شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
افزایش دوبرابری فروش بخش کتاب دیجی‌کالا در ایام قرنطینه/ گفت‌وگو زنده با اهالی نشر

حمیدرضا چیت‌چیان با اشاره به شروع برنامه‌های گفت‌وگومحور دیجی‌کالا با عنوان «هنر برای همه»، از افزایش درخواست مشتریان کتاب از دیجی‌کالا در ایام قرنطینه خبر داد.

حمیدرضا چیت‌چیان، مدیر ارتباطات خلاق و کمپین‌های دیجی‌کالا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از برگزاری یک کمپین فرهنگی توسط این فروشگاه مجازی از 4 تا 31 خردادماه خبر داد و گفت: ما در دیجی‌کالا کمپینی با عنوان «هنر برای همه» با همراهی شهرداری تهران و در همه دسته‌های هنری از جمله کتاب، صنایع دستی، لوازم تحریر و... طراحی کردیم تا سودی مضاعفی را به مشتریان خود برسانیم.
 
او ادامه داد: سیستم دیجی‌کالا، بازارگاه و مارکت‌طیف است. یک طیف مشتری‌های ما فروشندگان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری هستند. در کمپین «هنر برای همه» برای این دست از مخاطبان، شرایط ویژه‌ای قائل شدیم. آن‌ها بدون هیچ هزینه‌ای در دیجی‌کالا ثبت‌نام می‌کنند و کالاهای خود را در فروشگاه دیجی‌کالا و تحت‌نظر ما می‌فروشند؛ یعنی از همه هزینه‌ها و درآمد ورودی صرف‌نظر کردیم و امکان ثبت‌نام و عرضه کالا را به صاحبان مشاغل فرهنگی داده‌ایم.
 
بیشتر تخفیف‌های کمپین «هنر برای همه» در حوزه کتاب است
چیت‌چیان ضمن اشاره به مشتری‌های دیجی‌کالا به‌عنوان طیف دوم مخاطبان کمپین «هنر برای همه» دیجی‌کالا، عنوان کرد: مشتریان در این کمپین -بنابر توافقاتی که با فروشنده‌ها می‌شود- تا ۶۰ درصد از تخفیف در دسته‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند و بیشتر این تخفیف‌ها در حوزه کتاب است.
 
مدیر ارتباطات خلاق و کمپین‌های دیجی‌کالا با تاکید بر اینکه همه تخفیف ارائه شده برای کتاب‌ها در این کمپین برگردن دیجی کالا نیست، اضافه کرد: با ناشران هم صحبت کردیم که بخشی از تخفیف‌ها را متقبل شوند البته در حدی که متضرر نشوند. این نگرانی هم وجود داشت که مبادا در جایی، کتاب‌ها با تخفیف معرفی و ارائه شوند. این اتفاق خوبی نیست زیرا بعدا مخاطب را حساس می‌کند.
 
او ادامه داد: با توجه به اقتضائات این کمپین و مشکلات فروش که هم در کتابفروشی‌های آفلاین و آنلاین احساس می‌شد، مستقیما و بی‌واسطه با ناشران و تامین‌کنندگان آثار توافقاتی انجام دادیم که کمپین مورد اشاره، برگزار شود.
 
چیت‌چیان درباره مشارکت پلتفرم‌های نشر الکترونیک در کمپین «هنر برای همه» گفت: از آنجا که دوست داشتیم این کمپین کاملا عمومی‌‌ باشد، از دیگر کسب‌وکارهای آنلاین هم دعوت کردیم تا همراه ما باشند. نهایتا پلتفرم‌های «فیدیبو»، «طاقچه»، «واوخوان»، «نوار»، «دیوار»، «بیمیتو» و «تیوال» اعلام آمادگی کردند و در کنار ما در کمپین هنر برای همه همراه شهرداری هستند.
 
وی افزود: ما ابعاد این کمپین را بزرگتر درنظر گرفتیم و از روز پنجم تا هشتم خردادماه، کنسرت‌های رایگانی نیز در قالب آن برگزار کردیم که کنسرت علیرضا قربانی، آخرین آن‌ها بود. البته از آنجا که علاقه‌مند بودیم همه بتوانند این برنامه‌ها را ببینند، از طریق تلویزیون‌های اینترنتی مثل آیو و لنز ایرانسل هم امکان تماشا برای مردم وجود داشت.

شروع برنامه مجازی دیجی‌کالا در حوزه نشر و کتاب
مدیر ارتباطات خلاق و کمپین‌های دیجی‌کالا درباره برنامه‌های کتابی این‌روزهای این فروشگاه مجازی بیان کرد: پس از 4 شب برنامه کنسرت، از امروز (شنبه 10 خردادماه) با تمرکز بیشتری به حوزه کتاب و نشر، در یک برنامه زنده در فضای مجازی می‌پردازیم.
 
وی افزود: در این برنامه گفت‌وگومحور با همین عنوان «هنر برای همه» مهمان‌هایی خواهیم داشت که در مورد فضای هنر و فرهنگ صحبت می‌کنند. مثلا میهمان روز اول این برنامه آیت دولتشاه، نویسنده آثاری همچون «ترکش لغزنده» و «خویش خانه» خواهد بود. به همین ترتیب با مترجمان، ناشران و دیگر فعالان این حوزه نیز گفت‌وگو می‌کنیم.
 
 
چیت‌چیان درباره نمایشگاه کتاب آنلاین با همکاری دیجی‌کالا و فیدیبو در حال برگزاری است و به کتاب‌های الکترونیک و صوتی اختصاص دارد، عنوان کرد: در این فرصت -که از 4 خرداد شروع شده و تا 31 خردادماه ادامه دارد- شرایطی لحاظ شد که فیدیبو کتاب‌های صوتی و الکترونیک را تا ۵۰ درصد تخفیف در اختیار مخاطبان قرار دهد.
 
وی تاکید کرد: این نمایشگاه هنری قرار نیست جایگزین نمایشگاه کتاب باشد. همکاران ما با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -که متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند- رایزنی‌هایی داشتند و امیدوارم به نتایجی برسیم تا بتوانیم در نمایشگاه کتاب آنلاین، به‌عنوان جایگزین نمایشگاه کتاب که امسال برگزار نشده است، سهمی داشته باشیم.
 
رشد چندبرابری فروش کتاب در دیجی‌کالا
مدیر ارتباطات خلاق و کمپین‌های دیجی‌کالا درباره این ادعا که دیجی‌کالا در میان فروشگاه‌های مجازی کتاب، بیشترین فروش کتاب آنلاین را در ایام کرونا داشته است؛ اظهار کرد: از میزان رشد و فروش دیگر فروشگاه‌های کتاب آنلاین اطلاعی ندارم، ولی بخش کتاب دیجی‌کالا در فروردین نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته و ماه‌های قبل، رشد بسیار محسوسی داشت. میانگین عدد خرید هم در این ایام تقریبا دو برابر شده بود.
 
چیت‌چیان در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبنا که دیجی‌کالا کتاب‌هایش را از ناشر تهیه می‌کند یا موزع کتاب؟ عنوان کرد: در دیجی‌کالا دو نوع فروشنده رسمی و واسطه داریم؛ اگر محصول یا کالایی فروشنده رسمی داشته باشد، حتما آن کالا را از فروشنده رسمی تهیه می‌کنیم. در زمینه کتاب هم فروشنده رسمی، کالا، ناشر است. حالا ممکن است توزیع‌کننده‌های دیگری هم در زمینه کتاب وجود داشته باشند که ماهیت این کسب‌و‌کار کار با آن‌ها را ایجاب می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها