سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
همراهی در خوشایندترین لحظات زندگی یک زن

کشاورز معتقد است؛ همواره دوران پیش از بارداری، حین آن، زایمان و پس از آن با ارزش‌ترین بخش زندگی یک زن را تشکیل می‌دهد که نقش ماما در ارائه خدمات و ایجاد تجربه خوشایند برای بانوان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

زهره کشاورز، پزشک متخصص سلامت باروری و فلوشیپ طب جنسی، همچنین عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی به مناسبت روز جهانی ماما  در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ترجمه کتاب جدید خود با عنوان «مامایی و زنان» اثر ویلیامز که در آینده‌ راهی بازار نشر پزشکی خواهد شد، گفت: این اثرکتاب مرجع رشته‌های مامایی و زنان است و جزو کتاب‌های بسیار مهم در این عرصه به شمار می‌آید. در واقع این اثر منبع مهمی برای پزشکان متخصص زنان، متخصصان در عرصه مامایی، دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی به شمار می‌آید.


وی افزود: جلد سوم مجموعه کتاب ویلیامز مامایی و زنان که مربوط به بیماری‌های داخلی و جراحی در بارداری و زایمان است از سوی من ترجمه شد. در کل مجموعه کتاب‌های ویلیامز که درباره زنان و مامایی است، برای هر متخصصی که در عرصه زنان و زایمان و مامایی فعالیت می‌کند، اهمیت چند برابری نسبت به دیگر کتاب‌ها دارد؛ که به اعتقاد من این مجموعه کتاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت‌تر منتشر شده است. شکل جدیدی که از این مجموعه در حال انتشار است بسیار جذاب‌تر و قابل استفاده‌تر خواهد بود.لازم به ذکر است در حوزه مامایی و زنان مرجع‌های زیادی وجود دارد اما مجموعه ویلیامز  به طور اختصاصی بیشتر به مطالب حوزه مامایی و عوارض بیماری‌ها در دوران بارداری و زایمان و پس از زایمان می‌پردازد.
 
وی با توجه به اینکه امروز روز جهانی ماماست عنوان کرد: به همین مناسبت لازم به ذکر است که رویکرد اساسی در دنیا در حقیقت رویکرد پیشگیری محور است تا درمان محور. لذا توجه به رشته‌هایی که در سطح اول خدمات بهداشتی در جامعه فعالیت می‌کنند در اولویت قرار دارد. نقش ماما در سطح اول ارائه خدمات مراقبتی قبل از بارداری، حین دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان است. این سه دوره یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین بخش زندگی یک زن را تشکیل می‌دهد و نیازمند مراقبت آگاهانه و علمی توام با ایجاد حس همدلی و تجربه خوشایند برای زنان است.
 
کشاورز افزود: در سطح اول خدمات نقش حرفه‌ای ماما بطور خاص آموزش و مراقبت از مادران است و در صورت مشاهده موارد خاص و نیازمند به درمان تکمیلی زنان و مادران به سطح تخصصی‌تر که پزشکان متخصص زنان هستند ارجاع داده می‌شوند. بنابراین ماما و پزشک عمومی و متخصصان زنان در واقع بعنوان حلقه‌های متصل به هم در قالب تیم فعالیت می‌کنند و بدین ترتیب زنان و دختران در سراسر کشور در دورترین نقاط نیز امکان دسترسی به نیروی مهارت دیده ، در دسترس ومقرون به صرفه از نظر هزینه‌های بهداشتی را دارند؛  و این سطح‌بندی خدمات سال‌هاست که نتایج بسیار چشمگیری در حوزه مراقبت مادر و کودک در کشورمان به همراه داشته است.
 
وی افزود: در هنگام بحران‌ها و شرایط ویژه نیز ماما به عنوان اولین کسی که مادر به او دسترسی دارد می‌تواند به ارائه مراقبت‌های بارداری ، حین زایمان و پس از آن بپردازد. یکی از مهمترین حوزه‌های اساسی و اولویت‌دار بحث فرزندآوری است که متخصصان حوزه مامایی و زنان موثرترین نقش را در تصمیم‌گیری زنان برای بارداری و نیز رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان دارند. درحال حاضر یکی از مسائل مهم سلامت باروری زوجین و برنامه‌ریزی در راستای ارتقا سواد سلامت باروری در زوجین و خصوصا در زنان است.

این پزشک و نویسنده خاطرنشان کرد: هدایت درست مردم برای کسب اطلاعات از منابع معتبر و نیز اعتماد به تیم‌های ارائه خدمات مراقبتی نکته‌ای است که در سایه فضاهای مجازی و داده‌های غیرعلمی باعث سردرگمی افراد در دو حیطه کسب اطلاعات و نیز مراجعه جهت دریافت خدمات مراقبتی اولیه و غربالگری‌ها شده است. خدماتی که درپروتکل‌های بین‌المللی نیز بطور عمده در سطح اول توسط پزشک عمومی و ماما ارائه می شود و باید در صورت وجود مشکلات زمینه‌ای یا بروز مشکل در روند مراقبت به سطح تخصصی دوم و سوم  جهت دریافت درمان تخصصی ارجاع داده شود.


وی با اشاره به وضعیت انتشار محتوا و مطالب در بسترهای گوناگون اطلاع‌رسانی اعم از کتاب‌ها درباره دانش مامایی گفت: در مورد اطلاعات تخصصی و کتاب‌ها برای دانشگاهیان باید بگویم اطلاعات به روز و مفیدی منتشر می‌شود و در این زمینه کمبودی حس نمی‌شود؛ اما در باب اطلاعات عمومی باید گفت؛ معضلی که در این زمینه وجود دارد موضوعاتی است که شاید تا کنون چندان به آن پرداخته نشده است و آن بحث فرزندآوری است. در واقع محتواهای تولید شده ویژه عموم در زمینه بارداری و زایمان وجود دارد اما یکی از موضوعات روز کشور بحث فرزندآوری است که نیازمند تولید محتوای علمی و مبتنی بر شواهد به جهت تغییر نگرش زوجین برای اتخاذ تصمیم به سلامت باروری و فرزندآوری است.

وی ادامه داد: این روزها جوانان یا تمایل ندارند که بچه‌دار شوند یا تنها می‌خواهند یک فرزند داشته باشند. باید گفت این افراد نیاز به اطلاعات و آگاهی دارند. این اطلاعات در زمره تغییر نگرش‌های سن و زمان باروری و مسائل اثرگذار بر آن است که نه تنها زنان و دختران بلکه مردان هم باید در این زمینه کسب اطلاعات کنند.

گفتنی است این اثر به‌زودی از سوی انتشارات تیمورزاده راهی بازار نشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها