دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
رقابت چاپخانه‌های دولتی و خصوصی عادلانه نیست

نائب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران البرز معتقد است؛ رقابت میان چاپخانه‌های خصوصی و دولتی به ضرر صنف است زیرا چاپخانه‌های دولتی از امکانات دولتی برخوردارند و اجرت کمتری را از مشتری می‌خواهند.

مهدی بریجانی نائب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان البرز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه حدود ۸۰ چاپخانه در استان البرز فعال هستند که از میان آن‌ها ۵۰ واحد در شهر کرج واقع شده‌است، گفت: با وجود پیام مقام معظم رهبری که امسال را سال جهش تولید و سال قبل را هم سال رونق تولید اعلام کردند، متاسفانه هیچ اتفاق و حمایتی از تولید در حوزه چاپ نشده و فکر نکنم بشود.
 
وی افزود: یکی از نکات مهم در این حوزه، نادیده گرفتن بنگاه‌های کوچک در برابر کارخانه‌های بزرگ است و اگر هم حمایتی و اقدامی تاکنون انجام شده است، عموما حمایت از کارخانه‌های بزرگ و خصولتی بوده است و از بنگاه‌های کوچک و متوسطی که خصوصی اداره می‌شوند و اغلب چاپخانه‌ها هستند، حمایتی نشده است.
 
بریجانی با بیان اینکه در شرایط پس از کرونا ما شاهد رکود مضاعف در چاپخانه‌ها هستیم، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که این رکود همچنان ادامه خواهد داشت و اگرچه دولت اعلام کرد که حمایت‌های ۱۶ و ۱۲ میلیون تومانی انجام می‌دهد تا صنف کارگران خود را اخراج نکند، اما هیچ خبری از این حمایت‌ها نیست.
 
وی یادآور شد: گویا این تصور وجود دارد که فقط هتل‌داران و آژانس‌های مسافرتی و تالارها از کرونا ضرر و آسیب دیده‌اند و اصناف دیگر مانند چاپخانه‌داران هیچ ضرری نکرده‌اند، ما چاپخانه‌ای داریم که ۴۰ کارگر و اپراتور دارد و ماهانه باید مبالغ بالایی برای دستمزد و بیمه آن‌ها پرداخت شود.
 
بریجانی با بیان اینکه ما به اعضای اتحادیه اعلام کردیم که هیچ کارگری را از مجموعه خود تعدیل نکنند، گفت: خوشبختانه همکاران صنف در این موضوع با ما همکاری کردند و اما حتی اخیرا هم که اعلام کردند در سامانه کارا ثبت‌نام کنید، هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.
 
رقابت ناعادلانه دولتی‌ها و خصوصی‌ها
نائب رئیس اتحادیه چاپ البرز با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا هم بازار چاپ دچار رکود بود، گفت: به‌دنبال افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ و رشد ناگهانی قیمت کاغذ، بازار کار ما به نسبت اجرت پایین کار چاپ، ناهمخوان بود. در یک بازه زمانی قیمت نهایی یک سفارش به‌صورت مساوی بین مواد اولیه و اجرت چاپخانه تقسیم می‌شد اما الان اگر قیمتی اعلام می‌شود، ۹۰ درصد آن هزینه مواد اولیه است.
 
بریجانی ادامه داد: این موضوع اکنون به‌عنوان یکی از معضلات حوزه چاپ و همکاران ما در صنف شده است که شرایط کار و ادامه فعالیت را برای ما سخت کرده است.
 
وی با اشاره به رقابت چاپخانه‌های دولتی و خصوصی در این استان و تبعات آن توضیح داد: تعریف ارگان دولتی مشخص است اما متاسفانه بخش زیادی از این چاپخانه‌ها وارد بازار شد‌ه‌اند و از آنجایی که هزینه‌ها از جیب دولت می‌رود، نرخی که اعلام می‌کنند با چاپخانه‌های خصوصی تفاوت زیادی دارد؛ زیرا فقط می‌خواهند کاری انجام دهند.
 
بریجانی ورود چاپخانه‌های دولتی به حوزه اصناف را یکی از مشکلات جدی صنف در این استان دانست و گفت: فلسفه وجود این چاپخانه‌ها این بوده است که اگر هم قرار است کاری انجام دهند، باید کارهای داخل ارگان خود را انجام دهند؛ نه اینکه رقیب صنف ما و چاپخانه‌های خصوصی شوند.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه هیچ نهاد یا سازمانی هم وجود ندارد که به کسب‌وکار و فعالیت این چاپخانه‌ها نظارت کند تا ببیند که کارکرد آن‌ها سودده است یا ضررده؛ و اینکه چطور اغلب قیمت پایین‌تر از بازار چاپخانه‌های خصوصی می‌دهند.
 
فقط چراغی روشن بماند
بریجانی همچنین به تعطیلی چاپخانه‌های این استان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: برخی از واحدهای کوچک به دلیل اینکه نتوانسته‌اند کار کنند با همدیگر تجمیع شده‌اند زیرا دخلشان جوابگوی خرجشان نبود و مجبور به این کار شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه هر سال درآمد ما کاهش پیدا می‌کند اما در مقابل شاهد افزایش هزینه‌ها هستیم، افزود: قیمت آب، برق، گاز و مالیات هر سال رشد دارد. به‌عنوان مثال؛ مالیاتی که تا سال قبل پنج میلیون بود امسال به ده میلیون تومان افزایش پیدا کرده و زمانی که سوال می‌کنیم مگر مالیات بر اساس عملکرد محاسبه نمی‌شود، کسی جوابگو نیست. هزینه‌های چاپخانه بالا رفته اما سود پایین آمده است و متاسفانه هیچ نهادی از چاپخانه‌داران حمایت نمی‌کند.
 
بریجانی با اشاره به راهکار پیشنهادی خود برای برون‌رفت از این مشکلات، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در صنف چاپ داریم این است که به‌دلیل رکود بازار و کاهش تقاضا، رقابت بین چاپخانه‌داران شدید شده است و فعالان این حوزه برای اینکه چراغ موسسه‌شان روشن بماند با پایین‌ترین نرخ در حال کار کردن هستند که این موضوع به‌مرور آسیب‌های جدی به صنف و بازار کار وارد می‌کند.
 
وی یادآور شد: به‌نظرم برای اینکه مشکل حل شود، باید کارهای چاپی نهادهای دولتی استان البرز فقط به چاپخانه‌های این استان داده شود و الزام اجرای بومی سفارش‌های چاپی را در هر استان بگذاریم. این کمک زیادی به بنگاه‌های کوچک و چاپخانه‌داران می‌شود. متاسفانه  اکنون از استان‌های مختلف خراسان و لرستان سفارش‌های چاپی استان البرز را می‌گیرند و می‌برند.
 
نائب رئیس اتحادیه چاپ البرز گفت: از سوی دیگر باید برای به‌ر‌وزرسانی تجهیزات و قطعات و ماشین آلات صنعت چاپ به دست‌اندرکاران این حوزه تسهیلات داده شود تا بتوانند کارهای با کیفیت و مناسبی ارائه کنند و در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
وی تاکید کرد:‌ از سوی دیگر دولت می‌تواند بخشی از هزینه‌های تامین اجتماعی چاپخانه‌ها را پرداخت کند. این کار برای چاپخانه‌هایی که در حوزه کارآفرینی اقدام کرده‌اند می‌تواند مفید و موثر باشد زیرا زمانی که چندین نفر را سر کار برده، به دولت کمک زیادی کرده است و دولت هم می‌تواند از این بنگاه‌ها حمایت کند تا بتوانند سر پا بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها