پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کتاب‌های امانیِ کتابخانه‌های عمومی استان قم اینترنتی تمدید می‌شوند

«سجاد عمرانی» سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، با اشاره به فراهم شدن بستر فضای مجازی برای استفاده کابران، این امکان را باعث مراجعه حداقلی آنها دانشت و یادآور شد: تمدید منابعِ در دستِ امانت به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، یکی از اماکان عمومی که از ابتدای تیرماه مجوز استفاده از آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر شد، کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور بودند. با توجه به اهمیت این مکان‌ها و مراجعه اعضا به کتابخانه در رابطه با نحوه مراجعه و اقداماتی که مسئولین کتابخانه‌ها برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا انجام داده‌اند، با سجاد عمرانی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان قم به گفت‌وگو نشستیم.
 
با توجه به اینکه از ابتدای تیر، کتابخانه‌های عمومی بازگشایی شدند و نزدیک به دو هفته از این موضوع می‌گذرد، وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان را از حیث ارائه خدمات به اعضا و استفاده اعضای از این خدمات، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی توسط کارکنان و اعضاء کتابخانه‌ها تا کنون مشکل خاصی نداشته‌ایم و برنامه‌ها طبق ضوابط ابلاغی در حال اجرا است.

تغییر عمده‌ای در روال گذشته به وجود آمده است؟

صرف نظر از رعایت مسائل بهداشتی، امکان امانت داخل سالن به روال سابق است اما کتاب‌های مطالعه شده باید در قفسه قرنطینه قرار داده شوند.
 
طبق پروتکل‌های بهداشتی، سالن‌های مطالعه‌ای را که در بخش مخزن قرار دارند  به چه صورت اداره می‌کنید؟

در شرایط فعلی درصورتی‌که امکان جداسازی سالن مطالعه از مخزن وجود دارد، به شکل‌های مختلف این جداسازی انجام می‌شود و از طرفی درخصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و عدم تورق کتاب‌های موجود در قفسه‌ها به همه اعضاء کتابخانه اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
اگر حجم متقاضیان استفاده از سالن مطالعه زیاد باشد، چه تمهیداتی برای رعایت مسائل بهداشتی انجام داده‌اید؟

در این صورت کتابخانه باید از سازوکار نوبت‌دهی و زمان‌بندی استفاده از سالن مطالعه استفاده کنند. با توجه به اینکه نرم‌افزار مدیریت نوبت‌دهی استفاده از سالن‌های مطالعه در اداره‌کل فناوری اطلاعات تهیه شده است، راهنما و دستورالعمل نوبت‌دهی به کتابخانه‌ها اعلام شده است.
  
در روزهای اخیر و طبق اعلام ستاد ملی کرونا، استان قم از حیث کنترل شیوع ویروس کرونا، در وضعیت بهتری نسب به سایر استان‌ها قرار گرفته است. اگر به خاطر شرایطی، ما وارد وضعیت قرمز یا هشدار شویم، فعالیت کتابخانه‌های عمومی همچنان پابرجا خواهد بود؟

در صورتی که استانداری، فرمانداری یا ستاد ملی مبارزه با کرونا، دستور کتبی و رسمی نسبت به تعطیلی اداره‌ها یا مراکز فرهنگی در استان‌ها یا شهرهای مذکور را صادر و یا شرایط خاصی را در این خصوص اعلام کند، کتابخانه‌های عمومی نیز در آن مناطق تابع آن دستورات خواهند بود.
 

با توجه اینکه ممکن است کتاب‌های برگشتی آلوده باشند، آیا برنامه‌ای برای ضدعفونی‌کردن یا قرنطینه آنها دارید؟ 

برای ضدعفونی کردن کتاب‌های برگشتی، از قفسه یا اتاق قرنطینه استفاده خواهد شد و کتاب‌ها به مدت 7 روز در این قفسه یا اتاق نگهداری می‌شوند. ارتقا کتاب در اتاق نگهداری به مدت 7 روز به‌منظور حفظ سلامتی کتابداران و اعضاء کتابخانه صورت گرفته است.
 
آیا بستر فضای مجازی برای کاربران عضو کتابخانه‌های عمومی استان فراهم شده است که حضور فیزیکی آنها را در این مراکز به حداقل برساند؟

با توجه به اینکه نرم‌افزار سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی، در محیط وب و از طریق مرورگرهای اینترنتی در دسترس کلیه کاربران است، لذا اعضاء کتابخانه می‌توانند قبل از حضور در کتابخانه، ابتدا از طریق سامان، کتاب‌های مورد نیاز خود را جست‌وجو کنند و اطلاعات کتابشناسی کتاب‌ها را یادداشت کرده و با خود همراه داشته باشند. از طرفی تمدید و درخواست رزرو اینترنتی منابع در دست امانت از دیگر خدمات غیرحضوری است. اعضاء می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به کتابخانه، از طریق سایت سامان، درخواست اینترنتی تمدید و درخواست رزرو امانت کتاب را ارسال نمایند.
 
در این روزها افراد می‌توانند برای عضویت در کتابخانه‌ها اقدام کنند؟
متقاضیان عضویت در کتابخانه از طریق اینترنت و مراجعه به سایت فرم پیش‌ثبت‌نام را تکمیل و مشخصات خود را ثبت و سپس برای تکمیل فرایند ثبت‌نام به کتابخانه مراجعه می‌کنند.
 
بخش کودک و نوجوان چطور؛ آیا امکان حضور اعضاء در این بخش از کتابخانه‌های عمومی در استان وجود دارد؟
خیر، مطابق بخشنامه امکان حضور اعضا در این بخش‌ها وجود ندارد.
 
در پایان اگر توصیه‌ای به کابران و اعضا کتابخانه‌ها دارید، بفرمایید.
توصیه می‌شود اعضاء در منزل نسبت به جستجوی کتاب‌های مورد نیاز خود اقدام کنند و مشخصات کتاب‌ها را با خود به همراه داشته باشند و در هنگام حضور در کتابخانه در اختیار کتابدار قرار دهند. لذا تاکید می‌شود اعضاء و مراجعه‌کنندگان محترم قبل از حضور در کتابخانه، در منزل جستجوهای لازم را از طریق نرم‌افزار سامان انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها