یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
توزیع‌کنندگان از امتحان کرونا سربلند بیرون آمدند

علمی ضمن اعلام اینکه هنوز از طرف دولت هیچ کمکی به توزیع‌کنندگان کتاب نشده است؛ گفت: در دوران کرونا نسبت به کسب‌وکارهای دیگر صنف متعهدی داشتیم.

کاظم علمی؛ مدیر شرکت توزیع «گسترش فرهنگ و مطالعات» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت شرکت‌های پخش و توزیع‌ کتاب در ایام همه‌گیری کرونا عنوان کرد: در دوران کرونا، ما نسبت به کسب‌وکارهای دیگر صنف متعهدی داشتیم. البته در دریافت‌ها و پرداخت‌هایمان به مشکلاتی برخوردیم، اما سعی کردیم آن را مدیریت کنیم و خوشبختانه توانستیم از عهده آن برآییم.
 
موزعان متعهدند
او ادامه داد: ما متعهد بودیم که تعهداتمان به ناشران را بپردازیم. با اینکه اگر می‌خواستیم برخی از ناشرها قبول می‌کردند این تعهدات بعدا پرداخت شود، اما سعی کردیم بدهی‌مان به ناشرها را بپردازیم. دیگر همکاران توزیع‌کننده هم با مشکلاتی مواجه بودند، اما نسبت به تعهدات خود وفادار بودند و درمجموع درصد متعهدهای صنف ما زیاد بوده است.
 
علمی درباره میزان آسیب کرونا بر شرکت‌های پخش کوچک و بزرگ و شیوه رویارویی آن‌ها با این آسیب عنوان کرد: در این برهه همه آسیب ‌دیده‌اند، منتهی عمده موسسه‌های پخش باتوجه به توانایی‌های و زیرساختی که داشتند؛ توانستند در این موقعیت هم به تعهداتشان عمل کنند.
 
وی افزود: آن چند نفری هم که اوایل ایام قرنطینه به تعهداتشان در قبال ناشران عمل نکردند، اخیرا که کتابفروشی‌ها تاحدی تعهداتشان به توزیع‌کننده‌ها را پرداختند، به تعهداتشان عمل کرده‌اند.
 
در برابر کرونا خوب ظاهر شدیم
مدیر شرکت توزیع «گسترش فرهنگ و مطالعات» ضمن تاکید بر اینکه «صنف ما در این موقعیت واقعا خوب و متعهد ظاهر شد»، اعلام کرد: اگر شرایط استمرار پیدا می‌کرد، نه تنها ما که همه اصناف از نظر اقتصادی، مشکلات اساسی پیدا می‌کردند و ما تافته ‌جدابافته نیستیم.
 
وی افزود: به ‌نظرم توزیع‌کنندگان به هرطریق ممکنی آن سختی زمان اوج کرونا را پشت سرگذاشته‌اند. فعالان این صنف برای اینکه اعتبارشان پابرجا بماند و بتوانند ادامه کار بدهند؛ توانستند به تعهداتشان عمل کنند.

علمی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم مدرن‌شدن بخش‌های مختلف نشر تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در روزهای همه‌گیری کرونا و خانه‌نشینی اجباری، مردم واقعا به کتاب رو آوردند و طالب آن بودند؛ اما به ‌علت تعطیلی کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها، امکان دسترسی به کتاب نداشتند که بخش مجازی و سایت‌ها، این خلاء را پر و در این مدت خوب فروش کردند.
 
کمکی از طرف دولت به توزیع‌کنندگان نرسیده است
مدیر شرکت توزیع «گسترش فرهنگ و مطالعات» درباره حمایت دولت از توزیع‌کنندگان در شرایط کرونایی اظهار کرد: موزعان هم جزو اصناف هستند، اما دولت هنوز چیزی به ما نداده‌ است. البته قرار است به توزیع‌‌کننده‌ها یک وام داده شود تا بتوانند به تعهداتشان عمل کنند و ما هم نام‌نویسی کرده‌ایم.

علمی درباره شرایط وام کمکی دولت به موزعان گفت: دولت برای همه تولیدکننده‌ها و اصنافی که جزو قشر آسیب‌پذیر ناشی از کرونا اعلام شده‌اند، شرایط خاصی برای اعطای وام تعیین کرده است که ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان هم جزو این دسته‌اند. البته هنوز اقدامی برای پرداخت نشده است و فقط آمارها را جمع‌آوری کرده‌اند.

 وی با بیان اینکه رقم و میزان وام هم هنوز اعلام نشده است، اضافه کرد: من از شرایط دقیق آن اطلاع ندارم اما احتمالا به شرایطی نظیر تعداد پرسنل شرکت توزیع‌کننده یا شرایط دیگر بستگی داشته باشد. 

مدیر شرکت توزیع «گسترش فرهنگ و مطالعات» در ادامه به لزوم همکاری صنف‌های صنعت نشر اشاره کرد و گفت: شرایط ناشی از شیوع کرونا، تلنگری هم برای ما توزیع‌‌کنندگان و کتاب‌فروشی‌ها و... داشت؛ که خودمان با هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام ‌دهیم و تاحدودی خسارت‌هایمان را جبران کنیم.
 
علمی ضمن تاکید بر همکاری بیشتر حلقه‌های نشر، عنوان کرد: این چرخه باید بچرخد؛ کتاب‌فروش باید تعهداتش به توزیع‌کننده را عمل کند و توزیع‌کننده هم به ناشر. پول هر سه باید برسد؛ حالا در این چرخه هرکسی یک توانایی دارد.
 
وی افزود: امکان دارد درصد کمی -مثلا 10 درصد- از کتاب‌فروشی‌ها نتوانسته باشند تعهداتشان به توزیع‌کننده را ادا کنند و به همین ترتیب، موزع هم توانایی انجام درصدی از تعهداتم به ناشر را خواهد داشت. هرچه این درصد بالاتر برود از آن طرف بی‌تعهدی به ناشران و مجددا کتاب‌فروشی‌ها هم بیشتر می‌شود.

او ادامه داد: بنابراین به توانایی‌های هر موسسه‌ای بستگی دارد که تا چه حد می‌تواند ناتوانی کتاب‌فروشی‌ها در انجام تعهداتشان را نسبت به ناشران را تحمل کند. ما توزیع‌کننده‌ها هم یک واسطه بین این دو حلقه هستیم و باید از کتاب‌فروشی بگیریم و به ناشر بدهیم.
 
علمی در واکنش به این گفته برخی اهالی نشر که توزیع‌کنندگان درجریان کرونا کمتر از کتاب‌فروش‌ها و ناشران آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌های پخش و توزیع کتاب هم حدود دو ماه از بهترین بازه های زمانی بازار را که دوران عید بود، از دست دادند. طی این مدت، حقوق کارکنان شرکت را پرداختیم و حتی یک پرسنل را اخراج نکردیم؛ یعنی آن ضرر -که هزینه کردیم ولی درآمدی نداشتیم- را ما توزیع‌کننده‌ها هم دیده‌ایم.

مدیر شرکت توزیع «گسترش فرهنگ و مطالعات»  گفت: در صنف ما تعداد پرسنل توزیع‌کننده و کتاب‌فروش نسبت به ناشر خیلی زیاد است و درکل تعداد کارکنان توزیع‌کننده‌ها از همه بیشتر است؛ به همین دلیل هزینه پرسنل توزیع‌کننده‌ها نسبت به کتاب‌فروش و ناشر خیلی بیشتر است؛ هزینه‌ای که در مقابل آن درآمدی نداشته‌ایم.
 
وی افزود: این ضرری است که ما کردیم و بعید می‌دانم در این زمینه به ما کمکی بشود. بنا نیست که دولت به ما خسارتی بپردازد. تنها کاری که قرار است انجام بدهد، اعطای وامی با بهره پایین‌تر -با بهره 12 درصد- و با اقساط طولانی‌تر است.
 
مالیات اسماً بخشیده شده است!
علمی درباره بخشیدن مالیات شرکت‍‌های پخش و توزیع کتاب اظهار کرد: اسماً مالیات بخشیده شده است اما عملا از ما مالیات گرفته می‌شود؛ یعنی از نظر قانونی ما از پرداخت مالیات معاف هستیم، ولی اداره مالیات چیزهایی مثل دفتر و فاکتور و... می‌خواهد که برای خیلی از هم‌صنفی‌های من قابل ارائه نیست.
 
وی اضافه کرد: خیلی از هزینه‌ها -مخصوصا در کار توزیع- است که اصلا نمی‌توانیم از طرف مقابل فاکتور بگیریم. مثلا برای هزینه وانتی، کارتن و... اصلا کسی به ما فاکتور نمی‌دهد که بخواهیم به اداره مالیات ارائه کنیم؛ ولی از نظر اقتصادی برای ناشران و توزیع‌کننده‌ها نمی‌تواند جوا‌بگو نیست.

او ادامه داد: برای ایام کرونا هم هنوز مشخص نشده هزینه خاصی برای ما بخشیده شده یا خیر؛ اما اتحادیه توزیع‌کنندگان دنبال این هست که هزینه‌های آب و برق و این قبیل هزینه‌ها برای اهالی صنف ما حداقل با قیمت‌های پایین‌تر محاسبه شود.
 
توزیع‌کنندگان از امتحان کرونا سربلند بیرون آمدند
علمی در پایان اظهار کرد: به‌عنوان کسی که 40 سال است کار توزیع را انجام می‌دهم، همیشه به هم‌صنفی‌هایم گفته‌ام که در دوره کرونا، صنف ما نسبت به خیلی از صنف‌های دیگر واقعا متعهدتر بوده‌ است. شاید به خاطر قشر فرهنگی یا اقتصاد ضعیفش است ولی نهایتا از نظر من سربلند بیرون آمده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها