دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
غفلت بشر عامل اصلی شیوع اپیدمی‌هاست

محمدعلی نویدی گفت: با بررسی و مقایسه مبانی و عوامل خیزش و جهش بیماری و اینکه بیماری‌های همه‌گیر چطور ظهور و گسترش پیدا کرده‌اند، این نتیجه حاصل شد که عامل اصلی بروز چنین اپیدمی‌های جهانی، غفلت بشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با گذشت 6 ماه از شیوع ویروس کرونا در دنیا، پژوهشگران و دانشمندان هر روز به اطلاعات و یافته‌های جدیدی درباره ماهیت و سازوکار کووید 19 می‌رسند. این ویروس امروز دیگر چندان هم ناشناخته نیست، ولی تا زمان ساخت واکسن و کشف داروی مخصوص این بیماری، باید برای مقابله با آن هوشیار بود. جدا از جنبه‌های پزشکی و درمانی، این موجود نادیدنی، اثرات روانی و اجتماعی فراوانی بر جوامع مختلف داشته و از جهات بسیاری سبک زندگی و بسیاری از عادات روزمره ما را تغییر داده است.
 
در این مدت مقالات و کتاب‌های بسیاری از جنبه‌های مختلف این پدیده جهانی قرن بیست‌ویکم را مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از تازه‌ترین کتاب‌های فارسی با این موضوع «دوران کرونا ویروس؛ جهان در بحران تاج پنج گرمی» نوشته محمدعلی نویدی است که در روزهای اخیر در 190 صفحه از سوی انتشارات دایره دانش راهی بازار نشر شده است.
 
مقایسه عصر کرونا با عصر طاعون و وبا
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایبنا، در تشریح مباحث مطرح شده در این اثر، بیان کرد: کتاب در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست مربوط به مطالعات تطبیقی و مقایسه‌‌ای است که شامل پیش گفتار کتاب نیز می‌شود. در این بخش، با مقایسه‌ دوران کرونا ویروس با عصر طاعون و وبا و تیفوس و ایدز و آنفلوآنزا، به بحث و بررسی و تحلیل تفاوت‌ها و تشابه‌های این دوران پرداخته شده و تجزیه مشترک این اعصار اپیدمی و بیماری همه‌گیر و جهانی برای بشر قرن بیست‌و‌یکم، یادآوری می‌شود و تفاوت دوران شیوع «کووید 19» در قرن حاضر با شرایط و اوضاع قرن‌های بیماری‌های واگیر گذشته، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: بخش دوم کتاب، به متن اصلی و مقالات اختصاص دارد. در این کتاب، 40 مقاله و مطلب کوتاه طبق «روش تفکر اثربخش» آمده است. موضوع مقالات و مطالب کتاب، مقولات مرتبط با انسان و زندگی است؛ مثل امیدواری، مدیریت ذهن، اندیشه‌ورزی در کارها و امور زندگی، همکاری‌ها و همبستگی‌های اجتماعی و غیره. در قسمت پایانی این بخش نیز در 10 مقاله به دوران «پسا کرونا» پرداخته شده است.
 

نویدی تصریح کرد:  بخش سوم کتاب، به بررسی آمار و مستندات دوران پیک و موج اول شیوع کرونا، یعنی از اول اسفند 1398 تا 14 خرداد 1399، اختصاص دارد. در این بخش به دقت آمار روزانه ایران و جهان رصد و دسته‌بندی و مطالعه تطبیقی انجام شده است. این اثر به‌عنوان نخستین کتاب رسمی اندیشه‌محور راجع به دوران کرونا ویروس، می‌تواند به منزله یک کتاب مرجع تلقی و چراغ راه نویسندگان و پژوهشگران آینده باشد.
 
در هراس وسواس نداشته باشیم
نویسنده کتاب «دوران کرونا ویروس؛ جهان در بحران تاج پنج گرمی»، درباره علل بروز چنین وضعیت‌هایی در دوره کنونی و قرن‌های گذشته، گفت: با بررسی و مقایسه مبانی و عوامل خیزش و جهش بیماری و اینکه این بیماری‌ها چطور ظهور و گسترش پیدا کردند، این نتیجه حاصل شد که عامل اصلی بروز چنین اپیدمی‌های جهانی، غفلت بشر است. آنقدر به برخی امور پرداختیم و روی آن‌ها تمرکز کردیم که از برخی مسائل دیگر غافل شدیم. هرجا غفلت صورت گیرد، اثرات نامطلوبی بر زندگی انسان خواهد گذاشت. با این روند می‌توان پیش‌بینی کرد که در 40 سال آینده هم چنین وضعیت‌هایی را شاهد خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه این اثر با رویکرد فکری و عقلانی به شیوع بیماری کرونا پرداخته، ادامه داد: ناشناخته و چموش بودن این ویروس، موجب ایجاد هراس بسیار زیادی در جوامع شد. البته ترس اگر به اندازه باشد، مفید است و انسان را هوشیار نگه می‌دارد، اما در هراس نباید وسواس داشته باشیم، چراکه ترس بیش از اندازه نیز مضر است. ابتدا باید فکر و تحلیل کرده و براساس تحلیل خود برای زندگی در این شرایط برنامه‌ریزی داشته باشیم. باید بپذیریم که این ویروس هم مانند سرماخوردگی و آنفولانزا جزئی از دنیای ماست که برای پیشگیری از ابتلا یا مقابله با آن باید الزاماتی را رعایت کنیم تا هراس‌مان هم کمتر شود و بتوانیم زندگی روزمره و پیش‌رو را پیش ببریم.


امروز رعایت بهداشت متن و اولویت زندگی ماست
نویدی تأکید کرد: شاید تا پیش از شیوع کرونا، رعایت موارد بهداشتی یکی از مسائل حاشیه‌ای و معمولی زندگی ما بوده است، ولی امروز این مسأله باید در اولویت و متن زندگی ما قرار گیرد. امروز باید خِرَد بهداشت را در متن جامعه رشد دهیم. باید توجه کنیم که جایی در زندگی آسیب خواهیم دید که تعادل و توازن را رعایت نکنیم. باید بین امور زندگی‌مان با دیگر امور و اجزای طبیعت و خلقت، توازن برقرار کنیم. یادمان باشد پس از این دیگر از طبیعت و دیگر مخلوقات غافل نشویم و کمی از خودخواهی‌مان بگذریم. خودخواهی ما باید تبدیل به حیات‌خواهی شود. ما به همان اندازه حق زندگی داریم که دیگر موجودات حق دارند.
 
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه، افزود: توجه به سه نکته مهم ضروری است. نخست اینکه، امروز دیگر دانش ما در زمینه کرونا صفر نیست و صاحب دانش و تخصص شده‌ایم که تا چند ماه پیش نداشتیم. دوم اینکه، در این مدت صاحب تجربه شده‌ایم، این تجربه باعث شده هراس‌مان برای پیشگیری و مقابله با این ویروس، معقول و به اندازه باشد. نکته دیگر این است که امروز دانشمندان و پژوهشگران در سراسر دنیا درصدد کشف واکسن این بیماری هستند. یکی از مقالات کتاب با عنوان «پساکرونا و واکسیناسیون اجباری» هم به موضوع واکسیناسیون اجباری اختصاص دارد. باید قبول کنیم در شرایط کنونی، واکسیناسیون یکی از کارهای ضروری در سیر زندگی ما است.
 
نویسنده کتاب «دوران کرونا ویروس؛ جهان در بحران تاج پنج گرمی»، گفت: می‌توانیم با رعایت موارد بهداشتی، تقویت روحیه، انگیزه‌های زندگی، اندیشه‌ورزی و عدم غفلت، هراس‌مان را کمتر و به زندگی بهتر در کنار دیگر موجودات و اجزای خلقت بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها