جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
موشک‌ها پیام‌آور صلح هستند تا جنگ

رزازان معتقد است؛ شاید بتوانیم خود را در زمینه موشک‌های بالستیک و نظامی همپای ابرقدرت‌ها بدانیم؛ اما در زمینه مصارف عمومی‌تر هنوز جای کار زیادی داریم.

محمد رزازان، مترجم و از نویسندگان کتاب «دنیای موشک‌ها و راکت‌ها» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این اثر گفت: این اثر در مجموع شامل مقدمه‌ای درباره نقش موشک در زندگی بشر است اینکه چگونه به ساخت و استفاده از موشک روی آورده و ایده اصلی شکل‌گیری ان از کجا آمده است. در ابتدا باید گفت استفاده انسان از موشک از یک رویا شروع شد و آن هم رویای سفر انسان به ماه و تسخیر فضا بود.  
 
وی افزود: در واقع می‌توان گفت این رویا از داستان‌ها به ویژه کتاب ژول‌ورن آغاز شد. پس از  اختراع هواپیما بود که بشر به این فکر افتاد که باید بتواند از نوعی هواپیمای جنگی دوربرد استفاده کند. تا بتواند از مرزهای خود دفاع کند.
 
وی با اشاره به نقش موشک در زندگی بشر گفت: باید اذعان کنم که نقش موشک در زندگی بشر خیلی بیشتر از نقش نظامی است که شاید هر فردی بشناسد. شاید نخستین چیزی که از موشک به ذهن هر فرد می‌رسد این است که صلاحی مخرب و وحشتناک است.
 
پیام‌آور صلح
رزازان افزود: گفتنی است بسیاری از مصارف موشک صلح‌آمیز است و اگر بخواهیم آن جنبه از سلاح کشتار جمعی بودن آن را در نظر بگیریم بیشتر از آنکه در جنگ‌ها استفاده شده باشد ابزاری برای پایداری صلح در میان ملت‌ها بوده است. در واقع موشک‌ها قدرتی مانع برای شروع جنگ‌ها هستند.
 
وی گفت: برای مثال در عصر جنگ سرد پیشرفت‌های نظامی شوروی و آمریکا و توسعه موشک‌هایشان بود که مانع در گرفتن جنگ میان آنان شد. در واقع هراس از طرف مقابل باعث شد جنگی در نگیرد.

 
این نویسنده با اشاره به دیگر مزایای بهره‌گیری از موشک‌ها گفت: در کل موشک‌ها مصارف صلح‌آمیز متنوعی مانند پرتاب ماهواره‌ها یا انجام پروژه‌ها تحقیقاتی دارند و نمی‌توان تنها به مصارف نطامی آن تاکید کرد.
 
وی در ادامه گفت: این اثر با معرفی پنج  تن از دانشمندان بزرگ عرصه ساخت موشک شروع شده که  پنج داستان جالب این دانشمندان را بازگو می‌کند و جریانات جنگ جهانی دوم هم در این اثر تشریح شده است. برای مثال یکی از این دانشمندان ون براون است که عضو حزب نازی و دانشمند بزرگ در عرصه ساخت موشک بود و بعد از جنگ جهانی دوم به ارتش آمریکا ملحق می‌شود و در فرستادن انسان به فضا نقش بسیار مهمی داشت.
 
صد موشک مهم
وی افزود: بعد از این بخش نویسنده به بررسی انواع موشک‌های موجود در دنیا پرداخته است. در این اثر صد موشک مشهور و موثر تشریح داده شده است؛ از جمله موشک‌های بالستیک، کروز، راکت‌ها، موشک‌های پدافندی، راکت‌های ماهواره‌بر، ماهواره‌های هوا به زمین و هوا به هوا نمونه‌هایی از آن‌هاست. همچنین در بخش انتهایی کتاب به موشک‌ها و راکت‌های ایرانی اختصاص داده شده است.
 
وی افزود: در این بخش سیر پیشرفت ایران در زمینه فناوری‌های موشکی، بعد از انقلاب تشریح شده است و اینکه مخاطبان خواهند فهمید که ما به چه پیشرفت‌هایی در این بازه زمانی توانستیم دست‌ یابیم که درنهایت قرار دادن یک ماهواره از سوی صنایع و تکنولوژی بومی مشخص‌ترین آن است.
 
این بار نوبت ما بود
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه ایران به تازگی ماهواره نور را در مدار قرار داده است، آیا محتوای این کتاب می‌تواند به مخاطبان در راستای مقایسه فناوری موشکی ایران با ابرقدرت‌ها در این زمینه شناخت کافی بدهد، گفت: در این اثر روند پیشرفت تاریخ ایران و جهان در فناوری موشکی به صورت کامل شرح داده شده است. باید گفت شاید بتوانیم خود را در زمینه  موشک‌های بالستیک و نظامی همپای ابرقدرت‌ها بدانیم و در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است؛ اما درباره مصارف علمی و صلح‌آمیز باید بگویم، ما هنوز جای کار زیادی داریم و باید تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شود.
 
وی افزود: در واقع آن نوع فعالیت موشکی که آمریکا و شوروی در دهه پنجاه و شصت میلادی انجام می‌دادند، در نهایت منجر به  قرار دادن ماهواره در مدار و فرستادن انسان به ماه  شد. البته شاید فرستادن انسان به فضا در اولویت کشور ما نباشد و چندان کاربردی هم برای ما نداشته باشد؛ اما در زمینه ماهواره شرایط فرق دارد. ماهواره‌ها می‌توانند اطلاعات حیاتی را نه در اختیار دولت و صنایع نظامی بلکه در اختیار مردم هم قرار دهند مانند سامانه‌های ناوبری یا آدرس‌یاب.
 
رزازان ادامه داد: اگر جنگی رخ دهد کشورهایی که صاحب این فناوری هستند می‌توانند کشور مقابل را از داشتن اطلاعات ماهواره‌ای خود محروم کنند. بنابراین بومی کردن تکنولوژی می‌تواند مار از وابستگی به کشورهای خارجی رها کند.
 
هزار راه نرفته
وی گفت: رسما اعلام شد که ماهواره‌ نور، نظامی است.  اما رویکرد سازمان هوا و فضا بیشتر جنبه علمی و مردمی در این زمینه دارد، به گونه‌ای که مردم می‌توانند به صورت عینی نتایج آن را مشاهده کنند. به اعتقاد من برای رسیدن به پیشرفت‌های موشکی باید دوره تحقیقاتی پر هزینه‌ای را طی کنیم و ناگزیریم راهی که کشورهای پیشرفته رفتند، ما هم برویم و با آزمون و خطاهای زیادی به نتیجه برسیم.
 
این مترجم درباره ادبیات این اثر گفت: بخش اول کتاب به مثابه داستان است که برای مخاطبان عام هم می‌تواند جذاب باشد چراکه همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد این فصل مربوط به سرگذشت پنج دانشمند معروف در عرصه فناوری موشکی است. در بخش‌های بعدی که به معرفی صد موشک پرداخته شده است، به طور طبیعی دیدی تخصصی‌تر وجود دارد؛ اما در کل کتاب به گونه‌ای نوشته شده است که برای تمامی  اقشار سنی جذاب و خواندنی باشد.

گفتنی است این اثر از سوی انتشارات هوانورد بهار سال جاری راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها