چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
زمینه‌سازی برای برپایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن انجام می‌شود

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را منتفی دانست و از زمینه‌سازی برای برپایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن خبر داد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در ماه رمضان منتفی دانست و گفت: بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طبق روال سال‌های گذشته قرار بود در ماه رمضان سال ۹۹ مصادف با اردیبهشت‌ماه برگزار شود و بسیاری از مقدمات آن نیز فراهم شده بود، ولی شیوع بیماری کرونا وضعیتی را ایجاد کرد که عملاً امکان برگزاری نمایشگاه را با آن تجمع بزرگی که هر سال شاهد آن هستیم، از دست دادیم و نتوانستیم نمایشگاه قرآن را در فضای مصلی برگزار کنیم.
 
وی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های انجام شده توسط کمیته‌های مختلف، قرار بود نمایشگاه بین‌المللی کتاب هشت روز قبل از برپایی نمایشگاه قرآن به پایان برسد و طبق برنامه این نمایشگاه در دهه آخر ماه شعبان برگزار شود و ابتدای ماه رمضان مصلی را به ما تحویل بدهند تا ما حدود پنج روز فرصت داشته باشیم و در هشتم ماه رمضان نمایشگاه قرآن را افتتاح کنیم، اما با شیوع این بیماری و اینکه پیش‌بینی می‌شد که وضعیت از نظر فضای بهداشتی و سلامتی متفاوت خواهد بود، ناچار شدیم اعلام کنیم که نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سال 99 برگزار نمی‌شود.
 
فقهی‌زاده افزود: در ابتدا پس از بررسی‌های لازم قرار شد، بعد از ماه رمضان و در اوایل تیرماه این نمایشگاه را برگزار کنیم که باز هم بر اساس رایزنی‌هایی که صورت گرفت و نظرسنجی‌های غیررسمی که به‌عمل آمد نتیجه این شد که نمایشگاه بین‌المللی قرآن را برگزار نکنیم و بلافاصله بعد از مشخص شدن این نتیجه کارگروه‌های مختلف در معاونت قرآن و عترت تشکیل شد و در اسفندماه سال 98 برنامه «خانه‌های نورانی» را در فضای مجازی با مشارکت شورای عالی قرآن و رادیو قرآن برگزار کردیم و طی 31 روز در فروردین‌ماه هر روز بدون انقطاع خانه‌های نورانی در پنج موضوع مسابقات، معارف قرآن، تفسیر، معارف نهج‌البلاغه، تلاوت‌های زنده اذان‌گاهی و رشته‌های دیگر برگزار شد و هر ورز با مسابقه‌ای همراه شده بود.
 
اجرای طرح «خانه های نورانی 2» در ماه رمضان
این استاد دانشگاه عنوان کرد: بعد از اتمام طرح خانه‌های نورانی، بلافاصله وارد اجرای طرح «خانه‌های نورانی 2» شدیم که در ماه رمضان حداقل به مدت 20 روز برگزار خواهد شد و زمان دقیق شروع آن هم اطلاع‌رسانی می‌شود. خانه‌های نورانی 2 با طراحی جدیدتر و تقویت محتوایی در حال طراحی و زمینه‌سازی برای اجراست. همچنین نخستین جشنواره قرآنی کودکان و نوجوانان بزودی در فضای مجازی اعلام خواهد شد که در پنج رشته برگزار می‌شود و نخستین جشنواره قرآنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خواهد بود که مستقیماً با همکاری معاونت قرآن و عترت و برخی ارگان‌های دیگر برگزار خواهد شد و برنامه‌های دیگری هم در دستور کار است که متعاقباً اعلام می‌شود.
 
وی با اشاره به اقدامات و زمینه‌سازی اولیه از سوی معاونت قرآن و عترت برای برپایی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در ماه رمضان گفت: در این راستا جلسات مقدماتی با حضور تعدادی از متخصصان برگزار شده و دوم اردیبهشت‌ماه هم این جلسه با موضوع حوزه‌های محتوایی، زیرساختی، سخت‌افزاری و مدیریتی برسی شده و هنوز در مرحله امکان‌سنجی است. امیدواریم که با کیفیت قابل قبولی نخستین گام را در این زمینه در سال 99 برداریم. زمان دقیق افتتاح هم قطعاً اعلام می‌شود. برگزاری این نمایشگاه منوط به طی مراحل و تأیید مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امید است این زمینه فراهم شود.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره با دومین شعبه نمایشگاه بین‎المللی قرآن کریم که قرار بود در تبریز برگزار شود، عنوان کرد: مقدمات این نمایشگاه تا حد زیادی در معاونت قرآن و عترت آماده شده بود، اما این نمایشگاه نیز تحت تأثیر شیوع این بیماری برگزار نمی‌شود. انگیزه ما برای برگزاری نمایشگاه قرآن همچنان به قوت خود باقی است و معتقدیم برگزاری این نمایشگاه، با وصف ملی و بین‌المللی بودن هم فرصت مهمی را برای مؤسسات قرآنی و نهادها در سطح ملی بوجود می‌آورد و هم فرصتی را در اختیار جامعه متدین و مخاطبان این برنامه‌ها قرار می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: امید است در سال آینده بیست و هشتمین نمایشگاه قرآن کریم در فضای فیزیکی و در مصلی امام خمینی برگزار شود و در تابستان 1400 دومین شعبه استانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تبریز برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها