جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
بدحجابی نشان می‌دهد خودکنترلی افراد کاهش یافته است

نویسنده کتاب «بدحجابی و معضلات جامعه» معتقد است: وقتی وضعیت حجاب جامعه، به‌هم ریخته است، یعنی آدم‌های آن جامعه، خودکنترلی ندارند و خویشتن‌داری در آن جامعه، کاهش یافته است.=

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شناخت ریشه‌ها و راهکارهای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله بدحجابی، بدون بازکاوی سایر پدیده‌های مرتبط نمی‌تواند نتیجه‌ای دقیق و علمی داشته باشد؛ چرا که مقولات اجتماعی پیوند وثیق و معناداری با پدیده‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته و رابطه‌ای علت و معلولی بین آن‌ها حاکم است. بنابراین در کتاب «بدحجابی و معضلات جامعه» علاوه بر مطالعه و بررسی ریشه‌ها و عوامل به وجود آوردنده بدحجابی، نحوه دخالت سایر پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در تعیین و ترسیم راه‌های برون رفت از معضل مذکور مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. با محمود ترک همدانی درباره این کتاب گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
وضعیت حجاب امروز در کشور ما چگونه است و ارزیابی آسیب شناسانه شما در این باره چگونه است؟
وضعیت حجاب در کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یک مطالبه عمومی بوده ولی بتدریج از عمق و کیفیت آن کاسته شده است و این هم بخاطر سیاست‌گذاری‌های غلط است که مورد غفلت قرار گرفته است. وضعیت حجاب در کشور با برخوردهای فیزیکی اصلاح نمی‌شود در حال حاضر درصد بی‌حجابی و بدحجابی از مرز 70 درصد گذشته است.
 
مطالعه تاریخ فرهنگی زنان جامعه ایران نشان می‌دهد که مردم ایران همواره از فرهنگ غنی و استواری در توجه به رعایت پوشش ظاهری و نوع لباس متناسب با فرهنگ خود برخوردار بوده‌اند، به‌نحوی‌که انتخاب نوع پوشاک مناسب، نمایانگر شخصیت آنها بوده است. با توجه به این موضوع، زنان جامعه ایرانی پس از پذیرش دین اسلام به‌عنوان دینی سعادت‌بخش، حجاب و پوشش اسلامی را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اعتقادی و فرهنگی دین اسلام که صیانت از عفت و شخصیت زن مسلمان را موجب می‌شود، پذیرفتند و در مقابل توطئه‌هایی مانند کشف حجاب در زمان پهلوی، تا پای جان برای حفظ آن مبارزه کردند.
 
به مرور زمان، حرکت به‌سوی مدرنیته و ایجاد تحولاتی مانند جهانی شدن فرهنگ، گرایش به مد و توجه به ویژگی‌های ظاهری، مؤلفه فرهنگی اسلامی - ایرانی را تحت تأثیر قرار داد، چنانکه شاهد هستیم بعضی زنان امروزی با استفاده خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش می‌سازند که شایسته زن مسلمان ایرانی نیست.
 
منظور دقیق شما از مطلوب و نامطلوب بودن وضعیت حجاب چیست؟
منظور از وضعیت مطلوب و نامطلوب حجاب این است که زنان در جامعه اسلامی با توجه به شرع مقدس رفتار کنند و حرمت‌ها را نشکنند و به امور اجتماعی خود بپردازند و وضعیت نامطلوب همین چیزی است که در حال حاضر در جامعه می‌بینیم، وقتی شما می‌بینید وضعیت حجاب جامعه، به‌هم ریخته، یعنی آدم‌های آن جامعه، خودکنترلی ندارند  و خویشتن‌داری در آن جامعه، کاهش یافته است. واقعیت این است که وضعیت کنونی حجاب جامعه‌ ما، مطلوب نیست و باید علت این نقصان را کشف کنیم.
 
آیا حجاب یک مسئله درونی و شخصی است یا یک مسئله بیرونی و اجتماعی؟
حجاب یک مسئله بیرونی و اجتماعی و متفاوت از احکام دیگر است وجوب و جواز است در جامعه حکم بر پوشش خاص برای زنان و مردان وجود دارد. حجاب یک مسئله عمومی و اجتماعی و دستور پیامبر(ص) است و نباید با بدحجابی و بی‌حجابی به حقوق دیگران تجاوز کرد.
 
برخی افراد برای ناکارآمد جلوه‌دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار می‎دهند؛ اما باید گفت اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به‌منزله‎ سنگ بنای دیگر حجاب‎ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است که یکی از مهم‌ترین و اساسی‏ترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می‌کند.
 


برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چه راهکارهایی می‌توان پیشنهاد کرد؟
 برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب راه‌های بسیاری وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به تشکیل کنفرانس‌ها با موضوعیت خانواده، تقویت باورهای دینی، حذف گناهان، تهیه کتاب خوب برای خانواده، استفاده از ظرفیت سازمان‌های فرهنگی غیر دولتی و خصوصی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، نظارت بر تشکل‌های هنری ـ مردمی، نمایشگاه‌ها و محافل هنری عمومی مانند کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها در جهت رعایت فرهنگ عفاف و حجاب، تهیه فیلم‌های سینمایی در مورد تاریخچه کشف حجاب در ایران و بررسی تاریخی علل و عوامل آن، به ویژه قیام مردم مشهد در سال 1314 علیه کشف حجاب رضا خانی، کنترل اماکن تجاری عمومی شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری و آرایشگاه‌ها از نظر پوشش و بد حجابی، به تصویر کشیدن زنان تحصیل کرده، ممتاز و متعهد و با حجاب در فیلم‌ها و مجموعه‌های هنری و پرهیز از نشان دادن آنها در نقش‌ها و شخصیت‌های عامه و کم سواد و نیز به تصویر کشیدن چهره بانوان محجبه کشورهای خارجی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی از طریق برنامه‌های تلویزیون و تهیه فیلم از زندگی آنها، نشان دادن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و خانوادگی و احساس ناامنی و بحران‌های روانی و شغلی و اجتماعی و مقایسه آن با وضعیت مثبت زنان در ایران به منظور نشان دادن احساس رضایت خاطر زنان ایرانی از فرهنگ دینی ـ بومی و ملی خویش و غیره اشاره کرد.
 
به نظر شما پیامدهای اجتماعی و فردی بی حجابی و عدم پوشش اسلامی بانوان در جامعه چه می‌تواند باشد؟
پیامد بدحجابی در جامعه شامل بروز فساد و فحشای گسترده، ولنگاری اجتماعی، به تأخیر افتادن سن ازدواج، گسترش خیانت بین زن و مرد، سست شدن بنیان خانواده، کاهش امنیت روانی و جسمی برای زنان و دختران، سقوط ارزش‌های والای انسانی، قهر و عذاب الهی و غیره است.
 
الگوی برتر حجاب را چه می‌دانید و ویژگی‌های الگوی برتر حجاب چیست؟
حجاب با چادر مشكی به دلیل قراین و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشه‎ قرآنی است و به همین دلیل، فاطمه زهرا(س) به عنوان بهترین الگوی زن مسلمان از آن استفاده می‎كرده‎اند و لذا این‎گونه پوشش از مصادیق تأمین كننده‌ حجاب برتر است و هیچ یک از شبهات مخالفان چادر مشكی از كارآمدی و برتری آن نمی‎كاهد. بنابراین الگوی برتر حجاب حضرت معصومه(س) برای دختران و چادر هم بهترین نوع پوشش است.

کتاب «بی‌حجابی و معضلات جامعه»، تألیف محمود ترک همدانی در 198 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات دادآفرید روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • علی داودی ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    سلام ودرود بر آقای ترک همدانی بسیار کار بزرگی کردی
  • سارا ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    از کجا وکی تو نویسنده شدی محمود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها