سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
انتظار رسیدگی به لایحه مالکیت ادبی و هنری از مجلس یازدهم

حامد سهرابی، از برگزاری نشست‌‌های تخصصی در حوزه کپی‌رایت با وزارت فرهنگ سوئیس به‌صورت مجازی خبر داد و پیگیری تصویب لایحه مالکیت ادبی و هنری در مجلس یازدهم را اولویت دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برگزاری «همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» بیان کرد: اگر امکانات و شرایط سلامت جامعه مساعد باشد، همایش در سال جاری برگزار خواهد شد اما در غیر این صورت هم متوقف نخواهیم شد و فعالیت‌ها تداوم پیدا خواهد کرد. نخستین برنامه سال جاری با توجه به آغاز فعالیت یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پیگیری سرنوشت لایحه مالکیت ادبی و هنری است.

نیازمند قوانین به‌روز در حوزه کپی‌رایت هستیم
وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درباره کنوانسیون‌‌های بین‌المللی افزود: نظر معظم له در خصوص عدم امکان به برخی کنوانسیون های بین المللی اینگونه است که خلاء آن را با قانون گذاری صحیح و دقیق داخلی تکمیل کنیم؛ بنابراین تصویب لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری از مجلس جدید، برای ما اولویت دارد.  

مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال گذشته در همه جلسات مربوط به لایحه در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم و با نمایندگان دخیل، برای تسریع در تصویب لایحه صحبت کردم. معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از این لایحه حمایت کردند. کمیسیون‌های مختلفی درگیر این لایحه هستند که مباحث تخصصی آن روند رسیدگی را طولانی کرده‌است؛ علاوه‌براین می‌دانیم لوایح مختلفی در نوبت رسیدگی نمایندگان قرار دارد که با نظر آن‌ها اولیت‌بندی می‌شود.   

 سهرابی با بیان این مطلب که بعد از گذشت 50 سال از تصویب قانون حمایت از حقوق مولفین و مصنفین، کشور به قوانین به‌روز در این حوزه نیاز دارد‌، ادامه داد: برای پاسخ به مسائل مختلف حقوق مالکیت ادبی و هنری که قانون درباره آن‌ها یا سکوت کرده و یا ابهام دارد به علمای نو‌حقوق متکی می‌شویم؛ در‌حالی‌که با حق و حقوق مردم سروکار داریم  و شفافیت قانون در این زمینه ضروری است.

مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: تدوین قوانین شفاف در جمهوری اسلامی یکی از درخواست‌های مهم فعالان غیر‌دولتی در حوزه‌ فرهنگ و هنر دیکر کشور‌ها است.  
   
سهرابی، با بیان اینکه سال 1393 لایحه مالکیت ادبی و هنری از دولت به مجلس ارسال شد افزود: سال گذشته بیش از 80 ماده این لایحه درکمیسیون اصلی رسیدگی کننده به لایحه کمیسیون قضایی و حقوقی محلس شورای اسلامی، مصوب و دیدگاه اعضای کمیسیون فرهنگی به‌عنوان کمیسیون فرعی نیز ارائه شد. با توجه به وجود مواد مرتبط با مسائل قضائی و تعیین مجازات، لایحه به قوه قضائیه ارسال و با توجه به ماهیت تخصصی لایحه، کمیته فرعی از سوی کمیسیون قضائی تشکیل و در این کمیته چند پیشنهاد و اصلاح طرح و لایحه به کمیسیون حقوقی و قضائی ارائه شد.

وی ادامه داد: در این جریان، کمیسیون به قوه قضائیه دو ماه فرصت داد تا نظر نهایی را ارائه کند اما در مجموع حتی اگر کل لایحه در کمیسیون به تصویب می‌رسید تا در نوبت صحن قرار بگیرد، عملا به دور جدید مجلس منتهی می‌شد؛ علاوه‌براین پاسخ به انتقادات نیز زمان‌بَر است و اگر نتوانیم به این انتقادات پاسخ دهیم خروجی کامل نخواهد بود.

برگزاری نشست‌های تخصصی با همکاری وزارت فرهنگ سوئیس   
 سهرابی، درباره دیگر برنامه‌های دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال با اداره مالکیت فکری سوئیس در حال تدوین طرح‌های مشترک برای برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف آموزش اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بر پایه تقویت تعاملات بین‌المللی هستیم. هماهنگی لازم با وزارت امور خارجه در قالب تفاهم‌نامه با اداره مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با طرف سوئیسی انجام شده‌است.   

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، نخستین نشست تخصصی به‌صورت ویدئو کنفرانس و با تاکید بر صرفه‌جویی حداکثری بعد از نیمه خرداد‌ماه با همکاری اداره مالکیت فکری کشور سوئیس برگزار می‌‌شود و در نظر داریم در گام نخست، در یک ماه چهار نشست برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره جزئیات نشست‌های تخصصی این دفتر بیان کرد: نخستین دوره ویژه کارکنان حقوقی حوزه کپی‌رایت وزارتخانه، شامل کارشناسان و مشاوران برگزار خواهد شد، در گام بعدی نیز میزبان اعضای صنوف ادبی و هنری خواهیم بود. این افراد با حضور در نشست‌ها آماده انتقال مباحث علمی به اصحاب فرهنگ هنر و رسانه می‌شوند. در پایان هر دوره با طرف خارجی درباره موضوع نشست بعدی و حتی مهمانان رایزنی می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود، نشست‌‌ها که رویکرد کاملا تخصصی دارند حداکثر چهار ساعته برگزار شود. تلاش می‌کنیم در برگزاری نشست‌های تخصصی از حضور نمایندگان مجلس همانند دوره قبل بهره‌مند شویم.  
 
سهرابی افزود: اگر شیوع ویروس کرونا متوقف شود، می‌توانیم آموزش مباحث مالکیت ادبی و هنری در استان‌ها را داشته باشیم.

سال 1398 و برگزاری 19 نشست تخصصی در حوزه کپی‌رایت  
وی با اشاره به همکاری دفتر حقوقی و مالکیت فکری و اداره فرهنگ دانمارک گفت: برای جبران تعویق نهمین «همايش ملی حقوق مالكيت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» با همکاری اداره مالکیت فکری وزارت فرهنگ دانمارک و سفارت این کشور در ایران، براساس تفاهم‌نامه طرف دانمارکی با مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سال گذشته 19 نشست علمی و تخصصی را برگزار کردیم. رویکرد اصلی در برگزاری این نشست‌ها، استفاده از تجارب دیگر کشور‌ها برای دستیابی به الگوی بومی در حوزه کپی‌رایت است.
 
سهرابی با اشاره به همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کسب تجربه‌های بین‌المللی حوزه کپی‌رایت، ادامه داد: سال گذشته دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه با نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت سفر با هزینه وزارت فرهنگ دانمارک برای بازدید از بخش‌های دخیل حوزه کپی‌رایت این کشور دعوت شدند. این جمع از کتابخانه سلطنتی، اداره مالکیت فکری و وزارت فرهنگ و موسسات مدیریت جمعی که پیگیر حقوق مولفان مصنوفین و هنرمندان هستند و موسسه تخصصی اهل قلم، بازدید داشتند.  

وی درباره موضوعات این 19 نشست بیان کرد: بررسی لایحه مالکیت ادبی و هنری، امکان تشکیل موسسات مدیریت جمعی و یا cmo با کارکرد پیگیری حقوق پدید‌آورندگان، بررسی نقش قضات و دادرسان در حوزه نقض مالکیت ادبی وهنری با حضور قضات دانمارکی، فناوری اطلاعات و مقوله پیشگیری از سرقت ادبی، بررسی تجارب اجرای نظام کپی‌رایت اتحادیه اروپا از‌جمله در دانمارک با حضور نمایندگان انجمن‌ها صنوف ادبی و هنری، بررسی چیستی مولفه‌های استراتژی کپی‌رایت در کشور، بررسی استراتژی کپی‌رایت در کشور‌های اروپایی، نشست‌های تخصصی برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه مدیران فعال در بخش صدور مجوز‌ها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها