چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کودکان باید در مصرف رسانه‌ای رژیم بگیرند/ به یُمن فضای مجازی، کانون در اردبیل تعطیل نبود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: با وجود اینکه مراکز کانون حدود 4 ماه تعطیل بود، اما فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی پیگیری و انجام شد.

زعفر احدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، اظهار کرد: جامعه فردا، محصول فرهنگی امروز نظام‌های آموزشی و پرورشی است و در این بین، کانون پرورش فکری نقش بی‌بدیلی در این حوزه دارد؛ چنان‌که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: «کانون پرورش فکری خیلی مهم است؛ در تولید فرهنگی کشور بخش مهمی مربوط به کانون است».

با تعطیلی مراکز کانون، فعالیت آنها در بستر فضای مجازی پیگیری شد
وی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کووید 19، افزود: فرصت، امکانات و منابعی که در اختیار داریم، باید نقش کلیدی خود را در توسعه‌ توانمندی‌های نسل کودک و نوجوان ایفا کنند؛ از این رو، با وجود تعطیلی مراکز کانون، فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی پیگیری شد و بر این اساس، ابتدا مربیان استان در قالب پیک امید مجازی که فعالیت و تولید اثر در آن اختیاری بود، به‌صورت جدی و فعال ظاهر شدند و سپس در قالب شیوه‌نامه‌های ابلاغی ستاد در همان بستر اجرا شد که همچنان تداوم دارد.

موفقیت 20 کودک اردبیلی عضو کانون در فستیوال‌های بین‌المللی
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با تأکید بر اینکه دانش، تخصص و تجربه ارزشمند مربیان و کارکنان ستادی استان در رهنمون‌سازی نسل کودک و نوجوان به مسیر شکوفایی و مهارت‌یابی تأثیر بسزایی داشته است، گفت: در دوره‌ای که ناگزیر در آن قرار گرفته‌ایم، ارتباط مربیان و مراکز فرهنگی - هنری کانون با کودکان مستقیم و رو در رو نبود اما برای ترویج و توسعه و تداوم فرهنگ کتابخوانی در میان جامعه هدف، این امکان را از طریق پیک امید مجازی فراهم کردیم تا در همه جا به فعالیت‌ها و کتاب‌هایی با معیارهای هنری و ادبی بالا دسترسی داشته باشند؛ موفقیت‌های فرزندان استان در زمینه‌های مختلف، جشنواره‌ها و مهرواره‌های ملی و کشوری هم حاکی از این امر مهم است که کار به شکل مطلوب و درستی انجام شده است.

وی ادامه داد: موفقیت کشوری در واحدهای ارزیابی عملکرد و امور مالی، افزایش ۷۶ درصدی درآمدها، افزایش ۵۳ درصد اعتبار، جذب اعتبار از محل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور، تهیه ۶ خودرو و آماده‌سازی آن‌ها برای توسعه ناوگان کتابخانه‌های سیار روستایی و موفقیت ۲۰ کودک و نوجوان عضو کانون در فستیوال‌ها و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی، تنها گوشه‌هایی از تلاش‌ ماندگاری است که در سال 98 صورت گرفت و درصورت عادی شدن اوضاع همچنان ادامه می‌یابد.

رسالت‌ کتابخانه‌های سیار ارائه خدمات به مناطق کم‌برخوردار است
احدزاده با بیان اینکه کانون پرورش فکری متعلق به جامعه کودک و نوجوان بوده و مناطق کم‌برخوردار استان و شهر اردبیل نیز در اولویت ارائه خدمات قرار دار‌د، افزود: رویکرد اجتماع‌محور و مشارکت جامعه محلی به‌خصوص دفاتر تسهیل‌گری با هدف کمک به ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ها، از اولویت‌های اصلی این نهاد است؛ از این رو، رسالت اصلی‌ کتابخانه‌های سیار (روستایی و شهری) و پُستی، ارائه خدمات در مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم‌برخوردار بوده و راه‌اندازی گروه امداد فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌های کانون است.

انتشار کتاب‌های 7 کودک اردبیلی؛ خروجی 34 مرکز ثابت، سیار و پُستی کتابخوانی
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گسترده‌ترین و تخصصی‌ترین شبکه کتاب کودک و نوجوان را در کشور دارد و در بیش از 1000 مرکز ثابت، سیار و پُستی شبکه گسترده و سودمندی برای این نسل تدارک دیده است، گفت: در استان اردبیل نیز در 34 مرکز ثابت و سیار و پستی، توسعه کتابخوانی در جریان است، ضمن اینکه نویسندگان این حوزه را نیز شناسایی و حمایت می‌کند، از جمله 7 عضو کودک و نوجوانی که تاکنون موفق به انتشار کتاب شده‌اند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل با اشاره به برگزاری کارگاه‌های «حال خوش زندگی» گفت: این رویداد، اتفاق عالمانه‌ای است که زیر نظر معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ثمر نشسته و طی آن ۸ مهارت خودباوری، جرأت‌مندی، امید، خوش‌بینی، معنویت، شادی و نشاط، روابط مثبت و هوش هیجانی را در سرفصل‌های توسعه مهارت‌های مثبت روان‌شناختی برای نسل کودک و نوجوان پیش‌بینی‌ کرده است.


وی اضافه کرد: دلیل رویکرد روان‌شناسان و جامعه‌شناسان به برنامه‌های مثبت روان‌شناختی در قالب کارگاه‌های «حال خوش زندگی»، دوری از افسردگی نوجوانان و روی‌آوری آن‌ها به مقوله برخورداری از هیجانات مثبت، لذت، علاقه و رضایت‌مندی از زندگی است، چرا که معمولاً چنین افرادی در عرصه‌های گوناگون زندگی موفق عمل می‌کنند.

احدزاده ادامه داد: مهارت‌های زندگی، گروه بزرگی از مهارت‌های روانی، اجتماعی و میان فردی را شامل می‌شوند که به افراد کمک می‌کنند تا تصمیم‌های آگاهانه بگیرند، به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنند و ضمن گسترش مهارت‌های مقابله‌ای و مدیریت مشخص، زندگی پرباری داشته باشند.

باید نسبت به خوراک رسانه‌ای‌ فرزندانمان حساس باشیم
وی با اشاره به تحولات پرسرعت امروز و چالش‌های پیش‌روی دستگاه‌های رسمی و نهاد خانواده در مواجهه با شبکه‌های مختلف مجازی و اجتماعی، گفت: با لحاظ دو وجه مثبت و منفی استفاده از شبکه‌های مجازی و رسانه‌ای در حال تغییر و توسعه، لازم است مربیان و والدین تلاش مضاعف و سازنده‌ای در راستای صیانت از کودکان و نوجوانان داشته باشند و این ممکن نیست مگر با روزآمدی اطلاعات والدین، برنامه‌محوری آنان و مداخلات عالمانه نظام‌های آموزش‌ و پرورش.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: همان‌طور که برای تغذیه، پوشاک و سایر امور فرزندان حساس هستیم، باید به خوراک رسانه‌ای‌ آنان نیز حساس باشیم؛ به این ترتیب، نخستین مؤلفه‌ مهمی که باید به‌صورت توافقی بین والدین و کودک نهادینه شود، تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای با وضع قوانین زمانی و تهیه جدول مصرف است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل تأکید کرد: پیدایش و گسترش رسانه‌های فرهنگی، معلول پیشرفت‌های صنعتی بوده و خارج از کنترل ما است؛ پس اگر بتوانیم این نیرو را درک و مهار کنیم، در تربیت فرزندان با مشکل مواجه نخواهیم شد. با همین اعتقاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانست بهره لازم را از این بستر ببرد و در این راستا موفق هم عمل کرد.
 

وی درباره بازدیدهای چرخشی خود از مراکز کانون‌ در سطح استان گفت: چندی پیش از مشگین‌شهر بازدید داشتم؛ این شهرستان یکی از قطب‌های مهم فرهنگی استان بوده و ۴ مرکز فرهنگی- هنری ثابت، یک کتابخانه سیار روستایی، یک کتابخانه پستی و یک شعبه کانون زبان دارد که همین اقبال سبب شد تا در سال گذشته، ۴ رتبه و دپیلم بین‌المللی، چندین رتبه کشوری و ۷ منتخب نخستین مهرواره آفرینش ادبی کشوری از همین منطقه باشند و استان در جایگاه دوم کشور قرار گیرد.

احدزاده با تأکید بر اینکه جامعه آینده محصول فرهنگی سیستم‌های آموزشی و پرورشی فعلی است، افزود: حمایت مسئولان شهرستانی در موفقیت‌های فرزندان منطقه مؤثر بوده و تداوم این پشتیبانی‌ها می‌تواند کانون را در مسیر تقویت و ازدیاد تولیدات فرهنگی قرار دهد.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانن استان اردبیل، فعالیت کانون‌ها به تدریج آغاز شده و پس از  ثبت‌نام از علاقه‌مندان، کلاس‌ها و کارگاه‌های مراکز سطح استان در دو بخش مجازی و حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها