چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
با خواندن داستان‌های مصور برای کودکان از آنها در برابر کرونا مراقبت کنیم

یک نویسنده کودک و نوجوان بوشهری می‌گوید: خانواده‌ها می‌توانند با خواندن یک داستان مصور در مورد چگونگی جنگیدن با ویروس کرونا، کودکان را راهنمایی کنند و در حین بازی و داستان خواندن به کودکان کمک کنند که بفهمند چطور ماندن در منزل راهی قدرتمند برای شکست این ویروس است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر - الهام بهروزی: کودکان سالم دوست دارند بازی کنند، بدوند و هیجانات درونی خود را با سر و صدا بیرون دهند اما کرونا بر روزهای شادشان حاکم شده و آنها را کم‌حوصله، حساس و گاه از هیاهو و حرکت انداخته است. در این میان مسئولیت والدین سنگین‌تر شده است؛ چراکه آنها در این ایام نه‌تنها وظیفه مراقبت از سلامتی جسمی کودک را بر عهده دارند بلکه باید با برنامه‌ریزی‌های متنوع روحیه فرزند خود را شاد و سالم نگه دارند.

در این ایام کودکان ناچار به تحمل خانه‌نشینی هستند، آنها تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز را باید در چهاردیواری‌هایی که عمدتا آپارتمانی هستند نه ویلایی، بگذارنند. پارک و شهر بازی برای‌شان قدغن است و دوستان خود را تنها در قاب گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند ببینند و بازی در فضای بیرون از خانه هم برای‌شان در شرایط کنونی ناممکن است. بدون شک آن‌ها بیش از بزرگترها دلتنگ روزهای شاد زندگی هستند از همین رو، برای جلوگیری از رفتارهای عصبی والدین باید با درایت لحظات شادی را در قالب بازی‌های هیجان‌انگیز، کتابخوانی، قصه‌گویی، نقاشی، تماشای برنامه‌های مفید کودک و ... برای فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند؛ برنامه‌هایی که پدر و مادر نیز در آنها مشارکت داشته باشند تا کودک احساس تنهایی و کم‌حوصلگی نکند. در این میان خواندن کتاب داستان‌های شاد و انرژی‌بخش برای کودک خالی از فایده نیست. معمولا کودکان به‌دلیل ذهن خلاق و قوه تخیلی که دارند، با قهرمانان داستان هم‌ذات‌پنداری و الگوبرداری می‌کنند. به‌یقین شنیدن داستان‌ها و قصه‌های متنوع می‌تواند آنها در مراقبت از خود و مقابله با ویروس کرونا مقاوم کند و حس مسئولیت‌پذیری را در آن‌ها تقویت کند.

خاتون شهرآشوب، نویسنده بوشهری حوزه کودک و نوجوان در خصوص تاثیر قصه‌ها و داستان‌های در ارتقای روحیه کودکان در روزهای بحرانی کرونا به خبرنگار ایبنا گفت: بیشتر کودکان در مورد شیوع بیماری کرونا شنیده‌اند و برای درک بهتر این موقعیت به کمک خانواده نیاز دارند تا بتوانند واکنش صحیح به موضوع دا‌شته باشند. خانواده‌ها می‌توانند با خواندن یک داستان مصور در مورد چگونگی جنگیدن با این ویروس، کودکان را راهنمایی کنند و در حین بازی و داستان خواندن به کودکان کمک کنند که بفهمند چطور ماندن در منزل راهی قدرتمند برای شکست این ویروس است. 
      
«شهرآشوب» در خصوص چگونگی انتخاب داستان مفید برای کودکان در شرایط کنونی توضیح داد: انتخاب کتاب برای کودکان امری حساس و نیازمند تحقیق و آشنایی با روحیات آنهاست. ‌شناخت روحیات کودک، اولین نکته در انتخاب کتاب است و به نظر من اینکه باید برای کودکان فقط در موقع خواب کتاب خواند، تفکری اشتباه است؛ چون کوکان در تمام لحظات احتیاج به یادگیری دارند و تفکر، تخیل کودکان همیشه آماده شنیدن و دیدن چیزهای جدید است.

وی ادامه داد: متاسفانه با توسعه فضای مجازی، خواندن کتاب نه‌تنها برای کودکان کم‌رنگ‌تر شده است بلکه بعضی از خانواده‌ها به‌جای اینکه الگوی مناسبی برای کودکان باشند، خودشان هم از خواندن کتاب کناره گرفته‌اند! شوربختانه تبلیغات خواندن کتاب برای کودکان هم بسیار کم‌رنگ و ضعیف است. این در حالی است که آموزش کتاب خواندن از سنین کودکی آغاز می‌شود و مثال کاشت درخت گردو است که دیر به دست می‌آید ولی درختی با کیفیت و ماندگار است.
 

نویسنده کتاب «فرشته زمین» در پاسخ به این پرسش که به‌عنوان نویسنده کودک، در نوشتن داستان‌هایتان به چه موضوعاتی بیشتر توجه دارید و پرداختن به آنها چقدر متناسب با نیاز کودک امروز است؟، گفت: من تمام توانم را برای آموزش کودکان در حیطه داستان‌های محیط زیستی و مسائل آموزشی گذاشته‌ام و متناسب با نیازهای سنی‌شان داستان‌هایی را آماده کرده‌ام که امیدوارم مفید واقع شود و برای‌شان جذابیت داشته باشد.

شهرآشوب همچنین در پاسخ به این پرسش که داستان‌های علمی تخیلی چقدر برای کودکان باهوش امروز می‌تواند مفید واقع شود؟، بیان کرد: مسلما این‌گونه‌ داستان‌ها اگر از حد نگذرد، می‌تواند برای کودکان جالب باشد. یک داستان علمی خیال‌انگیز که کودک را به یک دنیای زیبای پر از ابرهای رنگی ببرد، می‌تواند لذت‌بخش باشد ولی اگر این داستان از حد کودک فراتر رود و یا حتی موجب وحشت شود، مخرب هم می‌تواند با‌شد.

وی تاکید کرد: کودکان امروزی بسیار باهوش و نکته‌بین هستند. بنابراین باید با وسواس بیشتری برای آنها نوشت. یکی از گونه‌های جالب داستانی کودک همان داستان‌های معمول با شخصیت‌های حیوانی است که این داستان‌ها همیشه بوده و خواهد بود. کودکان از داستان‌هایی که درباره حیوانات نوشته می‌شود، برداشت‌های جالبی دارند؛ من کودکی را دیدم که وقتی در مورد یک روباه صحبت می‌کرد، آن را حیله‌گر نمی‌دانست بلکه عقیده داشت که روباه فقط از عقلش بیشتر استفاده درست می‌کند!

نویسنده کتاب «امیر و دنیای سلامت» این روزها درگیر نوشتن کتابی در خصوص کروناست. شهرآشوب در این باره می‌گوید: در حال حاضر متن اولیه این داستان آموزشی کودکانه را آماده کرده‌ام که در آینده نزدیک چاپ خواهد شد. هدفم از نوشتن یک داستان به غیر از لذت بردن، آموختن هم است. ما می‌نویسیم تا ذهن کوچک کودکان را قلقلک بدهیم و گاهی چند دقیقه‌ای تفکر عمیقی در آنها ایجاد کنیم؛ کودکانی که بسیار باهوش و آگاه هستند و همیشه به دنبال چرایی اتفاقات و پدیده‌ها می‌گردند.

او درباره میمزی در حوزه کتاب کودک هم معتقد است: ممیزی در آثار کودک باید تا حدی باشد که به اصل داستان لطمه‌ای وارد نکند و کودک در هنگام خواندن کتاب دچار مشکل نشود.

شهرآشوب در پایان در پاسخ به این سوال که بیشتر کتاب‌های خود را به نثر می‌نویسد یا به نظم و ریتمیک؟، گفت: اکثر کارهای من به نثر نوشته شده است؛ البته کار شعر هم انجام داده‌ام. بنابراین هر کودکی علایق خاص خود را دارد و نمی‌توان برای دنیای آنها مرز خاصی مشخص کرد؛ برخی از آنها کتاب‌های شعر را دوست دارند و برخی داستان. البته اغلب داستان‌های منثور را ترجیح می‌دهند و بیشتر جذب آن می‌شوند.

یادآوری می‌‌‌شود، «خاتون شهر‌آشوب» نویسنده، گوینده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان است. او متولد سال ۶۳ در بوشهر و دانش‌آموخته رشته مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی در مقطع کارشناسی است. در کارنامه ادبی شهرآشوب، نگارش آثاری چون «حرف بد ممنوع»، «کار بد ممنوع»، «رگ‌های انرژی سرزمین من»، «فرشته زمین»، «قصه لاک‌پشت خلیج فارس»، «همراه خطرناک»، «عبور ایمن»، «سرنشین خوب»، «خاطرات پارکینگ» و «امیر و دنیای سلامت» و... دیده می‌شود. وی در حال حاضر مشغول نوشتن رمانی به‌نام «اولیا» است. او عناوین مختلفی در جشنواره‌های مختلفی از آن خود کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها