دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
آزمون و خطا آفت کار نویسندگی است

پریسا کرمی، نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس گفت: آزمون و خطا و نبود دوره‌های آموزشی آفت کار نویسندگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کتاب «کمپ 9»، خاطرات رزمنده زنجانی «اسحاق عبادی» است که به‌همت «پریسا کرمی» نویسنده جوان زنجانی، تدوین، گردآوری و به چاپ رسیده است.

در این کتاب خاطرات اسحاق از کودکی تا پایان دوره اسارت وی، با حفظ مؤلفه‌ها و مستندات تاریخی و نگاهی داستانی، بیان شده است.

نگارش کتاب «کمپ 9» در مدت چهار ماه و با مصاحبه حضوری از اسحاق عبادی جانباز 30 درصد انجام شده است که این مصاحبه شامل خاطرات دفاع مقدس است.

اسحاق عبادی راوی این کتاب سال 1344 در روستای ورمزیار سفلی به دنیا آمده است. او چهارمین فرزند یک خانواده 9 نفره است و از کودکی برای کمک به پدر، مشغول کار در زمین کشاورزی بوده است.

عبادی تحصیل خود را از 9 سالگی آغاز کرده و به دلیل مشکلاتی همچون کمک به پدر و تنبیه در مدرسه سال 58، ترک تحصیل می‌کند و به چرای حیوانات و کار در زمین کشاورزی می‌پردازد.

وی تا 18 سالگی در روستا بوده و تیر ماه سال 1362 به خدمت سربازی اعزام می‌شود و پس از دو سال در آخرین روز سربازی، زمانی که از منطقه به عقب باز می‌گشت، در کمین نیروهای دشمن گیر افتاده و اسیر می‌شود.

پریسا کرمی نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «کمپ 9» شامل خاطرات رزمنده زنجانی اسحاق عبادی است که چاپ و منتشر شده است.

وی با بیان اینکه در این کتاب خاطراتی که مستنداتی برای آن وجود نداشت، از زبان راوی به رشته تحریر درآمده است، تصریح کرد: مصاحبه‌های مربوط به این کتاب در سال 1390 انجام شده ولی در سال گذشته به چاپ رسیده است.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه کتاب «کمپ 9» شامل 4 سال اسارت اسحاق عبادی در اردوگاه عراق و سختی و شیرینی‌های اسارت است، گفت: در این کتاب به بحث آتش‌بس و آغاز مبادله اسرا نیز اشاره شده است.

کرمی ماجراهای مربوط به بازگشت اسحاق عبادی به وطن در سال 1369 را نیز از دیگر داستان‌های روایت شده در این کتاب عنوان کرد و گفت: فعالیت این جانباز زنجانی در بهداری و ماجراهای مربوط به ازدواج وی نیز از دیگر موضوعات روایت شده در کتاب است.

وی با اشاره به اینکه دوران هشت سال دفاع مقدس حاوی داستان‌ها و خاطرات بسیاری است که روایت آنها قطعا جذابیت خاص خود را خواهد داشت، افزود: خوشبختانه توجه به ادبیات دفاع مقدس طی سال‌های اخیر  پررنگ‌تر شده و بر خلاف گذشته که معمولا نویسندگان نوپا در این زمینه قلم می‎زنند.

این نویسنده زنجانی با بیان اینکه اکثر نویسندگان استان جوان بوده و معمولا دوران جنگ را یا تجربه نکرده یا در آن زمان در سنین پایین بودند، ادامه داد: از همین رو نگارش کتب موضوعی دفاع مقدس علاوه بر اینکه تجربه جدیدی برای نویسندگان است به آشنایی آنها با آن دوران نیز کمک می‌کند.

کرمی با اشاره به پیشتاز بودن استان زنجان در زمینه ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: البته لازم است همزمان با این موضوع سطح کیفی این کتب به موضوع ترجمه و یافتن جایگاه کتاب‌های دفاع مقدس در سایر کشورها نیز توجه شود.

این نویسنده زنجانی در ادامه به مصائب کار نویسندگی نیز اشاره کرد و گفت: نگارش یک کتاب 6 ماه، یک سال و یا دو سال طول می‌‎کشد، اما نمی‌توان به عنوان شغل روی آن حساب کرد.

کرمی نویسندگان را فرهنگ‌سازان جامعه عنوان کرد و افزود: این قشر با ابزار ساده قلم و کاغذ، رسالت بزرگ خود را انجام می‌دهند اما این در حالی است که در مسیر فعالیت خود با مشکلات مختلفی مواجه هستند.

این نویسنده زنجانی ادامه داد: متاسفانه علیرغم سختی کار نویسندگان و دانش و تحقیقات خاصی که آنها برای نوشتن داستان‌های مختلف نیاز دارند، بسیاری از افراد، نویسندگی را به عنوان شغل قبول ندارند.

این نویسنده زنجانی از دیگر مشکلات کار نویسندگی را نبود دوره‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: این امر در بخش کودک و نوجوان پررنگ تر است.

وی گفت: برای داستان‌نویسی در سنین بزرگسالی دوره‌های آموزشی خوب و متعدی برگزار می‌شود، ولی برای ادبیات کودک و نوجوان چنین شرایطی وجود ندارد و معمولا هم نویسنده‌ها، با آزمون و خطا جلو کار می‌کنند که این امر آفتی برای کار نویسندگی است.

یادآوری می‌شود، «روی جاده‌های رملی»، «کله‌های سنگی»، «قاصدک خانم»، «کمپ 9» از جمله کتاب‌هایی است که توسط پریسا کرمی تألیف شده است.

وی هم اکنون به عنوان مربی داستان‌نویسی فعالیت دارد و اخیرا نیز داستانک‌‎هایی در حوزه کودک و نوجوان به رشته تحریر درآورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها