یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
آیت‌الله امینی تا لحظات آخر عمر خود دست از نوشتن و خواندن برنداشت

آیت‌الله بوشهری گفت: مرحوم آیت‎الله امینی، کتاب‌های بسیاری از جمله کتاب «دادگستر جهان» را در زمینه مسائل اخلاقی و تربیتی تألیف کرده‌اند که مطالعه آنها را به نسل جوان توصیه می‌کنم. ایشان حتی روزهای آخر که به بیمارستان منتقل شدند دست از مطالعه و نوشتن برنداشتند و شخصیتی بودند که همیشه در حال مطالعه، نوشتن و یا مشورت دادن بودند.

آيت‌الله‌ سيد هاشم‌ حسينی‌ بوشهری، امام جمعه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن تسلیت ارتحال عالم ربانی و فقیه با فضیلت، آیت‌الله ابراهیم امینی«قدّس‌سرّه» گفت: آیت‌الله امینی از ویژگی‌های مختلف علمی و فرهنگی برخوردار بودند و در زمینه علمی و پژوهشی، آثار و تألیفات فراوان بخصوص برای نسل جوان ارائه کردند. از ایشان با توجه به خصوصیاتی مانند خضوع و فروتنی می‌توان به عنوان یک چهره مردمی نام برد.

وی اظهار کرد: آیت‌الله امینی کتاب‌های بسیاری از جمله کتاب «دادگستر جهان» را در زمینه مسائل اخلاقی و تربیتی تألیف کرده‌اند که مطالعه آنها را به نسل جوان و کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند توصیه می‌کنم. چون بن‌مایه کتاب‌های ایشان استفاده از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) و نگاه‌های جامعه‌شناسانه و روانشناسانه است، آثاری بسیار مفید و تأثیرگذار برای کسانی است که می‌خواهند به صورت اجمالی با مباحث دین و اسلام آشنا شوند. در واقع هدف ایشان از ارائه این آثار، خدمت‌رسانی به نسل جوان و آشنا کردن آنها با معارف اسلامی بوده و اینکه جامعه را از نظر علمی و اطلاعات دینی و مذهبی غنی کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: تألیف اثر وزین «تربیت» در سال‌های ۵۶- ۵۸ یعنی زمان اوج مبارزه مردم مسلمان ایران بر ضد رژیم سابق و اوایل پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی، در چهار فصل با عنوان‌های «رشد و تربیت قبل از تولّد»، «سیادت»، «فرمان‌برداری و وزارت و مشاورت» و «مسائل و راه‌کارهای مربوط به مشکلات هر دوران» با بهره‌گیری از منابع گوناگونی مثل آثار روان‌شناسی، تربیتی، قرآن، نهج ‌البلاغه، احادیث و روایات، فصل جدیدی از نگاه به تربیت در محیط خانواده و مدرسه را تشریح کرده است.

وی با اشاره به دیگر کتاب‌های تربیتی این عالم فرهیخته افزود: کتاب «آموزش دین به زبان ساده» برای نوآموزان معارف‌ اسلامی است. با خواندن این کتاب می‌توان به یک دوره کامل اصول عقاید و مقدار ضروری از اخلاق و آداب و احکام اسلامی آشنا شد و در این راه نیازی به استاد نیست. کتاب را در واقع می‌توان خودآموز معارف اسلامی نامید. در عین حال که اثر بسیار ساده و برای‌ نوآموزان معارف و احکام اسلامی تنظیم و تألیف شده لیکن‌ مطالب آن در سطح عالی است و برای بزرگترها و سطوح بالاتر نیز جالب و سودمند است.

آیت‌الله بوشهری گفت: ایشان در روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان تنهایی امام خمینی(ره) به اتفاق جمعی که بعداً آن جمع به عنوان جامعه مدرسین شکل گرفت در کنار حرکت انقلابی امام(ره) و به عنوان رابط بین بقیه اعضا و حضرت امام بودند. بخصوص در زمانی که امام(ره) در تبعید بودند، پای بسیاری از اعلامیه‌ها را که در مقابله با طاغوت و نظام ستمشاهی بود، امضاء می‌کردند و این موارد در شرایطی اتفاق می‌افتاد که در آن روز اظهار مخالفت کردن نتیجه‌اش تبعید، زندان، شکنجه و شهادت بود، ولی این شخصیت استوار و شخصیتی که با تمام وجود معتقد به امام و راه امام(ره) بود تا پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام ایستاد، لذا یکی از معتمدین حضرت امام خمینی(ره) بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مراکزی که حساس بود و نیاز بود که امام نماینده ویژه‌ای را اعزام کنند، ایشان به عنوان نماینده ویژه امام(ره) احضار می‌شدند و در بعضی استان‌ها حضور می‌یافتند.

وی اظهار کرد: آیت‌الله امینی از اول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره همراه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های مختلف به عنوان خدمتگذار صادق و بی ادعا حضور داشتند و چه زمانی که طی چند دوره در مجلس خبرگان رهبری مسئولیت‌هایی برعهده داشتند، چه در مجمع تشخیص مصلحت، چه در جامعه مدرسین و چه در شورای سرپرستی طلاب غیر ایرانی دغدغه‌مندانه برای انقلاب اسلامی و مردم تلاش می‌کردند.

امام جمعه قم اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب سیل فراوانی از عاشقان اسلام و مسائل دینی به ایشام روی آوردند و در این زمینه از شخصیت‌های تأثیرگذار بود و با توجه به سفرهایی که به خارج از کشور کردند از ایشان می‌توان به عنوان چهره بین‌المللی نام برد. در سمینارها، کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شد از مرحوم آیت‌الله امینی دعوت به عمل می‌آمد و ایشان هم برای آشنایی با فضای خارج از کشور و هم برای انتقال پیام انقلاب اسلامی از سوی نظام اعزام می‌شدند و در این همایش‌ها و سمینارها شرکت می‌کردند. ایشان حتی تا قبل از اینکه زمین‌گیر شوند و روزهای آخر که به بیمارستان منتقل شدند دست از مطالعه و نوشتن برنداشتند و شخصیتی بودند که همیشه در حال مطالعه، نوشتن و یا مشورت دادن بودند.

وی گفت: آیت‌الله امینی از مدرسان برجسته و عنصر تأثیرگذار در حوزه علمیه و انقلاب اسلامی بودند و بخاطر تجربه، دلسوزی و سابقه‌ای که در حوزه و نظام اسلامی داشتند، نسل جوان و شخصیت‌های دیگر درمورد مشکلات خود با ایشان طرح موضوع می‌کردند و حقیقتاً از دست دادن چنین شخصیتی با این ابعاد وجودی جای افسوس دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها