شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
گرافیست کتاب باید کتابخوان حرفه‌ای هم باشد

«محمد حسین مصدق» گرافیست، طراح و صفحه‌آرای کتاب گلستانی معتقد است: جایگاه گرافیست در عرصه طراحی کتاب و صفحه‌آرایی باید محکم و با اهمیت شناخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، «محمدحسین مصدق» از هنرمندان گلستانی و گرگانی و دانش‌آموخته گرافیک است که در کنار تدریس و فعالیت در رشته تخصصی‌اش گرافیک؛ دستی هم در هنرهایی چون طراحی ظروف چینی و سرامیک، نقش‌برجسته‌های سفالی و گچی و ... دارد. وی تاکنون بیش از 15 عنوان کتاب و مجله را در سطح استانی و کشوری طراحی و صفحه‌آرایی کرده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به آثاری چون کتاب دلنوشته‌ها (هاوا) به‌قلم و کوشش یلدا منصوریان - علیرضا شیخی، کتاب فلسفه نیچه در مقایسه با سرچشمه‌های معاصر به‌قلم محمدحسین مردانی، کتاب پرتو اندیشه (مجموعه شعر) به‌قلم پرویز خوارزم اشاره کرد. درباره نقش گرافیک و ضرورت‌های این هنر و وضعیت آن در استان گلستان، با محمدحسین به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
در کنار نام و پیشینه مولف و محتوای کتاب و ... یکی از عناصری که می‌تواند در جلب نظر مخاطب کتاب تاثیرگذار باشد، طراحی و صفحه‌آرایی و به عبارتی گرافیک کتاب است. لطفا نظرتان را در این باره بفرمایید؟

اصولا فلسفه طراحی گرافیک در حوزه طراحی کتاب و مجلات این است که محتوای درونی کتاب را به‌صورت خیلی جذاب‌تر و زیباتر به مخاطب در قالب صفحه‌آرایی اصولی و طراحی جلد بنمایاند. حالا در این میان ممکن است محتوای کتاب زیاد جذاب نباشد ولی به‌واسطه طراحی خیلی اصولی و جذاب، مخاطب را مجاب کنیم که آن کتاب یا مجله را خریداری کند که این، اهمیت طراحی گرافیک در حوزه نشر را می‌رساند.
 
جلد و صفحه‌آرایی و ... هر کتابی، نمایه بیرونی و ویترین یک اثر به شمار می‌آید. تا چه میزان اهل مطالعه بودن طراح و شناخت او از صنعت نشر و بازار کتاب، می‌تواند در افزایش جلب نظر مخاطب تاثیرگذار باشد؟
 
قطعا بسیار تاثیرگذار خواهد بود. طراح اگر دارای مطالعه در زمینه‌های مختلف باشد، می‌تواند در طراحی‌های خود با توجه به موضوعات روز آن مطلب استفاده کرده و مخاطب جدید را به خود جلب نماید و نقاط ضعف و قوت موضوع را شناخته و با تاکید بر نقاط قوت موضوع طراحی جذاب‌تری را برای آن کتاب یا مجله خواهد داشت و این اشراف طراح به موضوع کتاب یا مجله بسیار در طراحی موثر خواهد بود که این خود باعث افزاش فروش کتاب یا مجله می‌شود.
 
به‌عنوان یک طراح، نظرتان در وضعیت گرافیک کتاب‌های چاپ شده در استان گلستان در سالیان گذشته تا به امروز، چیست و به نظرتان برای ارتقاء آن باید چه کرد؟

طی سال‌های اخیر با حضور طراحان جدید و تازه نفس در عرصه گرافیک استان اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است. اما متاسفانه نگاه سفارش‌دهنده نسبت به واگذاری طراحی کتاب به یک متخصص، کاملا غیرحرفه‌ای بوده که عمده آن به‌دلیل هزینه‌های تمام شده یک سفارش است که این خود باعث می‌شود که طراحان حرفه‌ای به‌دلیل دستمزد طراحی بالاتر از گردونه سفارش حذف شوند و همین امر باعث می‌شود تا کارهای سفارشی خروجی کیفیت بالایی نداشته باشند. اما قطعا با معرفی طراحان خبره و حرفه‌ای استان در قالب برگزاری جشنواره‌های تخصصی طراحی کتاب و مجله و معرفی طراحان و آثارشان به مولفان، نویسندگان و اساتید دانشگاه‌های استان، می‌توان زمینه را برای ارتقا سطح کیفی و کمی طراحی کتاب و مجله در استان فراهم کرد.
 
جهان هنر گرافیک، بسیار گسترده است که بخشی از آن به حوزه چاپ و نشر کتاب مربوط می‌شود. کمی درباره ضرورت‌های این حوزه که لازم است گرافیست، مولف، ناشر و حتی مراکز پخش کتاب بدانند، برایمان بگوئید.
 
اصولا اهمیت طراحی گرافیک در تمام جنبه‌های زندگی ما بسیار مهم است؛ خصوصا در جنبه‌های تبلیغی، فرهنگی و هنری. اگر مجموعه ی گرافیست، مولف، ناشر و مراکز پخش به اهمیت طراحی گرافیک به عنوان عنصری که جذابیت و تاثیر گذاری فراوانی در امر فروش محصول دارد، پی ببرند، قطعا زنجیره حمایت این گروه باعث رونق فروش کتاب و مجله خواهد شد که کلیه دست‌اندرکاران این امر بهره مادی و معنوی بسیاری خواهند برد و درنهایت باعث ارتقا کمی و کیفی حوزه نشر کشور می‌شود.
 
به‌عنوان یک طراح گرافیک چه انتظار، پیشنهاد و یا انتقادی از مولفان، ناشران و مسئولان و دست اندرکاران صنعت چاپ کتاب دارید؟

مهمترین انتظار من این است که جایگاه گرافیست در عرصه طراحی کتاب و صفحه آرایی جایگاه محکم و با اهمیتی شناخته شود. متولیان امر آموزش کشور در ارتقا سطح دانش طراحان گرافیک کوشش بیشتری نمایند و با معرفی و تبلیغ آثار تولیدی با کیفیت به مخاطب عام، سطح انتظار مخاطب را بالاتر برده تا در نهایت تولیدات با کیفیتی به وجود آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها