چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
نشر الکترونیک باید مخاطبان جدید خود را حفظ کند

برادران ضمن اشاره به رشد تقریبا ۴ برابری فروش و استقبال کاربرها از فیدیبو در ایام کرونا، گفت: درصورتی که کاربرها بتوانند سرویس خوبی را از طرف پلتفرم‌ها دریافت کنند و از طرفی ناشرها هم همکاری کنند؛ نشر الکترونیک جایگاه و مخاطب جدید خود را حفظ می‌کند.

ندا برادران، مدیرعامل فیدیبو (اپلیکیشن تولید، دانلود و فروش قانونی کتاب الکترونیک و صوتی) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از رشد تقریبا چهار برابری فروش این اپلیکیشن در دوران شیوع کرونا خبر داد و گفت: درحال‌حاضر و بعد از عادی‌تر شدن شرایط، فروش ما تقریبا به روال‌های پیشین خود برگشته است؛ ولی در بازه اوج کرونا، رشد سه‌ونیم تا چهار برابری فروش و استقبال از سمت کاربرها را داشتیم.
 
مدیرعامل فیدیبو در واکنش به این گفته صاحب‌نظران که نشر الکترونیک در ایام  کرونا هیچ آسیبی ندیده است، عنوان کرد: نمی‌توانم بگویم هیچ ضرری نبوده است؛ زیرا به همان نسبت که در بازه زمانی اوج کرونا نسبت به نشر الکترونیک اقبال شده است، در روزهای اخیر -که همین الان هم در آن هستیم- همگی شاهد یک افول هستیم.
 
کرونا به کسب‌وکارهای الکترونیک ضربه کمتری زد
برادران درباره چرایی افول استقبال مخاطب از نشر الکترونیک در روزهای اخیر اضافه کرد: تعدادی از مخاطبان قبلا و در روزهای اول همه‌گیری کرونا و خانه‌نشینی، خریدشان را انجام داده‌اند و الان از کتاب‌های خریداری شده، استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: اگر در مجموع نسبت به کسب و کارهایی که در کرونا به شدت آسیب دیده‌اند بسنجیم، همه کسب‌و‌کارهای الکترونیکی که تمام فعالیتشان در زمینه الکترونیک است، کمتر آسیب دیدند. هم ما و هم سایر پلتفرم‌های محتوا مثل محتواهای ویدیویی، صوتی و خواندنی، جزو کسب و کارهایی بودند که نسبت به خیلی از  کسب‌وکارهای دیگر آسیب کمتری دیدند.
 
آمادگی این حجم از استقبال را نداشتیم
مدیرعامل فیدیبو درباره چگونگی رویارویی با حجم عظیمی از مخاطبان جدید در ایام کرونا گفت: به‌طور معمول همه کسب‌وکارها خود را برای نوبت عید آماده می‌کنند و فروش همه پلتفرم‌ها در آن بازه زمانی رو به افزایش است، ولی این میزان حجم استقبال را طبعا هیچ‌کدام از ما پیش‌بینی نمی‌کردیم و آمادگی آن را نداشتیم.
 
او ادامه داد: ما هم بعد از یک بازه زمانی خیلی کوتاه حدودا پنج روزه که تقریبا هیچ سرویسی نداشتیم، توانستیم خیلی سریع شرایط جدید را کنترل و مدیریت کنیم. برای همین همکاران ما عید نداشتند و در فیدیبو مشغول بودند تا بتوانیم به‌سهولت به مخاطب پاسخ دهیم.
 
وی افزود: ممکن است کم‌وکاستی هم وجود داشته باشد که همین الان هم درتلاشیم آن‌ها را رفع کنیم ولی درمجموع می‌توانم بگویم که توانستیم شرایط را مدیریت کنیم.
 
برادران درباره تجربه همکاری با نهادهای دولتی و بعضا خصوصی در ایام کرونا عنوان کرد: در برهه همه‌گیری کرونا خود ما در فیدیبو کمپین‌هایی داشتیم و به موازات آن در کمپینی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری پلتفرم‌های نشر الکترونیک برگزار کرد، شرکت کردیم.
 
وی افزود: به‌عنوان اولین همکاری ما با یک نهاد دولتی تجربه بدی نبود و باید ببینیم در ادامه چه اتفاقی می‌افتد و چقدر ادامه‌دار است. غیر از این با جای دیگری همکاری مشترک خاصی نداشتیم و بار اصلی بر دوش خودمان بود.
 
برادران درباره برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی دیجی‌کالا با همکاری فیدیبو و به‌طور کلی به‌عنوان تنها پلتفرم نشر الکترونیک که با این فروشگاه اینترنتی همکاری دارد، گفت: دیجی‌کالا مالک فیدیبو است و طبیعی است که این همکاری اتفاق بیفتد.
 
وی در توضیح چگونگی همکاری فیدیبو و دیجی‌کالا اضافه کرد: همکاری ما به این شکل است، که باهم هم فکری داریم و هم کمپین‌های مشترک برگزار می‌کنیم. بخش ارسال کتاب و آثار، مستقلا در دیجیکالا مدیریت می‌شود و بخش کتاب الکترونیک برعهده فیدیبو است؛ اما فضای تبلیغاتی و کمپین‌های مشترک داریم.
 
نشر الکترونیک به حمایت‌های خاص و همراهی ناشرها نیاز دارد
مدیرعامل فیدیبو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به نشر الکترونیک و ظرفیت‌های آن، گفت: در این بازه -همه‌گیری کرونا- فهمیدیم که فضای کتاب الکترونیک چقدر ظرفیت دارد و می‌توان به آن پرداخت؛ ولی به حمایت‌های خاص و همراهی ناشرها نیاز دارد. این تجربه نشان داد که مردم می‌توانند نسبت به نشر الکترونیک اقبال داشته باشند و از این منظر خود ناشرها هم سود ببینند.
 
برادران ضمن اشاره به توجه و اقبال ویژه مخاطبان به نشر الکترونیک در ایام کرونا، ثبات این توجه و عدم برگشت مخاطب به شرایط قبل را ملزم به گذشت زمان دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود که همه رفتارها لزوما به روال ثابت برنگردد، ولی درصورتی که کاربرها بتوانند سرویس خوبی را از طرف پلتفرم‌ها دریافت کنند و از طرفی ناشرها هم همکاری کنند؛ نشر الکترونیک جایگاه و مخاطب جدید خود را حفظ می‌کند.
 
نقش‌های تعین‌کننده در ماندگاری نشر الکترونیک
وی افزود: من اینجا نقش ناشرها و کیفیت سرویسی که هر کدام از پلتفرم‌ها ارائه می‌دهند را تعیین‌کننده می‌دانم. به اعتقاد من نشر الکترونیک مخاطب خودش را دارد و کاربرانی که دنبال کتاب فیزیکی هستند، مخاطب همان بخش‌اند و لزوما همه آن‌ها به بخش کتاب الکترونیک منتقل نمی‌شوند. در دنیا هم نشان داده شده است که بخش آنلاین مخاطب خودش را دارد و کتاب کاغذی هم مخاطب خودش را دارد؛ حالا یک بخش‌هایی هم با هم همپوشانی هم پیدا می‌کنند.
 
برادران درباره حفظ سهم نشرالکترونیک در روزگار پساکرونا و موقعیتی که شرایط ناشی از کرونا برای این حوزه نشر ایجاد کرد؛ گفت: درباره اینکه چقدر می‌توانیم در این فضا بمانیم، کیفیت سرویسی که ارائه می‌دهیم و اطلاع رسانی درست ناشران الکترونیک، در کنار اینکه این فضا چقدر برای ناشران جذاب باشد و مشارکت کنند، تعیین‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها