دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
تکلیف فرهنگ و کتاب‌خوانی چه می‌شود؟/ شهرکتاب از فروش اینترنتی شعب خود سهم می‌خواهد

مدیر شهر کتاب چالوس با بیان اینکه دولت باید حمایت خود از کتاب‌فروشی‌ها را گسترش بدهد، گفت: دولت می‌تواند با دادن وام و مذاکره با مراکز نشر و پخش برای تعویق در اجرای تعهدات مالی کتاب‌فروشان، شرایط بحرانی نشر را کمی سروسامان بدهد.

علی‌اکبر جعفری، مدیر شهرکتاب چالوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها باتوجه به شرایط بحران کرونا گفت: شهرکتاب چالوس، فروشگاه  کتاب۵۰۰ متر مربعی است که دوسه سالی از فعالیت آن می‌گذرد. در این مدت که درگیر کرونا هستیم، با مشکلاتی در فروش کتاب مواجه شدیم که این از اسفندماه آغاز شد و تاکنون همچنان ادامه‌دار است. . درواقع وضعیت موجود؛ چندماهی فروشگاه‌های کتاب را با عملکرد و بازخورد منفی مواجه کرده‌است.

این کتاب‌فروش ادامه داد:‌ در این شرایط، راهی برای برون‌رفت از فشارهای اقتصادی موجود نداریم تا بحران مالی و چک‌های پاس‌نشده کتاب‌فروشی را رفع و رجوع کنیم؛ به این‌ترتیب بدهکار شده‌ایم و راهی هم برای حل آن نداریم.
 
وی افزود: در این شرایط، تمام بخش‌های صنعت نشر ازجمله ناشر، مراکز پخش و ... حق دارند که طلبشان را بخواهند و ما کتاب‌فروشان نیز باید پای تعهدمان بایستیم که متاسفانه امری ناممکن ‌است؛ چراکه در این بحران مالی، به‌سختی روزمرگی‌هایمان را نیز می‌گذرانیم و حتی در پرداخت اجاره‌ها هم مانده‌ایم.
 
جعفری بیان کرد: متاسفانه همیشه شعار می‌دهیم اما در عمل کاری نمی‌کنیم. در این شرایط سختر، کسی حواسش به کتاب‌فروشی‌ها؛ به‌ویژه کتاب‌فروشان شهرستان‌ها نیست و نه دولت و فرمانداری به‌دادمان نرسیده‌اند. حتی حالمان را هم نمی‌پرسند و این تماس شما برای گفت‌وگو هم موجب غافل‌گیری من شد.
 
مدیر شهرکتاب چالوس با اشاره به تاثیر منفی بحران کرونا بر تعطیلی کسب‌وکار کتاب‌فروشی‌ها گفت: اگر اوضاع با همین شرایط ادامه‌دار باشد، خبرهای خوبی در حوزه نشر به‌ویژه درباره حیات کتاب‌فروشی‌ها -خصوصا فروشگاه‌های کتاب نوپایی همچون شهرکتاب چالوس- نخواهیم شنید.
 
وی درباره نجات و ادامه حیات کتاب‌فروشی‌ها به‌ویژه کتاب‌فروشان شهرستانی عنوان کرد: اگر منابع مالی از سوی نهادهای متولی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... به کتاب‌فروشی‌ها برسد، قطعا تاثیرگذار خواهد بود؛ به‌ویژه تسهیلات و وام که موجب نجات بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها از ورشکستگی‌ خواهد شد.
 
جعفری ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های کتاب و شهرکتاب‌ها در کشور با وضعیت فروش منفی مواجه هستند و این وضعیت صرفا برای یک استان و شهر نیست؛ بلکه سراسری است. همگی دچار این معضل شده‌ایم و این بحران خواسته یا ناخواسته با گذشت زمان وضعیت را بدتر می‌کند.
 
مدیر شهرکتاب چالوس در ادامه با بیان راهکارهای مناسب برای حمایت از کتاب‌فروشی‌ها خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای تاثیرگذار و مثبت، تخصیص وام است. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند وارد عمل شود که مهلت پاس‌شدن چک‌ها را چند ماهی به‌تعویق بیاندازد تا خانواده صنعت نشر کمتر از این بحران آسیب ببینند.
 
وی در ادامه بیان کرد: از طریق وام می‌توان مقابل این روند تاسف‌بار ایستاد تا پس از بحران کرونا و با ارائه راهکارهای کارگشا پیشرفت کنیم و فروش کتاب نیز ادامه‌دار باشد.
 
مدیر شهر کتاب چالوس با بیان اینکه دولت باید حمایت خود از کتاب‌فروشی‌ها را گسترش بدهد، گفت: اگر دولت از صنعت نشر که در راس آن کتاب‌فروشان هستند، حمایت نکند و کتاب‌فروشی‌ها از ادامه فعالیت بازبمانند، پس تکلیف فروش کتاب، کتاب‌خوانی و فرهنگ جامعه چه می‌شود؟ از نظر من دولت خیلی راحت می‌تواند حداقل این دو کار که یکی دادن وام و دیگری مذاکره با مراکز نشر و پخش برای تعویق در اجرای تعهدات مالی کتاب‌فروشان است را انجام بدهد و کمی این اوضاع را سروسامان بدهد.
 
جعفری درباره نقش تاثیرگذار کتاب‌فروشان در کنترل شرایط بحرانی ناشی از کرونا عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها همچنان با مقوله فروش آنلاین کتاب ناآشنا هستند و شاید اگر این آگاهی و آشنایی در کتاب‌فروشی‌ها به‌وجود بیاید، از آسیب بیشتر و افت فروش کتاب‌فروشی‌ها جلوگیری کند.
 
وی درباره مشکلات راه‌اندازی بخش فروش آنلاین در شهرکتاب چالوس افزود: شهرکتاب چالوس برای فروش آنلاین کتاب اقدام کرد؛ اما متاسفانه برای این کار با شهرکتاب مرکزی در تهران با مشکل مواجه شدیم؛ چراکه آن‌ها مدعی بودند که باید درصدی از فروش آنلاین کتاب‌فروشی‌ را در این شرایط به آن‌ها پرداخت کنیم. مگر فروش در این شرایط چقدر خواهد بود که یک درصدی نیز به آن‌ها بدهیم؟ به‌همین دلیل این امکان از ما گرفته شد و در شبکه‌های مجازی واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام به معرفی کتاب و... می‌پردازیم.
 
مدیر شهرکتاب چالوس بیان کرد: آن‌ها مانع ما از انجام این کار فرهنگی شدند؛ چراکه با توجه به شرایط کرونا فروش کتاب قابل توجه نیست و نمی‌توانستیم که درصدی از این فروش کم که پاسخ‌گو مخارج خودمان نیز نیست را به این ارگان بدهیم؛ پس از انجام این کار منصرف شدیم.
 
وی در ادامه عنوان کرد: حتی برخی از سایت‌های آنلاین چالوس به ما گفتند که کتاب‌هایمان را در سایت‌ آن‌ها به‌فروش برسانیم؛ اما به‌دلیل اینکه نمی‌توانستیم تامین‌کننده قوی‌ای برای سایت آن‌ها و همزمان شهرکتاب باشم، از انجام این کار نیز منصرف شدم. نمی‌توان کتاب‌ها را همزمان در فروشگاه و در یک سایت دیگر به‌فروش رساند. اگر سایت خود شهرکتاب بود، امکان تامین منابع وجود داشت اما در این شرایط چاره‌ای جزء انصراف نداشتیم.
 
جعفری در پایان گفت: متاسفانه بی‌توجهی مسئولان فرهنگی برای ما آزاردهنده‌است، مثلا در هفته کتاب و کتاب‌خوانی هیچ‌کدام از مسئولان شهرچالوس برای بازدید به فروشگاه‌ کتاب نیامدند و بابت انجام این کار فرهنگی به‌عنوان یک بخش خصوصی از ما تشکری هم نکردند. وقتی در این روز مسئولان یک ساعت هم برای کتاب‌فروشان وقت نمی‌گذارند، خودتان فکر مابقی مسائل را بکنید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها