چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
وقتی همه پزشکان برای هدفی دست به قلم می‌شوند

کتاب «کووید 19، کرونا ویروس جهش‌یافته» جدیدترین اثر درباره کویید 19 بر اساس تکلیف کلی سازمان جهانی بهداشت با همت جمعی از پزشکان در جهت اشاعه اطلاعات دقیق در جامعه نگارش یافته است.

حسام‌الدین ریاحی؛ پزشک و مولف در زمینه اخلاق پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خبر از انتشار کتاب جدیدی با محوریت اپیدمی کرونا داد و درباره این اثر که با عنوان اصلی «کووید 19، کرونا ویروس جهش‌یافته» راهی کتابفروشی‌ها خواهد شد، گفت: این کتاب که قرار است در آینده‌ای نزدیک در قفسه کتابفروشی‌ها از سوی انتشارات تیمورزاده قرار بگیرد، بر اساس تکلیف کلی سازمان جهانی بهداشت نگارش یافته است و من مسئولیت ویراستاری علمی اثر را بر عهده دارم.
 
وی افزود: با توجه به اینکه این سازمان بین‌المللی تکالیفی را برای مراکز و سازمان‌های بهداشت منطقه‌ای مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورما تعیین کرده است، گروهی از پزشکان و انتشارات تیمورزاده در صدد آمدند تا بر اساس استانداردهای جهانی کتابی که حاوی اطلاعات دقیق باشد را روانه بازار نشر کنند.
 
به گفته ریاحی یکی از این دستورالعمل‌ها ارائه آمار صحیح و پالایش نادرست مطالبی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: به همین دلیل تمامی سازمان‌های مرتبط در کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی وظیفه خود دانستند برای بهبود شرایط و کمک به اطلاع‌رسانی دقیق و عمومی ورود کنند؛ بنابراین این اثر در طیف مخاطبان عام می‌گنجد.
 
ویراستار علمی کتاب «کووید 19، کرونا ویروس جهش‌یافنه» با ذکر اینکه زبان نگارش کتاب با استاداردهای محتوا برای عموم مردم انطباق دارد، عنوان کرد: تلاش شده است کتاب  در قطع پالتویی باشد تا افراد بتوانند در مسیر رفت و آمدهایشان به راحتی حمل کنند. درباره نگارش هم باید گفت مطالب کتاب کاملا پالایش و زیر نظر متخصصان بازیبینی شده است.
 
ریاحی تاکید کرد: در این اثر با تیمی که شامل متخصصان رشته‌های مختلف هستند همکاری داشته‌ایم. گفتنی است ابتدا کتاب با مطالبی با نگارش دکتر سلامتی، اپیدمیولوژیست آغاز می‌شود. همچنین متخصصان حوزه‌های عفونی که دکتر جعفری مسئولیت آن را برعهده داشته است، درباره بیماری‌ها و راه‌های انتقال آن مطالبی را برای این اثر تالیف کرده‌اند. همچنین دکتر جمیله کدیور؛ متخصص کودکان نگارش بخشی از محتوای کتاب را برعهده داشته‌اند. 
 
وی ادامه داد: همچنین در فصل‌های بعدی کتاب مطالبی از سوی دکتر دباغ متخصص بی‌هوشی درباب بیماری‌های ریشه‌ و دکتر واحدی متخصص طب اورژانس درباره درمانی‌های فعلی مطالبی آورده شده است. در حوزه تشخیص آزمایشگاهی بیماری و واکسن، دکتر آرمین عطاران‌زاده متخصص پاتولوژی مطالبی را یادداشت کرده که در کتاب آورده شده است.
 
این پزشک مولف گفت: در بحث تشخیص تصویربرداری و رادیولوژی دکتر حسین قناعتی همکاری لازم را به عمل آورد. باید یادآور شوم که بخشی از کتاب برای افرادی نوشته شده است که در فاز پیش‌گیری هستند که اتفاقا قشر وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند و این بخش از کتاب راجع به بهداشت و تقویت سیستم ایمنی است.
 
به گفته ریاحی بخشی از کتاب هم درباب مراقبت‌های بانوان، تغذیه و رژیم‌‌درمانی است که متخصصان زنان از جمله دکتر مریم مظاهریون راجع به تقویت سیستم ایمنی با تغدیه مناسب مطالبی را قلم زده است. همچینن آقای دکتر دلبری، رییس انجمن طب سالمندی مطلب  فصل «سالمندان چقدر در معرض خطر هستند» را نوشته است.
 
وی ادامه داد: باید اذعان کنم دکتر نوربالا درباره سلامت روان که می‌تواند به ارتقای سیستم ایمنی کمک کند، مطلب مربوط به این بخش کتاب را به رشته تحریر درآورده است. همچنین چند متخصص در حوزه زنان و بهداشت باروری هم مطالب مربوط به این بخش کتاب را نوشته‌اند؛ از جمله دکتر روشنا دارابی؛ متخصص زنان یاداشتی را در کتاب آورده است. حتی درباره روابط زناشویی که مطالبی درباره نحوه پیشگیری است، از سوی دکتر زهره کشاور مطالبی آورده شده است.
 
ریاحی با اشاره به اینکه در این کتاب بحث کلی درباره نظام سلامت کشورها هم مطالبی آورده شده است، گفت: با توجه به اینکه برخی کشورها علارغم داشتن نظام سلامت قوی عملکرد قابل قبولی در برخورد با کووید19 را نداشتند، مطالب و روند عملکرد آن‌ها در این کتاب بررسی شده است. از دیگر موضوعاتی که باید به آن اشاره کنم مباحثی مربوط به اخلاق پزشکی است که  خانوم دکتر افشار و آقای دکتر ترکمن‌نژاد مطالبی را نوشته‌اند.
 
وی افزود: تلاش بر این بوده است که تمامی گروه‌ها از جامعه و با هر سطح سوادی بتوانند درک قابل قبولی از کتاب داشته باشند. کتاب دارای پیوستی است که منابع در آن درج شده است. علاوه‌بر این تصاویری در این اثر نمایه شده است که فهم آن را برای خوانندگان راحت کرده است. به نظر می‌رسد این اثر پاسخگوی تمامی سوالات است چراکه روال آن کاملا علمی است.
 
وی درباره همدلی جمع کثیری از پزشکان در تالیف این اثر گفت: یکی از دلایل اصلی همکاری جمع کثیری از جامعه پزشکی برای تالیف و انتشار این کتاب مطالب نادرست و غیرعلمی بود که در بستر فضای مجازی در میان مردم دست به دست می‌شود و همین امر باعث شد تا پزشکان نام برده در جهت اطلاع‌رسانی دقیق‌تر مشارکت کنند.
 
گفتنی است در حال حاضر کتاب مراحل فنی و فرهنگی خود را برای انتشار سپری می‌کند و در شانزده فصل ،در آینده‌ای نزدیک راهی بازار نشر خواهد شد. همچنین بنابه گفته ویراستار علمی آن بخشی به عنوان پیوست پس از انتشار که حاوی مطالبی درباب مشاغل است دنباله همین اثر به صورت جداگانه در ویراست‌های بعدی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها