یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
مجموعه برنامه‌های «ک...تابستان» شهرداری در تابستان

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فصل تابستان طرح‌های متنوعی مانند کتاب پارک، پاتوق کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی مجازی و اتوبوس کتابگرد هدهد را برگزار می‌کند.

ایمان کرد مدیرکل امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده این سازمان برای فصل تابستان با عنوان «روی خط زندگی» گفت: مجموعه برنامه‌ها با محوریت کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در اوقات فراغت با عنوان کتابستان در نظر گرفته شده است که پاتوق کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی، کتاب خبرنگار، اتوبوس کتابگرد هدهد، مسابقه کتابخوانی مجازی و کتاب پارک تهران برخی از این برنامه‌ها به‌شمار می‌آید.
 
وی افزود:‌ تمام برنامه‌های اوقات فراغت تابستان امسال با عنوان کلی «ك...تابستان» و با رویکرد تحکیم کتابخوانی به‌عنوان فعالیت فرهنگی سودبخش، کم‌هزینه و سالم برای تمام اعضای خانواده و رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا خواهد شد.
 
پاتوق کتاب و جام باشگاه‌های کتابخوانی
کرد با اشاره به اهداف برنامه پاتوق کتاب به عنوان یکی از این طرح‌ها توضیح داد:‌ این طرح با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی و فرهنگ مطالعه، کاهش آسیب‌های فردی و خانوادگی محدودیت‌های اجتماعی و غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.
 
وی همچنین درباره برنامه‌هایی که در پاتوق کتاب اجرا خواهد شد، گفت: این برنامه در تداوم برنامه‌های حوزه کتاب، کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در جشنواره خدمت در قالب معرفی، رونمایی، نقد و نظر، در اختیار قرار دادن فایل کتاب (با حفظ حق مالکیت معنوی مؤلف/ناشر) پادکست، بریده متن، اینفوگراف، خوانش کتاب، یک کتاب یک نویسنده و ... در فضای مجازی برگزار می‌شود.
 
کرد با بیان اینکه پاتوق کتاب ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با تأکید بر اولویت مطالعه کتاب‌های موجود شهروندان در منازل برگزار می‌شود عنوان کرد: علاوه بر آن کتاب‌های موجود در کتابخانه دیجیتال و معرفی شده مناطق و قالب‌های جدید کتاب‌ها اعم از کتاب‌های دیجیتالی و صوتی در اولویت است و تلاش شده که برای اجرای آن از بستر شبکه‌های اجتماعی به منظور مطالعه کتاب استفاده شود. همچنین از گفتمان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت با تأکید بر کتاب‌های تقریظی مقام معظم رهبری استفاده شود.
 
وی همچنین از اجرای برنامه دوره آموزش مجازی ارتقای مهارت‌های کتابداران در حوزه فناوری‌های نوظهور خبر داد و گفت: این برنامه با هدف افزایش مهارت‌های کتابداران در حوزه شناخت تازه‌های نشر، افزایش کتابداران در حوزه خدمات مرجع و مبانی کتاب درمانی، ارتقای دانش و مهارت کتابداران در به‌کارگیری فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی، ارتقای کیفی برنامه‌ها و خدمات کتابخانه‌های مناطق در فضای مجازی برگزار خواهد شد.
 
کرد تاکید کرد: این برنامه با همکاری انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری و اطلاع‌رسانی و اساتید دانشگاه در قالب برگزاری دوره آموزشی و همایش تخصصی با موضوع ارتقای مهارت‌های کتابداران سازمان در حوزه فناوری‌های نوظهور از طریق آموزش از راه دور و اخذ آزمون به صورت مجازی برگزار می‌شود و انتظار می‌رود با آموزش‌های ارائه شده، کیفیت خدمات و برنامه‌های مناطق ارتقا پیدا کند.
 
وی همچنین به اجرای برنامه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه و نهادینه‌سازی کتابخوانی بین کودکان و ارتقای مهارت کارگروهی و مشارکت اجتماعی اشاره کرد و گفت: از جمله موضوعاتی که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود، می‌توان به تشکیل ۱۰۰ باشگاه کتابخوانی با مشارکت و هدایت تسهیلگران، مطالعه کتاب‌های مفید و آموزنده توسط کودکان و نوجوانان، ارتقای مهارت‌های تفکر خلاق، تولید آثار فرهنگی هنری و افزایش مهارت مسئولیت‌پذیری و مشارکت در کارگروهی اشاره کرد.
 
کرد با توضیح درباره چگونگی اجرای این طرح افزود:‌ در این برنامه تسهیل‌گران، تشکیل‌دهنده باشگاه‌ها هستند که با سرپرستی‌شان به کار کتابخوانی، بحث و گفت‌و‌گو درباره کتاب، دیدن گروهی فیلم و بحث و گفت‌وگو درباره فیلم، نوشتن نامه به نویسندگان کتاب‌ها، ساخت فیلم21 ثانیه‌ای درباره کتاب‌های خوانده شده برای معرفی آن‌ها و انتخاب بهترین کتاب‌ها می‌پردازند و به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا و عدم استقبال خانواده‌ها، از ظرفیت‌های فضای مجازی و غیرحضوری باشگاه با هدایت تسهیلگران یا تشکیل باشگاه‌های خانوادگی استفاده خواهد شد.
 
از کتاب خبرنگار تا مسابقات کتابخوانی مجازی
کرد همچنین درباره بخش دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای فصل تابستان گفت: در اینجا می‌خواهم به طرح کتاب خبرنگار اشاره کنم که با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحکیم نقش رسانه در ترویج فرهنگ کتابخوانی و جایگاه خبرنگاران در ارتقای فرهنگ مطالعه برگزار خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در این طرح علاوه بر بزرگداشت روز خبرنگار و پاسداشت یاد و نام شهدای خبرنگار، از خبرنگاران فعال در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی تجلیل خواهد شد و آثار شاخص خبرنگاران نویسنده برای مخاطبان معرفی می‌شوند.
 
کرد درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این طرح گفت: رونمایی یا معرفی یک کتاب از خبرنگاران، یا یک کتاب شاخص در حوزه خبر و رسانه، پیشنهادهای خواندنی خبرنگاران شاخص چهره برای ایام تابستان در قالب کلیپ کوتاه در فضای مجازی و در صورت فراهم بودن برگزاری جلسات تجمعی از خبرنگاران شاخص در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه تقدیر خواهد شد.
 
وی همچنین به برنامه اتوبوس کتابگرد هدهد عنوان کرد:‌ این طرح با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و ایجاد فضای پرنشاط و امید به آینده در بین مخاطبان چند سالی است که اجرا می‌شود و فراهم ساختن امکان دسترسی به کتاب به ویژه در مناطق کم برخوردار و محلات فاقد کتابخانه، ایجاد انگیزه و جو نشاط و امید به آینده در بین مخاطبان و نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و انس با کتاب در بین مخاطبان را دنبال می‌کند.
 
کرد با بیان اینکه در این برنامه نیز رعایت قوانین بهداشتی به‌دلیل بیماری کرونا در اولویت قرار دارد، افزود:‌ برنامه‌های سرگرم کننده و آموزنده توسط اتوبوس‌های کتاب مجهز شده کتابگرد هدهد در سطح مناطق کم‌برخوردار در نظر گرفته شده است، مثل جلسات قصه‌خوانی و کتابخوانی که این کار با رعایت اصول بهداشتی از جمله ضدعفونی اتوبوس‌ها و اعطای ماسک و دستکش به مخاطبان انجام می‌شود.
 
کرد به برنامه مسابقات کتابخوانی مجازی تمرکزی با همکاری اپلیکیشن طاقچه اشاره کرد و گفت: ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و ایجاد جو رقابت فرهنگی بین مخاطبان اهداف اصلی این طرح به شمار می‌آیند و قرار است توزیع رایگان فایل یک یا چند عنوان کتاب همزمان با برگزاری مسابقه و مطالعه آن‌ها توسط مخاطبان با موضوعات مناسبت‌های دینی از جمله دهه کرامت، دهه ولایت، سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت امام علی(ع) و ماه محرم در قالب این طرح اجرا شود.
 
به گفته وی، این برنامه در تداوم برنامه‌های مسابقات کتابخوانی مجازی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکتی و هم‌افزایی نهادهای فرهنگی متعهد در مناسبت‌های دینی‌ـ‌مذهبی شاخص فصل تابستان به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.
 
دیدار با خالق قصه‌ها و کتاب‌پارک
کرد با اشاره برنامه یک دقیقه با خالقین قصه‌ها با هدف معرفی نویسندگان و آثار ارزشمند متعهد به ارزش‌های اخلاقی معاصر کشور توضیح داد: در این طرح ۱۰ نویسنده شاخص ادبیات کودك و نوجوان، آثار، جوایز آنان معرفی می‌شود. همچنین؛ خوانش یک یا بخشی از یکی از داستان‌های نویسندگان توسط خود آنان و انتشار در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توجه خانواده‌ها به موضوع کتابخوانی مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: تهیه یک فیلم چند دقیقه‌ای از یک دقیقه معرفی، توصیه، تجربه یا بیان احساس نویسندگان کودك و نوجوان و در ادامه معرفی نویسنده و آثار شاخص وی از جمله محتویات این برنامه است.
 
کرد درباره برنامه دیگری که برای ایام تابستان پیش‌بینی شده است گفت: طرح «کتاب پارک» برای تشویق مردم به خصوص کودك و نوجوان به کتابخوانی، به ویژه آثار مرتبط با ادبیات پایداری همچنین کمک به عرضه و معرفی و فروش آثار خوب نویسندگان با شرایط مناسب و پر کردن قسمتی از اوقات فرغت شهروندان اجرا خواهد شد.
 
وی از ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و در دسترس ساختن کتاب‌های خوب با قیمت مناسب به عنوان اهداف کلی طرح نام برد و عنوان کرد: پر کردن اوقات فراغت تابستان، کمک به نویسندگان و ناشران برای فروش آثار مکتوب با تخفیف‌های مناسب برای کمک به مصرف‌کنندگان، استفاده از ظرفیت مشارکت اجتماعی و تمرکز بر موضوع کتاب و بردن کتاب به زندگی روزمره مردم در راستای مطالبه مقام معظم رهبری را در این طرح دنبال می‌کنیم.
 
کرد تاکید کرد: در کتاب پارک پویش مردمی کتابخوانی با هدایت و تسهیل‌گری متخصصان حوزه کتاب به همراه معرفی و عرضه کتاب‌های برگزیده با تخفیف ویژه به مخاطبان با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و ارائه خدمات به مخاطبان با تخفیف ویژه اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها