاب و اهل قلم یکی از وظایف این کمیسیون به‌شمار می‌آید.

غلامرضا منتظری، نائب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، می‌گوید اولویت‌های این کمیسیون تا هفته آینده تعیین و اعلام می‌شود. وی معتقد است؛ کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌تواند قدم‌های موثری برای اهل قلم  و صنعت نشر بردارد.  

14 تیر‌ماه با عنوان «اهل قلم» نام‌گذاری شده‌است. مهمترین برنامه‌های کمیسیون فرهنگی یازدهمین مجلس شورای اسلامی که به تازگی اعلام شده‌اند، برای حمایت از این قشر چیست؟  

اعضای کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که هیات رئیسه آن به‌تازگی تعیین شده‌، بنا دارند تا دو هفته آینده اولویت‌‌ برنامه‌های خود از‌جمله در زمینه صنعت نشر و کتاب را تعیین و به اطلاع‌ عموم برسانند؛ بنابراین در این گفت‌‌و‌گو، فقط به بیان دیدگاه‌ها می‌پردازم.

به نظر می‌رسد، نخستین گام کمیسیون فرهنگی درباره صنعت نشر، احصاء مهم‌ترین آسیب‌‌‌ها، موانع و تلخکامی‌های صاحبان اندیشه و اهل فلم در دو حوزه سخت‌افزایی و نرم‌افزاری، براساس فهرست اولویت‌‌ها باشد. برمبنای این فهرست، اعضا کمیسیون فرهنگی، می‌توانند برای حل مسائل و نحوه مواجه با مشکلات این قشر عزیز و فرهیخته موضع‌گیری کنند؛ علاوه‌براین باید جدول زمانی، تعیین شود تا متناسب با هر مشکل اعضای کمیسیون فرهنگی با متولی مربوطه به بحث، گفت‌وگو و تبادل‌نظر بنشینند و در نهایت برای تحقق راه‌ حل‌ها تقویم اجرایی درنظر گرفته‌شود. در غیر این صورت 14 تیر‌ماه سال آینده نیز ممکن است مشکلات فعلی را دوباره شاهد باشیم.

توجه ریشه‌ای به مسائل صنعت نشر
باید ریشه‌ای با  مسائل حوزه صنعت نشر و کتاب برخورد کنیم. شخصا معتقدم، حوزه نشر و کتاب باید جزو اولویت‌های کمیسیون فرهنگی قرار بگیرد؛ چراکه کتاب در حوزه فرهنگ، نقش مادر و تعیین‌کننده دارد. باید به پدید‌آورندگان کتاب که زاییده اندیشه‌ها، بینش‌ها و تجارب هستند و بدون آن‌ها ظهور و بروز پیدا نمی‌کند، توجه شود. براساس آشنایی با اعضای کمیسیون فرهنگی امید‌وارم توجه ویژه‌ای به این عرصه مبذول بدارند تا در افق پیش‌رو بیش از گذشته شاهد گسترده‌ شدن چتر حمایتی برسر اهل قلم باشیم.  

در بازار نشر با توجه به افزایش قیمت کاغذ برای خرید از سوی جامعه هدف، رغبت وجود ندارد؛ به‌جز افرادی مانند دانش‌آموزان و دانشجویان و مخاطبان علاقه‌مند به پژوهش. باید کاری کنیم، کتاب برسر سفره فرهنگی مردم جایگاه خود را به دست بیاورد. همچنین لازم است در قیمت تمام‌شده کتاب‌، تجدید نظر شود و لازمه تحقق این هدف اصلاح گام‌های ابتدایی است. وقتی ناشر با قیمت گزاف کاغذ، تهیه می‌کند، نباید انتظار داشت، کتاب را با قیمت کمتر عرضه کند.
  
یکی از تجارب مهم شما، فعالیت به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان بوده است. با توجه به این سابقه هشت ساله، فکر می‌کنید علاوه‌بر موضوع کاغذ نشر در حوزه‌های دیگر از‌جمله ترویج کتابخوانی، کمیسیون فرهنگی چگونه می‌تواند سیاست‌گذرای کند؟  
بدون توجه به لزوم رفع موانع، ایجاد سهولت و لزوم افزایش قدرت خرید، نمی‌توانیم انتظار افزایش سرانه مطالعه را داشته باشیم. کتاب جزو محصولات فکری و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود. اگر قیمت کتاب بالا باشد، رغبت خرید کاهش پیدا می‌کند. نخستین گام را باید از حوزه کاغذ شروع کنیم.

در گام بعدی گسترده شدن چتر حمایتی بر سر پدید‌آورندگان است؛ به‌عبارت دیگر به موازات اینکه باید در قیمت کاغذ تجدید نظر شود، کتاب باید در سبد زندگی خانواده‌ها، سهم خودش را پیدا کند. بنابراین دستگاه‌های متولی باید چتر حمایتی برای اهل قلم داشته باشند.

نمایشگاه‌های استانی کتاب باید تقویت شوند
حتما باید زمینه عرضه درست کتاب را فراهم کنیم. علاوه‌براین؛ برگزاری نمایشگاه‌های استانی اقدام قابل‌توجهی است که باید گسترده شود اما درچند سال گذشته، به‌دلیل افزایش قیمت کاغذ استقبال از این رویداد فرهنگی کاهش پیدا کرده‌است. برای افزایش تمایل مردم به نمایشگاه‌های استانی و در مجموع خرید کتاب، باید در میزان حمایت‌ها برای خرید، تجدید نظر‌ کنیم؛ به این معنا که باید حمایت‌ها را افزایش دهیم؛ از‌جمله با افزایش درصد تخفیف خرید کتاب. این اقدام می‌تواند د رهمه گروه‌های سنی رغبت خرید و مطالعه کتاب را ایجاد کند.   
 
موضوع لایحه مالکیت فکری سال‌هاست در مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و مسئولان فرهنگی در دولت امید‌وارند در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سرنوشت این لایحه مشخص شود. آیا این انتظار به پایان می‌رسد؟    
با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در پیام به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌طور ویژه کنار مولفه اقتصاد از فرهنگ به‌عنوان اولویت جدی، مجلس یاد کردند؛ بنابراین کمیسیون فرهنگی رسالت سترگ و سنگین‌تری در مقایسه با ادورار گذشته برعهده دارد.

با توجه به منویات رهبری، انتظار جامعه، صاحبان آثار و اهالی نشر از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کرده‌است. براساس این تاکیدات من خوش‌بین هستم که سرنوشت این لایحه که ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، مشخص شود. اگر بنا است اعتماد اهل قلم را جلب کنیم، باید به استاندارد‌ها پایبند باشیم و به‌عنوان راهبرد قانونی در دستور کار قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها