شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
هزینه ‌تولید کتاب واقعیت افزوده ۵ برابر نسخه کاغذی است

مدیر انتشارات یوتا می‌گوید اگر هزینه پیش‌تولید 16 عنوان کتاب واقعیت افزوده‌ را در پیش تولید کتاب ساده صرف می‌کردم، حدود 90 کتاب کاغذی دیگر داشتم‌است.

ریحانه فضلی‌خانی، مدیر انتشارات یوتا، از ناشران فعال در تولید کتاب واقعیت افزوده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یوتا را یک نشر نوپا در زمینه کتاب واقعیت افزوده کودک خواند و گفت: پروانه فعالیت نشر یوتا آبان ماه ۱۳۹۶ اخذ شد و اولین کتاب این نشر با واقعیت افزوده در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ چاپ شد.
 
وی با بیان اینکه اولین کتاب واقعیت افزوده نشر یوتا کتاب رنگ‌آمیزی دو بعدی همراه بازی تعبیه شده در آن بود، اضافه کرد: این کتاب واقعیت افزوده را همان سال برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کردیم، تا بازخورد مخاطب را ببینیم.
 
او ادامه داد: عکس‌العمل بچه‌ها نسبت به این نرم‌افزار واقعا دیدنی بود و نشان می‌داد که از این نوع کتاب لذت می‌برند. استقبال والدین هم از کتاب خوب بود؛ چرا‌که یکی از مشکلات والدین با بچه‌های امروزی، وابستگی شدید آن‌ها به گوشی‌های موبایل است و کتاب واقعیت افزوده بین دنیای دیجیتال و دنیای کاغذ پیوند برقرار می‌کرد؛ زیرا کودک باید حتما کتاب را ورق می ‌زد تا از نرم‌افزار استفاده کند.
 
مدیر انتشارات یوتا نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۷ تهران را نقطه شروع تولید کتاب واقعیت افزوده در این نشر خواند و گفت: قبل از آن هم نمونه‌های خارجی این نوع کتاب‌ها را زیاد دیده بودم، اما بازخوردی که در نمایشگاه کتاب دیدیم، ما را به فکر ورود به این حوزه انداخت. تا پایان همان سال پانزده عنوان کتاب واقعیت افزوده دیگر را برنامه‌نویسی و چاپ کردیم که صفر تا صد کار هم در ایران انجام شده است.
 
فضلی‌خانی درباره چگونگی تجهیز کتاب‌های نشر یوتا به فناوری واقعیت افزوده، عنوان کرد: ما ایده و طرح‌ را برای یک تیم فنی که کار واقعیت افزوده انجام می‌داد، طبق قراردادی ارائه می‌کردیم و با برنامه‌ای منسجم، پیاده‌سازی می‌شد. بنابراین سطح کیفی پانزده کتابی که بعدا تولید کردیم، خیلی بالاتر از کتاب اول بود.
 
مدیر نشر یوتا درباره سطح فناوری واقعیت‌افزوده کتاب‌های این نشر گفت: کتاب‌های ما در واقع چهاربُعدی‌اند؛ یعنی علاوه‌بر اینکه کاراکتر اصلی داستان به‌صورت سه‌بعدی شبیه‌سازی شده است، صدا و حرکت هم دارد. همچنین در همین حوزه یک سری کتاب داستانی هم داریم که داستان آن‌ها به صورت انیمیشن اجرا می‌شود و  در سطح مطلوبی تولید شده است.
 
این ناشر کتاب کودک ضمن اعلام متوقف شدن تولید کتاب‌های واقعیت افزوده در نشر یوتا گفت: ما حدود یک سال در این حوزه فعالیت داشتیم و طی این مدت، شانزده عنوان کتاب واقعیت افزوده تولید کردیم، اما باوجود برنامه‌ریزی برای تولید بیست عنوان کتاب جدید، در سال ۱۳۹۸ هیچ تولیدی نداشتم.
 
وی اضافه کرد: علت توقف تولید کتاب‌های واقعیت افزوده در نشر یوتا، برخلاف نشرهای دیگر که فقط تحریم و شرایط اقتصادی را عامل رکود مطرح می‌کنند، عدم حمایت مراجع ذی‌صلاح و ناآگاهی مردم از فناوری واقعیت افزوده بوده است. درواقع واقعیت افزوده یک تکنولوژی جدید است که کمتر از ده درصد مردم با آن آشنایی دارند و همین عدم آگاهی باعث شد که کار ما در مرحله توزیع متوقف شود.
 
فضلی‌خانی همکاری نکردن نهادهای مسئول و مرتبط با حوزه کتاب را از دیگر عوامل محدودکننده تولید کتاب واقعیت افزوده خواند و افزود: برخلاف تصور ما هیچ کدام از نهادهای مرتبط با نشر، ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخشی‌های کتاب و کتاب‌فروشی‌ها استقبال ویژه‌ای از کتاب‌ها نکردند.
 
او ادامه داد: ما تصور می‌کردیم اگر همکاران در این حوزه، با این تکنولوژی آشنا شوند، از کتاب‌ها استقبال می‌کنند. اما در حقیقت بین کتاب‌های واقعیت افزوده و دیگر کتاب‌ها تفاوتی قائل نبودند. اول از همه بحث درباره تخفیف پیش می‌آمد و نحوه تسویه، سپس درباره عملکرد آن‌ها صحبت می‌شد.
 
مدیر نشر یوتا ضمن اشاره به هزینه سنگین تولید کتاب‌های واقعیت افزوده اظهار کرد: ما برای پیش‌ تولید کتاب‌های واقعیت افزوده هزینه سنگینی می‌پرداختیم و امکان نداشت این کتاب‌ها را با تخفیف‌های هفتاد، هشتاد درصدی در بازار پخش کنیم. با این شرایط هزینه‌های تولید هم تامین نمی‌شد. برای همین، هم تولید این سری کتاب‌ها در چاپ اول آن متوقف شد و هم ایده‌هایی که برای کتاب‌های بعدی داشتم.
 
وی افزود: برنامه‌ریزی کرده بودیم در سال ۱۳۹۸ هم بیست عنوان جدید به این کتاب‌ها اضافه کنیم، که چون سرمایه اولیه برنگشت، عملی نشد. درحال حاضر دنبال راهکاری هستیم تا آگاهی‌های لازم برای استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده را به مردم ارائه دهیم و بعد کتاب‌های مجهز به این فناوری را تولید و پخش کنیم تا بتوانیم در مرحله بعدی تولیدات جدیدی داشته باشیم. ناگفته نماند برای معرفی این تکنولوژی حتی به فکر تبلیغات تلویزیونی هم بودیم.
 
فضلی‌خانی با بیان اینکه هزینه تولید کتالب‌های واقعیت افزوده بسته به کاری که در برنامه واقعیت افزوده انجام می‌‌دهید، متفاوت است، اظهار کرد: نمونه‌هایی از کتاب‌های آموزشی واقعیت افزوده وجود دارد که به عنوان مثال فقط لینک فیلم تدریس استاد را روی کتاب قرار داده و با قرار دادن گوشی روی صفحات کتاب آن فیلم پخش می‌شود؛ ولی در کتاب‌های واقعیت افزوده نشر یوتا، کاراکترهایی که خودمان طراحی کرده‌ایم را به‌صورت سه‌بعدی بازسازی کردیم و به آن جان داده‌ایم.
 
فضلی‌خانی ضمن اشاره به هزینه ساخت انیمیشن برای کتاب‌های واقعیت افزوده نشر یوتا، گفت: این هزینه‌ اضافه بر هزینه نرم‌افزار است؛ چنان که اگر هزینه پیش‌تولید این شانزده عنوان کتاب واقعیت افزوده‌ را در پیش تولید کتاب ساده صرف می‌کردیم، حدود نود کتاب کاغذی ساده دیگر داشتیم؛ این یعنی هزینه تولید کتاب واقعیت افزوده تقریبا پنج برابر کتاب کاغذی است.
 
این ناشر تولیدکننده کتاب واقعیت افزوده، قیمت‌گذاری نامناسب این نوع کتاب‌ها را از دیگر مشکلات تولید کتاب با این فناوری خواند و افزود: دست ما به‌عنوان ناشر کتاب واقعیت افزوده برای تعیین قیمت کتاب‌ها باز نیست و رنج قیمت کتاب‌هایمان نمی‌تواند بالاتر از رنج قیمت کتاب ساده تعیین شود. در این میان چون سیستم توزیع کتاب هم سیستم درستی نیست، باعث می شود که هزینه تولید این کتاب‌ها به‌صرفه نباشد.
 
او ادامه داد: اگر بخواهیم کتاب واقعیت افزوده خود را با تخفیف بالا عرضه کنیم، هزینه تولید آن جبران نمی‌شود و درصورت فروش رفتن هم خواب سرمایه موجب توقف کار شده است.
 
مدیر نشر یوتا ضمن تاکید بر اینکه این نوع نشر نیاز به حمایت دارد، گفت: البته منظور از حمایت، صرفا حمایت مالی نیست؛ بلکه منظور حمایت‌های تبلیغاتی و معرفی آثار تولید شده با این تکنولوژی است تا مردم بدانند که چنین فناوری روی کتاب پیاده می‌شود.
 
فضلی‌خانی آینده کتاب واقعیت افزوده در ایران را مبهم و نامعلوم خواند و گفت: این نشر با این شرایط، راه به جایی نمی‌برد؛ مگر اینکه ناشران فعال در این زمینه کار را ادامه بدهند و خود ناشر خصوصی بخواهد سرمایه‌اش را برای این کار صرف کند تا این فن‌آوری جدید شناخته شود که هم سرمایه بر است هم زمان بیشتری می طلبد.
 
فضلی‌خانی همکاری ناشران و فعالان حوزه نشر را در پیشبرد تولید کتاب واقعیت افزوده موثر خواند و افزود: همکاری و همراهی بقیه در این کار خیلی مفید است، مخصوصا برای کتاب کودک. زیرا استفاده از این فناوری هم موجب علاقه کودک به کتاب می‌شود و هم دیگر نیاز نیست که خود کودک برای مطالعه کتاب سواد خواندن داشته باشد.
 
وی ضمن تاکید بر لزوم تولید کتاب واقعیت افزوده کودک، گفت: کتاب‌های مجهز به این فناوری جذابیت‌های خاص خودش را دارد و به رشد کودک کمک می‌کند. مخصوصا برای امروز که تکنولوژی این‌قدر زود پیشرفت می‌کند، فناوری بسیار مناسبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط