یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کتابفروشی‌های قزوین یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

رئیس اتحادیه کتابفروشی‌های قزوین با ابراز نگرانی از آنچه «تعطیلی پیاپی کتابفروشی‌های استان» نامید، گفت: این مسئله اگرچه علل متعددی دارد اما نقطه مشترک همه این موارد، درآمدزا نبودن شغل کتابفروشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، احتمالا تعطیلی کتابفروشی «اقمشه» با آن سابقه تاریخی درخشانش زخمی عمیق بر پیکر حوزه کتاب در قزوین کشیده باشد؛ زخمی که بعد‌ها با تعطیلی ادیب، خانه کتاب، بحرالعلوم، حدیث، جلالیان و مولانا و چندین کتابفروشی دیگر در این استان، عمیق‌تر هم شده است.

اما این روزها ماجرای تعطیلی کتابفروشان قزوینی، پُر آب چشم‌تر از قبل شده است، تا جائی که محمد فردوس‌نیا رئیس اتحادیه کتابفروشی‌های قزوین خبر از تعطیلی پیاپی کتابفروشی‌های استان می‌دهد.

محمد فردوس‌نیا در این خصوص به خبرنگار ایبنا در قزوین گفت: تعطیلی پیاپی کتابفروشی‎ها در استان اگرچه دلایل متعددی دارد اما نقطه مشترک همه این موارد مسئله درآمدزا نبودن کتابفروشی است.

کتابفروشی‌های بی‌درآمد/ شهر دانشگاهی قزوین تنها 30 کتابفروشی دارد
وی بیان کرد: اکثر کتابفروشی‌هایی که سابقه و قدمتی بیش از 40 سال در قزوین دارند، امروز به‌صورت دِلی اداره می‌شوند و به‌واقع درآمدی برای صاحب کتابفروشی ندارند، برخی هم که توان ادامه مسیر نداشتند، از چرخه خارج شدند و امروز شاهد این هستیم که در شهری با وسعت و قدمت قزوین، تعداد کتابفروشی‌ها بسیار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه کتاب‌فروشی‌های قزوین بیان کرد: در حالی که قزوین امروز جزو چند شهر برتر در حوزه دانشگاهی در کشور مطرح است و تعداد زیادی از دانشجویان از سراسر ایران و حتی جهان در این استان تحصیل می‌کنند، اما شاید بتوان گفت قزوین به اندازه یک شهر کوچک، کتابفروشی دارد.

فردوس‌نیا یادآور شد: امروز برای تهیه بسیاری از کتاب‌ها مردم به تهران مراجعه می‌کنند چراکه در قزوین کتابفروشی‌های تخصصی وجود ندارد یا اینکه به حدی آمار فروش کتاب پایین بوده است که کتابفروشی رغبتی برای تهیه کتاب‌های جدید ندارد.

کتابفروشان صبورترین سرمایه‌گذاران هستند
فردوس‌نیا افزود: امروز از تعداد زیاد کتابفروشان حرفه‌ای، قدیمی و ریشه‌دار استان قزوین تنها 30 کتابفروشی باقی مانده است و شاید عدم استقبال مردم دیار «مینودری» از روی آوردن به فعالیت در این حوزه مسئله درآمدزایی و تامین معیشت است.

وی یادآور شد: کتابفروشی به هیچ عنوان سودآور نیست و امروز شاید بتوان گفت ماهیت و تاثیر فرهنگی کتاب در جامعه بر نوع شغل نیز تاثیر گذاشته است چرا که همانطور که کتاب در یک بازه زمانی طولانی مدت در جامعه و مخاطبین تاثیرگذار است، می‌توان گفت که کتابفروشی نیز نیازمند صبری بی‌اندازه است.

رئیس اتحادیه کتابفروشی‌های قزوین بیان کرد: کتابفروشان صبورترین سرمایه‌گذاران هستند و به‌خوبی می‌دانند که یک بازه زمانی طولانی مدت برای به سود رسیدن این حرفه نیاز است اما امروز مسائل مختلی از قبیل همین شیوع بیماری کرونا نیز توانسته است بر بازار کتاب تاثیرگذار باشد.

فردوس‌نیا افزود: سرمایه‌ای که برای تاسیس یک کتابفروشی هزینه می‌شود، بسیار دیرهنگام باز می‌گردد؛ کتابی که خریداری می‌شود تا مدت‌ها در قفسه‌های کتابفروشی باقی می‌ماند و گاهی مشاهده شده که هرگز به فروش نرفته است، در نهایت کتابی که برای تهیه آن مبلغ زیادی هزینه شده، باید برای بازیافت، به‌صورت کیلویی و به ارزان‌ترین شکل ممکن فروخته شود.

وی گفت: طی چند سال اخیر، این مسئله نخریدن کتاب از سوی مردم بیشتر هم شده است. ضمن اینکه ورود فضای مجازی و کتاب‌های الکترونیک راه را بر کتاب‌های چاپی بسته است.

کرونا، نمکی که بر زخم کتابفروشان پاشیده شد
اگرچه وضعیت اقتصادی و درآمدی کتابفروشان قزوینی پیش از شیوع کرونا نیز تعریفی نداشت، اما می‌توان گفت کرونا نمکی بود که بر زخم کتابفروشان پاشیده شد. فردوس‌نیا در این باره ‌می‌گوید: شیوع بیماری کرونا نیز منجر به تعطیلی طولانی مدت کتابفروشی‌های استان قزوین شد، از سوی دیگر در حالی که انتظار می‌رفت این خانه‌نشینی و تعطیلات منجر به مطالعه بیشتر مردم شود، سودی عاید کتابفروشان نشد.

رئیس اتحادیه کتاب‌فروشی‌های استان قزوین گفت: شیوع این بیماری و تعطیلی کتابفروشی‌ها خسارات زیادی را به کتابفروشان وارد کرد. در حالی که طی چند سال اخیر جمعیت قزوین بیش از دو برابر شده است، اما فروش کتاب نه‌تنها افزایشی نداشته که حتی کاهش نیز یافته است.

وی ادامه داد: اگر سازمان‌های مربوطه حمایت نکنند، قطعا همین کتابفروشان موجود نیز عطای این شغل را به لقایش می‌بخشند.

نسخه دولت برای کتابفروشی‌ها بی‌نتیجه است
رئیس اتحادیه کتابفروشی‌های استان قزوین همچنین گفت: اگرچه تلاش شده تا با اجرای طرح‌هایی نظیر عیدانه کتاب، تابستانه کتب و روش‌هایی نظیر افزایش فروش کتاب‌های غیردرسی موقتا مشکل برخی از کتابفروشی‌ها در حوزه درآمد مرتفع شود، اما تا زمانی که دولت نتواند راهی مشخص برای حمایت از کتابفروشی‌ها تدوین و ارائه کند، مشکلات این قشر همچنان ادامه خواهد داشت.

فردوس نیا افزود: با ادامه این روند همین کتابفروشان اندکی که در قزوین باقی مانده‌اند، از این حوزه کناره گیری خواهند کرد. هرچند ما همچنان امیدواریم مسئولین بتوانند راهی برای رفع این مشکل پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها