چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
همه بیماران مبتلا به کووید 19 دچار لختگی خون نمی‌شوند

اکبر درگلاله معتقد است؛ اختلالات مربوط به سیستم هموستاز بدن، مربوط به افرادی است که تست‌های انعقادی غیر طبیعی دارند و اغلب مبتلایان به کووید-19 هیچ گونه علامتی مبنی بر لختگی خون ندارند. بنابراین تمامی مبتلایان به کووید 19 دچار این نوع اختلال نمی‌شوند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اکنون چند ماهی می‌شود که کووید 19 از خانواده ویروس کرونا در کشور ما جا خوش کرده و تا کنون اخبار و اطلاعات زیادی از آن در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. چند روزی می‌شود که برخی رسانه‌ها به نقل از پژوهشگران از جمله انکولوژیست‌ها و خون‌شناسان اطلاعاتی مربوط به لخته شدن خون بر اثر ابتلا به کووید 19 را منتشر کرده‌اند. این اخبار و اطلاعات حاکی از آن است که برخی جانباختگان پس از مرگ در ریه‌ها و لایه‌های تحتانی پوستشان لخته‌هایی از خون مشاهده شده است.
 
عصر ایران به نقل از سایت پرونشن در این‌باره نوشته است؛ پژوهش‌ها در این زمینه همانند بیشتر مطالعات در مورد کووید-19 در مراحل اولیه قرار دارند، اما به نظر می‌رسد الگویی در مورد شکل‌گیری لخته‌های خون وجود دارد. طی یک مطالعه کوچک و با کالبدشکافی چند بیمار که جان خود را به واسطه کووید-19 از دست داده بودند، لخته‌های خون در ریه‌ها و زیر پوست آن‌ها مشاهده شد. افزون بر این، پژوهشگران متوجه لخته‌های خون زیر سطح پوست بیمارانی شدند که همچنان زنده بودند.
 
در این رابطه اکبر درگلاله نویسنده و پژوهشگر در زمینه خون‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره صحت علمی اخبار مبنی بر لخته شدن خون افراد مبتلا به کووید 19 گفت: ویروس کرونای جدید که در اصطلاح علمی SARS-CoV-2 نامیده شده، باعث بروز بیماری کوید-19 شده است، در واقع نوعی بیماری ویروسی است که پس از ورود به بدن می‌تواند اختلالات متعددی ایجاد می‌کند. یکی از این اختلالات شایع در بیماران مبتلا به کوید-19 اختلالات سیستم انعقاد یا اگر بخواهیم درست‌تر بگوییم اختلالات سیستم هموستاز که به زبان ساده همان مشکلات مربوط به فرآینده لخته شدن خون است. لازم به ذکر است، با انجام فعالیت‌های علمی-تحقیقاتی جدید، جنبه‌های مختلف بیماری هر روز بیشتر از قبل، برای ما آشکار می‌شود که این موضوع به متخصصان امر کمک می‌کند تا به مدیریت بهتر بیماری بپردازند.
 
وی ضمن ارائه شرحی جامع‌تر از سیستم هموستاز بدن افزود: سیستم هموستاز بدن بسان مثلثی که از سه ضلع تشکیل شده است که اختلال در هریک از اجزاء این اضلاع می‌تواند فرد را مستعد خون‌ریزی یا ترومبوز یا همان لخته شدن خون کند.
 
درگلاله در ادامه گفت: اضلاع مثلث هموستاز از این قرارند؛ سیستم عروق که مهمترین بخش آن سلول‌های اندوتلیال یا لایه درون‌رگی (لایهٔ نازکی از سلول‌ها است که درون رگ‌های خونی و لنفاوی را می‌پوشاند) است؛ سلول‌های خونی که شامل پلاکت‌هاست و بخش غیرسلولی که شامل فاکتورهای انعقادی است. اما اتفاقی که در زمان ابتلا به کووید-19 می‌افتد و در حال حاضر در مورد آن دانش نسبی وجود دارد، شامل فعال شدن فاکتورهای انعقادی است. علاوه بر این پلاکت‌ها به عنوان سلول‌های اصلی دخیل در فرایند هموستاز در بخش قابل توجهی از بیماران کاهش می‌یابد. در کنار این اتفاق‌ها سلول‌های اندوتلیال (درون‌رگی) در بافت‌های آسیب دیده از جمله ریه دچار آسیب شده و فاکتورها و عواملی را آزاد می‌کنند که موجب بروز ترومبوز (لختگی خون) در این بافت‌ها می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت سیستم هموستاز به شدت تحت تاثیر بیماری کووید-19 قرار می‌گیرد و یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به فرم شدید بیماری است.
 

 
این پژوهشگر گفت: باید توجه کرد که حتی اختلالات مربوط به سیستم هموستاز بدن اغلب مربوط به افرادی است که در بیمارستان بستری شده و تست‌های انعقادی غیر طبیعی دارند و اغلب افراد مبتلا به کووید-19 هیچ گونه علامتی دال بر اختلال در سیستم هموستاز ندارند. بنابراین آشفتگی در سیستم هموستاز را نمی‌توان به تمام بیماران مبتلا به کووید-19 تعمیم داد. به همین دلیل توصیه‌های علمی کنونی، بر بررسی دقیق آزمایشگاهی بیماران کووید-19 تاکید دارند، تا افراد مستعد لختگی خون شناسایی شده و به درستی مدیریت شوند. زیرا درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کووید-19 نیازمند بستری که آزمایش‌های انعقادی اولیه غیر طبیعی دارند، دچار اختلالات ترومبوتیک می‌شوند. از سوی دیگر بخشی از این افراد ممکن است دچار خون‌ریزی شوند؛ یعنی هم امکان لخته‌شدن خون و هم احتمال خونریزی در برخی بیماران وجود دارد.
 
وی ضمن اشاره به افرادی که به نوع شدید این بیماری مبتلا می‌شوند و باید در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها بستری شوند؛ گفت: بررسی‌های اخیر حاکی از این واقعیت است که علت مستقیم یک سوم مرگ‌های ناشی از کووید-19 آمبولی ریوی است که به وجود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ‌های ریوی و یا بافت شش‌ها گفته می‌شود. علاوه بر این در بیش از 50 درصد بیماران فوت شده نیز لختگی عمیق در رگ‌ها مشاهده شده است. بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که علاوه بر آمبولی ریوی، در بیماران مبتلا به فرم شدید کووید-19 ممکن است لختگی خون در داخل ریه‌ها نیزاتفاق بیافتد، یعنی آسیب سلول‌های لایه درون‌رگی در ریه موجب آزاد شدن مقادیر زیادی فاکتور ون ویل براند شده که این فاکتور موجب القای تجمع پلاکت‌ها و در نتیجه ایجاد لختگی خون می‌شود. به همین دلیل انجمن بین المللی ترومبوز و هموستاز(ISTH) دستورالعمل‌های خاصی را جهت مدیریت این بیماران برای متخصصان امر منتشر کرده است.
 
وی گفت: با توجه به اینکه بحث لختگی خون در بیماران مبتلا به کووید-19 مسئله‌ای بسیار تخصصی بوده و نیاز به بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی و بالینی دارد، مردم باید فرایند شناسایی افراد در معرض خطر لختگی و نیز مدیریت آن را به متخصصان امر واگذار کرده و از انجام هرگونه اقدام خود سرانه‌ای در این راستا بپرهیزند. زیرا برخی اقدامات خود سرانه می‌تواند عوارض مرگ‌باری را برای عامه مردم به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها