دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
تخفیف‌های نامتعارف سایت‌ها و راه‌رفتن کتاب‌فروشان روی تیغ

داریوش بارانی تداوم عرضه کتاب با تخفیف‌های نامتعارف را پایان راه کتاب‌فروشان می‌داند و معتقد است ناشران و کتاب‌فروشی‌های آنلاین نباید به‌قیمت سود امروز، آینده صنعت نشر را به‌خطر بیندازند.

داریوش بارانی، مدیر کتاب‌فروشی مهرگان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیر تخفیف‌های غیرمتعارف فروش کتاب از سوی ناشران و سایت‌های اینترنتی فروش کتاب گفت: از یک سال قبل نشست‌هایی با همکاران و هم‌صنفی‌های خود داشتیم و گفتیم که دادن تخفیف، عاقبت خوشی ندارد، زیرا وقتی تخفیف شروع می‌شود، همه با هم رقابت می‌کنند و نرخ تخفیف‌ها بالا می‌رود.
 
وی با بیان اینکه عرضه کتاب با تخفیف در نهایت به ضرر کل جامعه نشر خواهد بود، افزود: در این میان ناشران، موزعان و کتاب‌فروشان، آسیب‌های جدی می‌بینند و اولین قشری که در این چرخه از بین می‌روند کتاب‌فروشان هستند؛ زیرا فعالیت آن‌ها هزینه‌های بالایی را به‌همراه دارد عرضه تخفیف از سوی ناشر یا سایت‌های اینترنتی، بازار کتاب‌فروشی‌ها را کساد می‌کند.
 
بارانی توضیح داد: میانگین تخفیفی که کتاب‌فروش از یک ناشر می‌گیرد، ۳۰ درصد است؛ و هزینه‌ها از زمانی که کتاب به کتاب‌فروشی می‌آید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد، حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است که شامل هزینه‌های آب، برق، گاز و حقوق کارمندان می‌شود. در یک نگاه خوش‌بینانه سودی که برای کتاب‌فروش باقی می‌ماند، حدود ۱۵ درصد است.
 
وی با اشاره به تورم قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مشتریان یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به قیمت روزافزون کاغذ، چاپ‌های جدید کتاب‌ها با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت همراه‌اند و کتابی که ما در قفسه‌مان داریم و ۵۰ هزار تومان می‌فروشیم در سری بعد فروش حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان شده است که این روی میزان فروش ما تاثیر داشته.
 
بارانی با بیان اینکه این وضعیت موجب تحلیل کتاب‌فروشان می‌شود، گفت: اگر در کنار همه این مشکلات ما بخواهیم تخفیفی هم به مشتری بدهیم، دیگر چیزی از کار ما باقی نمی‌ماند. متاسفانه تخفیف در میان مردم باب شده است و به عنوان یک حق مسلم از آن نام می‌برند و زمانی که مخالفت می‌کنیم، به ما می‌گویند که فلان سایت اینترنتی همین کتاب را با ۳۰ درصد تخفیف می‌فروشد.
 
حرکت کتاب‌فروشان در لبه تیغ
مدیر کتاب‌فروشی مهرگان با اشاره به وضعیت حساس کتاب‌فروشان در این‌روزها گفت: اکنون ۹۰ درصد کتاب‌فروشان در لبه تیغ راه می‌روند و یک فشار اقتصادی موجب ریزش همه آن‌ها می‌شود. در این زمینه هیچ تعارفی نداریم و وضعیت کاملا مشخص است. با این‌حال هرچه خواهش کردیم که اسم تخفیف را روی کتاب نگذارید؛ نتیجه نداد.
 
وی ادامه داد: ارائه تخفیف‌های غیرمتعارف از سوی سایت‌های اینترنتی فروش کتاب یا ناشرانی که کتاب‌های خود را بر روی سایت می‌فروشند، به مشکلات کتابفروشان دامن زده است. کتاب یک کالای بازاری نیست که بخواهیم برای آن تخفیف در نظر بگیریم.
 
بارانی توضیح داد: یک مولف گاهی پنج تا ده سال زحمت می‌کشد تا کتابی بنویسد یا اثری را ترجمه کند و ناشری با زحمات زیاد کتاب را چاپ می‌کند. همه این کارها هزینه‌های زیادی دارد و غیر از هزینه مادی هزینه‌های معنوی نیز به همراه داشته است.
 
وی همچنین به حضور برخی ناشران کتاب‌ساز اشاره کرد و گفت: زمانی که کتاب‌های یک ناشر خوب فروش می‌رود نسخه‌ ضعیف دیگری از آن را با اسم یک مترجم دیگر چاپ می‌کنند و در ورودی متروها و کنار خیابان‌ها با ۵۰ درصد تخفیف می‌فروشند. مردم هم بی‌اطلاع از اثر بی‌کیفیت آن‌ها را خریداری می‌کنند.
 
به گفته مدیر کتاب‌فروشی مهرگان، در این میان ضرر اصلی را مصرف‌کننده می‌بیند زیرا کتابی خریداری می‌کند که با وجود اسم و رسم‌دار بودن اثر یک مترجم معمولی و سطحی آن را تدوین کرده است و نه تنها متوجه منظور نویسنده اصلی نمی‌شود؛ بلکه از کتاب هم دور می‌شود.
 
زورمان نمی‌رسد...
وی با بیان اینکه بیش از دو سال است که در اتحادیه و تشکل‌های صنفی گفته‌ام؛ ضرر عرضه کتاب با تخفیف به تمام پیکره نشر وارد می‌شود، گفت: نباید فقط سود آنی و فوری فروش کتاب با تخفیف را در نظر گرفت؛ زیرا در آینده همه با این موضوع درگیر می‌شوند. به‌همین دلیل از ناشران و همکاران خود درخواست کردیم که نسبت به ارائه تخفیف تجدیدنظر کنند.
 
بارانی افزود: البته این کار به آن معنا نیست که ناشران فروش اینترنتی نداشته باشند. اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که فروش اینترنتی لازم و ضروری است اما فروش کتاب با تخفیف‌های بالا اصلا درست نیست؛ اما متاسفانه انجام می‌شود و زورمان هم به هیچ‌کس نمی‌رسد.
 
وی درباره ثمره استمرار این روند گفت: اگر این موضوع مقطعی نباشد و همین‌گونه ادامه داشته باشد، شک نکنید که خیلی زود بخش‌های مختلف این صنعت آسیب جدی می‌بینند. سرانه فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها الان خیلی افت داشته است و مردم هم به دلیل مشکلات اقتصادی به دنبال خرید ارزان‌تر هستند. بروز چنین مسائلی در صنف به مشکلات همکاران ما دامن می‌زند.
 
مدیر کتاب‌فروشی مهرگان با بیان اینکه مردم باید بدانند که هر چیز ارزانی دلیل بر خوب بودن آن نیست، عنوان کرد: ما در کتاب‌فروشی میوه نمی‌فروشیم! کتاب می‌فروشیم؛ کتابی که نویسنده و مترجم سال‌ها روی آن زحمت کشیده و وقت گذاشته است. اما متاسفانه وضعیت به‌گونه‌ای شده که هر کس هرکاری دوست دارد انجام می‌دهد و مردم هم درگیر مشکلات اقتصادی هستند؛ زمانی که می‌بینند سایتی کتابی را ارزان می‌دهد به سراغ آن می‌روند یا از دستفروش خریداری می‌کنند و دیگر به کتاب‌فروشی نمی‌آیند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها