دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
بخش دانش‌آموزی به جشنواره خاتم اضافه می‌شود

علی‌اکبر اشعری خبر از اضافه شدن بخش دانش‌آموزی به ششمین دوره جشنواره کوتاه خاتم (پیامبر رحمت) داد.

علی‌اکبر اشعری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح پنجمین دوره جشنواره کوتاه خاتم (پیامبر رحمت) اظهار کرد: جشنواره خاتم پنجمین دوره خود را به پایان رساند و حدود 495 اثر در بخش بزرگسال و کودک‌ونوجوان برای ما ارسال و در سه مرحله داوری شد.

وی ادامه داد: با گسترش بیماری کرونا، برای برگزاری مراسم اختتامیه یک ماه صبر کردیم اما با توجه به اینکه احتمال می‌دادیم این شرایط ادامه‌دار باشد، مراسم اختتامیه را به شکل مجازی در اردیبهشت‌ماه برگزار کردیم که این مراسم از شبکه اینستاگرام، آپارات و سایت جشنواره به شکل زنده پخش شد.
 
رییس جشنواره کوتاه خاتم  با اشاره به نحوه اهدا جوایز گفت:‌ جوایز نقدی برندگان در روز اختتامیه به حساب‌شان واریز و لوح‌تقدیر نیز به آدرس‌شان ارسال شد. این جشنواره نسبت به جشنواره‌های سال‌های قبل دو مزیت عمده داشت. یکی اینکه در جشنواره‌های قبلی، محتوای داستان‌ها عمدتا خیلی کوتاه بودند و گاهی به جای داستان، شاهد داستانک بودیم؛ اما در جشنواره امسال داستان‌ها به اندازه بود و اکثر شرکت‌کنندگان تقریبا در حد همان 5000 کلمه داستان نوشته بودند.

وی افزود: از طرفی دیگر، خیلی‌ از داستان‌های این دوره قابل انتشار است. درست است که رقابتی انجام شده؛ اما بالاخره یک تعدادی می‌توانند برنده شوند، از این رو من خیلی از داستان‌ها را به دفتر نشر معرفی کردم تا در فرآیند تولید و چاپ قرار بگیرند.
 
اشعری با اشاره به رونمایی از پوستر جشنواره ششم در اختتامیه جشنواره پنجم گفت: در روز برگزاری اختتامیه جشنواره پنجم، مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ششم را داشتیم. ما در دوره ششم یک تفاوتی به وجود آوردیم؛ چراکه به مرور تعداد دانش‌آموزانی که اثر می‌فرستادند زیاد شد و در بعضی از دوره‌ها دانش‌آموزان توانستند به بزرگسالان طعنه بزنند. با توجه به این موضوع ما به فکر افتادیم که یک بخش دیگر باز کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس قرار است که آثار را بررسی کنیم و اگر اثر دانش‌آموزی توانست با آثار بزرگسالان رقابت کند، در بخش بزرگسال بالا بیاید، اما اگر فضا برای رقابت نداشت در بخش جدیدی به اسم بخش دانش‌آموزی اثرش بررسی ‌شود؛ البته طبیعتا جایزه بخش دانش‌آموزی از جایزه بخش بزرگسال کمتر است.
 
این مدیر فرهنگی در توضیح کارگاه‌های آموزشی گفت: در دوره‌های گذشته کارگاه‌های آموزشی داشتیم تا کسانی که سطح بهتری دارند، بتوانند از طریق فضای مجازی آموزش ببینند و سطح کیفی خود را افزایش دهند که در این کارگاه‌ها، داستان‌نویسان مطرحی مثل مجید قیصری و حمیدرضا شاه‌آبادی حضور داشتند. امسال ما آمدیم این کلاس‌ها را برای دو رده سنی کودک‌ونوجوان و بزرگسال جدا کردیم و در شرایط فعلی مصطفی رحماندوست، سه‌شنبه شب هرهفته یکی از داستان‌ها را با کمک بچه‌های نویسنده نقد و بررسی می‌کند و مجید قیصری نیز همان برنامه را چهارشنبه شب‌ها دارد.
 
وی افزود: با توجه به اضافه شدن بخش جدید به دوره ششم، قصد داریم که یک کار‌گاه بررسی و نقد دانش‌آموزی نیز راه بیاندازیم که مصطفی رحماندوست مسئول این بخش خواهد بود. باتوجه به شرایط فراهم شده، امکان دارد که در هر کارگاه 200 نفر هم شرکت کنند اما در تلاش هستیم تا از افرادی که در همه جلسات حضور دارند، امتحان بگیریم و به آنهایی که نمره قبول گرفتند و داستان خوبی نوشتند، گواهی حضور در دوره بدهیم تا مشخص شود که در یک دوره کامل داستان‌نویسی حضور داشته‌اند.
 
اشتری با اشاره به جان گرفتن بخش بین‌المللی جایزه اظهار کرد: در چند دوره اخیر شاهد حضور افرادی از خارج از ایران در جشنواره بودیم و در این دوره نیز نویسندگانی از کشور امارات، ترکیه، بحرین و عراق اثر فرستادند و آرام‌آرام می‌توانیم بگوییم که این جایزه در حال گذر از مرزهای ایران است. جالب است که بدانید حتا پیروان ادیان دیگر نیز برای ما داستان نوشته‌اند. اینکه یک مسیحی می‌‌‌آید و درباره پیامبر اکرم (ص) می‌نویسد اتفاق جالبی است که در دوره پنجم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که این جشنواره بتواند به معرفی پیامبر اسلام (ص) منجر شود؛ چراکه نوشتن درباره پیامبر نیاز به مطالعه زیاد درباره زندگی وی دارد و از آن طرف با آثاری که تولید می‌‌شود، جامعه با زندگی و سیره پیامبر آشنا می‌شود.
 
رییس جشنواره کوتاه خاتم در توضیح اضافه شدن بخش‌های دیگر به جایزه گفت:‌ از روز نخستی که این جایزه راه‌اندازی شد این تمایل وجود داشت که در بخش‌هایی مثل شعر، رمان و نمایشنامه نیز ورود کنیم. حتی دو سه بار برای رمان دورخیز برداشتیم اما نشد؛ چراکه جسارت پرداختن به داستان کوتاه بیشتر از جسارت پرداختن به رمان است و از این رو نتوانستیم این کار را انجام دهیم. با این حال این برنامه را داریم که به حوزه‌های دیگر ورود کنیم و به محض آنکه داستان کوتاه جا بیفتد به سایر حوزه‌ها نیز ورود می‌کنیم.
 
وی در پایان گفت: ایده انتشار گلچینی از آثار منتشر شده در این پنج دوره را نیز داریم و اگر این اتفاق انجام شود ما سیر تحول و تطور داستان‌نویسی در این دوره‌ها را بررسی می‌کنیم. با همه این تفاسیر علاقه‌مندان برای شرکت در ششمین دوره جایزه داستان کوتاه خاتم تا پایان بهمن ماه 1399 فرصت دارند، تا داستان‌های خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها