شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
حمایت ویژه شورای شهر کرج از نشر/ امکان تبدیل کاربری مسکونی به فرهنگی

بهرام آجرلو با توضیح موارد همراهی شورای شهر کرج با اهالی نشر، از نصف شدن عوارض و امکان تبدیل واحدهای مسکونی به واحدهای صنفی با کاربرد فرهنگی در سراسر این شهر خبر داد.

بهرام آجرلو رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان کرج در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت فعالیت ناشران و کتاب‌فروشان در این شهر گفت: ۱۱۸ ناشر در استان البرز فعال‌اند که از میان آن‌ها ۹۰ ناشر در کرج و بقیه در شهرهای دیگر هستند؛ همچنین حدود ۵۲ کتاب‌فروش و ۲۰ کافه کتاب نیز در این شهر فعال هستند.
 
وی با اشاره به عمده مشکلات ناشران در شهر کرج افزود:‌ بخش عمده دغدغه ناشران قبل از شیوع بیماری کرونا به گرانی کاغذ محدود می‌شد اما با همه‌گیر شدن این بیماری، مشکل فروش ناشران به‌شدت افزایش پیدا کرده؛ زیرا نوسانات قیمت کاغذ با وجود حمایت‌های دولت همچنان ادامه دارد و قیمت تمام شده کتاب رشد زیادی داشته است.
 
آجرلو ادامه داد: اگر بخواهیم افزایش قیمت کتاب در سال ۹۹ را با سال ۹۰ مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم هزینه‌ها سه تا 10 برابر رشد داشته و این موضوع مشکلاتی را برای خوانندگان ایجاد کرده است؛ زیرا آن‌ها برای خرید کتاب باید توان اقتصادی داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه مشکل اصلی ناشران و کتاب‌فروشان کرج نبود بازار و مخاطب برای خریداری کتاب است، عنوان کرد: به‌دنبال بیماری کرونا، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشگاه‌ها تعطیل هستند و از آنجایی که بیشتر مخاطبان ما در بازار حضور ندارند، بازار کار کساد شده است و در مجموع کرونا اثرات نامطلوبی بر روی ناشران و کتاب‌فروشان گذاشته است؛ به‌طوری که اگر سری به کتاب‌فروشی‌ها بزنید، خلوت هستند.
 
 آجرلو همچنین درباره حمایت‌های دولت توضیح داد: در این میان دولت حمایت خاصی انجام نداده است و تاکنون همه صحبت‌هایی که درباره وام‌ها بوده، محقق نشده است.
 
وی همچنین درباره وضعیت کتاب‌فروشان کرج در این‌روزها گفت: فروش کتاب‌فروشی‌ها کاهش زیادی داشته است و به‌دنبال ویروس کووید ۱۹ عملا تعطیل شده‌اند. کتاب‌فروشان ما وضعیت خوبی ندارند؛ به‌طوری که در خرداد ماه امسال حدود ۲۲ واحد صنفی شامل ۱۹ کتاب‌فروشی که در کنار کتاب نوشت‌افزار هم می‌فروختند، یک کتاب‌فروشی و ۲ کافه کتاب تعطیل شدند.
 
حمایت‌های خاص شورای شهر کرج از اهالی نشر
وی با اشاره به حمایت‌های شورای شهر کرج در بحث کاربری فرهنگی گفت: شورای شهر رسما به اتحادیه اعلام کرده است که ناشران و کتاب‌فروشان اجازه فعالیت در واحدهای مسکونی را دارند و این موضوع را تغییر کاربری مسکونی به فرهنگی تلقی می‌کند و آن را تجاری نمی‌داند. این موضوع کمک زیادی به دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه کرده است زیرا حتی کافه کتاب‌ها نیز می‌توانند در واحدهای مسکونی دایر شوند.
 
آجرلو درباره دیگر حمایت‌های شورای شهر کرج توضیح داد: مصوبه لایحه حمایت از ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان به تصویب شورای شهر کرج رسیده و برای اجرا به شهرداری‌های مناطق ارسال شده است و فعالان نشر کرج نیز مانند تهران، شیراز و مشهد ناشران می‌توانند از حمایت‌های خاص بهره‌مند شود.
 
وی درباره حمایت‌‌های خاصی که برای اهالی نشر پیش‌بینی شده است، گفت: ناشران و کتاب‌فروشان از پرداخت‌۵۰ درصد عوارض صنفی معاف هستند و اگر یک واحد صنفی باید یک میلیون تومان عوارض سالانه شهری پرداخت کند، ناشر و کتاب‌فروش بر اساس فرمول‌های محاسباتی شهرداری باید ۵۰ درصد این عوارض را پرداخت کنند.
 
آجرلو همچنین توضیح داد:‌ اکنون تسهیلات خوبی در روند صدور پروانه کسب فراهم شده است و بروکراسی اداری را در حد صفر پایین آورده‌ایم؛ به‌طوری که اگر یک ناشر با پروانه نشر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه مراجعه کند، در کمتر از ۲۴ ساعت می‌تواند پروانه صنفی خود را دریافت کند.
 
استقبال کرجی‌ها از کافه کتاب‌ها
آجرلو با بیان اینکه حدود ۲۰ کافه کتاب در استان البرز فعال هستند، گفت: طرح کافه کتاب برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی در سال ‍۱۳۹۰ در شهر کرج آغاز شد اما به صورت رسمی از سال ۱۳۹۴ در اتحادیه برای کافه کتاب‌ها پروانه کسب صادر می‌شود.
 
وی افزود: البته کافه کتاب‌ها نسبت به سایر رسته‌های صنفی مثل کتاب‌فروشان یا کافه‌ها ناشناخته باقی مانده‌اند و فعالیت آن‌ها آنطور که باید پیش نمی‌روند.
 
آجرلو با بیان اینکه کافه کتاب‌ها ترکیبی از کافه و کتاب‌فروشی هستند، عنوان کرد: در یک دوره زمانی که بحثی برای مقابله با دخانیات و قلیان وجود داشت ما در استان البرز طرح کافه کتاب را مطرح کردیم که با حمایت مسئولان روبه‌رو شد زیرا ما از این طرح به عنوان جایگزین کافه‌هایی با قلیان و دخانیات نام بردیم.
 
رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان کرج توضیح داد: حداقل متراژ این کافه‌ها باید ۶۰ مترمربع باشد که ۳۰ متر آن باید به کتاب اختصاص داشته باشد و ۳۰ متر دیگر به کافه. افراد می‌توانند در کافه‌ کتاب‌ها بنشینند و با امکانات اینترنتی رایگان که در اختیارشان قرار می‌گیرد، از کتاب‌های صوتی و الکترونیک استفاده کنند یا کتاب‌های فیزیکی خریداری کنند.
 
به گفته آجرلو، کافه کتاب‌ها در صورت فراگیر شدن می‌توانند پاتوقی برای کتاب‌خوان‌ها و کمک به فرهنگ کتاب و مطالعه همچنین مامنی برای آشتی مردم با یار مهربان باشند.
 
وی با بیان اینکه کافه کتاب‌ها در کرج از استقبال خوبی برخوردار هستند، گفت: در یک بررسی کلی به این نتیجه رسیدیم که تاسیس کافه کتاب‌ها در یکسری نقاط خاصی از شهر مقرون به‌صرفه است؛ به عنوان مثال در نقاط مرکزی اصلا خوب نیست اما در منطقه مهرشهر کرج استقبال خوبی از آن شده است و کافه‌هایی که در محل‌های نامناسب دایر شده‌اند، بازده مناسبی نداشتند.
 
ضربه به کتاب‌فروش با حذف فروش کتاب درسی
رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان کرج همچنین با بیان اینکه ما فقط نباید در هفته کتاب درباره کتاب صحبت کنیم، عنوان کرد: باید برنامه‌ای از سوی دولت پیش‌بینی شود که کتاب فقط به یک هفته محدود نشود و به صورت عملی از این صنف حمایت کند، اما گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که فعالیت اهالی این حوزه تضعیف می‌شود.
 
آجرلو با بیان اینکه متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در یک اقدام غیراصولی ضربه‌ای جدی بر پیکره کتاب‌فروشان وارد کرد، افزود:‌ کتاب‌های درسی طی سال‌های مختلف تا سال ۱۳۹۸ توسط کتاب‌فروشان توزیع می‌شد که این کار با کمترین مشکل همراه بود. این اقدام تراکنش و چرخش نقدینگی خوبی در کتاب‌فروشی‌ها ایجاد می‌کرد اما با اقدام آموزش و پرورش برای حذف نقش کتاب‌فروشان، آسیبی جدی به این چرخه وارد شد.
 
وی با اشاره به تبعات این اقدام گفت: یکی از انگیزه‌هایی که خانواده‌ ایرانی را به رفتن به کتاب‌فروشی ترغیب می‌کرد، خرید کتاب درسی بود که در کنار آن هم چند جلد کتاب خریداری می‌کرد. این کار چند فایده داشت؛ اول اینکه به اقتصاد کتاب‌فروش کمک می‌کرد و هم موجب آشتی خانواده‌ها با کتاب می‌شد.
 
به گفته آجرلو، این کار در یک مقطع زمانی محدود ۲۰ روزه یعنی از ۲۰ شهریور تا ۱۰ مهر اجرا می‌شد که اوج شب عید کتاب‌فروشی‌ها بود اما متاسفانه آموزش و پرورش آن را از ما گرفته است و مطمئن‌ایم وضعیت دست‌اندرکاران؛ این حوزه با حجم گسترده مشکلاتی که کتاب‌فروشان با آن روبه‌رو هستند رو به وخامت خواهد رفت زیرا کتاب‌فروشان ضربه سنگینی از این اقدام خورده‌اند و امیدوارم دولت راهکاری برای حل این معضل بیندیشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط