شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
دارابی‌ها به هنر هفتم و یار مهربان زندگی بخشیدند

همت یک تشکل مردم‌نهاد و غیردولتی در شهرستان داراب موجب شد که هنر هفتم و یار مهربان در کنار یکدیگر ادامه حیات دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، تشکل «یاران کتاب» به عنوان یک سمن (سازمان مردم‌نهاد) فرهنگی با همراهی اهالی فرهنگ شهرستان داراب به‌همت مجتبی رییسی شروع به کار و تا امروز مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است.
 
مجتبی رئیسی که وکیل دادگستری است و همزمان به کشاورزی می‌پردازد، درباره کم و کیف شکل‌گیری این سازمان مردم‌نهاد در استان فارس به خبرنگار ایبنا می‌گوید: دغدغه مشکلات اجتماعی و اندیشه‌ای که تمام مشکلات را در فقر فرهنگی می‌‌دانست، موسسین این تشکل را بر آن داشت تا ضمن ثبت یک سازمان مردم نهاد در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و آموزش آداب اجتماعی تلاش کنند.
 
وی پیرامون فعالیت‌های تشکل «یاران کتاب» عنوان می‌کند: برگزاری نشست‌های معرفی کتاب تحت عنوان شب‌های کتابخوان، توزیع کتاب در مکان‌های عمومی، توزیع کتاب غیردرسی در مدارس سطح شهرستان داراب، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب سالیانه، افتتاح یک نمایشگاه دایمی کتاب کودک و نوجوان که در سطح استان فارس بی‌نظیر است و برگزاری کلاس‌های آموزشی فلسفه برای کودکان و آموزش آن به تعدادی از معلم‌های آموزش ابتدایی شهرستان داراب با همکاری دانشگاه خوارزمی تهران به‌ویژه استاد گرانقدر دکتر یحیی قائدی از اقداماتی است که برای ترویج کتاب و کتابخوانی تاکنون انجام داده‌ایم.
 
این فعال حوزه کتاب شهرستان داراب، ادامه می‌دهد: طرحی با عنوان «قصه محله به محله» توسط اعضای آموزش دیده یاران کتاب در محله‌های مختلف برای کودکان داریم که به قصه‌گویی اختصاص دارد و در کنار آن پخش فیلم‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان، تجهیز کتابخانه‌های مدارس در نقاط محروم، برگزاری کارگاه‌های فرزندپروری و خودشناسی با کمک روانشناسان مطرح کشوری و استان فارس برای والدین، برگزاری کارگاه‌های کنترل خشم، گلستان‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و مهمتر از همه تشویق مردم به شرکت در امور اجتماعی با هدف ارتقاع سطح مشارکت اجتماعی و تشکیل جوامع مدنی از جمله فعالیت‌های درخشان یاران کتاب بوده است.
 
مدیرعامل تشکل یاران کتاب داراب درخصوص «قصه محله به محله» توضیح می‌دهد: لذت‌بخش‌ترین و زیباترین کاری که یاران کتاب داراب سال‌هاست آغاز کرده، این طرح است که برای اجرای آن یک مخزن کتاب جداگانه در نظر گرفتیم و امید داریم که این فعالیت ترویجی را در 10 شهرستان فارس اجرا کنیم و در چشم‌اندازی 3 ساله تمام استان را زیرپوشش این طرح ببریم.
 
به گفته رئیسی، تلاش‌های یاران کتاب در همین چند سال اخیر و اجرای طرح‌های خلاقانه توجه مردم و مسئولین کشوری و استانی را به خود جلب کرده تا جایی که در سال ۹۷ تشکل یاران کتاب به‌عنوان سازمان مردم نهاد برگزیده مروجان برتر کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.
 
وی مهمترین ویژگی یاران کتاب را همدلی و اتحاد و همراهی اعضای تشکل می‌داند که داوطلبانه در انجام طرح‌ها مشارکت می‌کنند؛ دوستی و مهربانی تمرین هرروزه یاران کتاب است و برای رسیدن به اهداف زیبای خود همه اعضا در تلاش هستند.
 
این مروج کتاب و کتابخوانی در پاسخ به اینکه فضاهای کتابخانه‌ای شهرستان داراب را چگونه ارزیابی می‌شود، اعلام می‌کند: داراب دارای 2 باب کتابخانه عمومی است که ساختمان یکی از آنها در آستانه بهره‌برداری است و کتابخانه عمومی فرهنگیان آموزش و پرورش داراب هم به علاقه‌مندان یار مهربان خدمات می‌دهد.
 
رئیسی توابع داراب را دارای 4 کتابخانه عمومی عنوان می‌کند و می‌افزاید: روستاهای لایزنگان، رستاق، نوایگان و جنت‌شهر کتابخانه عمومی دارند. داراب مانند دیگر نقاط کشور سرانه مطالعه کتاب در حد معمولی دارد و 85 درصد انرژی، زمان و سرمایه یاران کتاب صرف کودکان و نوجوانان برای تشویق به کتابخوانی می‌شود.
 
این درحالی است که به مدد و پشتوانه فعالیت‌های تشکل یاران کتاب داراب، بخشی متروک از سینما جوان داراب که سال‌ها به عنوان انباری استفاده می‌شد تبدیل به کتابفروشی با نام اندیشه شده که به‌گفته رئیسی شاید تنها کتابفروشی تخصصی حوزه کودک و نوجوان ایران باشد.
 
وی می‌گوید: کتابفروشی اندیشه توسط این تشکل در سال 97 راه‌اندازی شد و زیرنظر یاران کتاب اداره می‌شود.
 
رئیسی با اعلام اینکه سینما «جوان» داراب به واسطه کتابفروشی اندیشه ضمن پخش و اکران فیلم محلی برای تلاقی یار مهربان و هنرهفتم شده است، می‌گوید: کتاب اندیشه محلی برای آموزش داستان‌نویسی و معرفی کتاب به بزرگسالان هم به شمار می‌رود.
 
این دوستدار کتاب درباره فعالیت‌های کنونی یاران کتاب پس از شیوع کرونا، اعلام می‌کند: فعالیت‌های ترویجی یاران کتاب در فضای مجازی و صفحه اینستاگرام به نشانی yarane_ketab در قالب معرفی کتاب، شاهنامه‌خوانی و گلستان‌خوانی ادامه دارد.
 
وی همچنین از اعلام فراخوانی خبر می‌دهد که در ابتدای بحران کرونا از سوی این تشکل داده شد و در پی آن 16 گروه در فضای مجازی شکل گرفت تا محتوای آموزشی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان تولید کند.
 
رئیسی، ادامه می‌دهد: این گروه‌های راه‌اندازی شده در پیام‌رسان واتس‌اپ شامل 4 گروه برای نوجوانان و 12 گروه برای کودکان است که تاکنون موفق به جذب 2 هزار عضو شده است.
 
این در حالی است که به‌گفته مسئول تشکل یاران کتاب داراب، با همکاری آموزش و پرورش این شهرستان 62 مدرسه مجهز به کتابخانه و به تعداد دانش آموزان کتاب اهدا شده است.
 
وی یادآور می‌شود: در قالب طرح تجهیز مدارس داراب به کتابخانه، دست کم 12 هزار جلد کتاب در طول 4 سال اهدا شد.
 
رئیسی از برگزاری 2 نمایشگاه بزرگ کتاب توسط تشکل یادشده در داراب خبر می‌دهد و پیرامون برنامه‌های آینده این تشکل توضیح می‌دهد: تمرکز ما روی 3 طرح است؛ اول طرح قصه محله به محله که به شهرهای استان فارس گسترش یابد، سپس آموزش حقوق شهروندی و همچنین آموزش فلسفه برای کودکان به منظور تربیت مربی آموزش فلسفه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها