یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
كتاب كالای بی‌ارزشی نیست كه با حراج آن، مردم تشویق به كتابخوانی شوند

بهنام محمدی، کتابفروش پرپیشینه شیرازی می‌گوید: وقتی مردم بدانند رفع تمام بدی‌ها، ندانم‌كاری‌ها و خشونت‌ها، با مطالعه كتاب امکانپذیر است، برای به‌دست آوردن این دوست دیرینه و بی‌ریا هزینه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کتابفروشی محمدی شیراز، در سال 1270 یعنی 129 سال پیش توسط محمدهادی محمدی معروف به شیرازی شروع به كار كرد. این کتابفروشی چهار نسل است كه به كار خود ادامه می‌دهد. پدر پدربزرگ مدیر کنونی کتابفروشی محمدی در زمان قاجاریه چاپخانه سنگی را از بمبئی هندوستان وارد شیراز كرد كه در آن روزگار كاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و كار چاپ و نشر و كتابفروشی از آن روزگار شروع شد.
 
بهنام محمدی که مسئولیت کتابفروشی محمدی را برعهده دارد به خبرنگار ایبنا می‌گوید: اكنون چاپخانه سنگی و سنگ‌های مربوط به آن و دستخط‌های خوشنویسان آن دوره و تذهیب‌كاران آن زمان و همچنین آثار چاپ شده آن زمان در اختیار داریم كه نسل به نسل چرخیده و در اختیارمان است. حتی در میان سنگ‌های چاپی آن زمان، سنگی وجود دارد كه اثر انگشت مركبی كارگر چاپخانه دوره قاجاریه كه كارگر پدر جدم بوده، هنوز روی آن نقش بسته است.
 
وی با بیان اینکه بعد از محمدهادی محمدی فرزندش محمدرحیم محمدی معروف به «ناظم» كه پدربزرگ اوست، كار چاپ و نشر و كتابفروشی را ادامه می‌دهد، می‌افزاید: پدرم، محمد محمدی از ١٠ سالگی کار چاپ و نشر و كتابفروشی را ادامه می‌دهد كه هم اكنون 88 سال دارد.
 
این کتابفروش شیرازی که از سال ١٣٦٢ مسئولیت این کتابفروشی را برعهده دارد، با بیان اینکه كار ناشر و پخش كتاب و كتابفروشی به‌صورت حرفه‌ای در این واحد صنفی انجام می‌گیرد، ادامه می‌دهد: کتابفروشی محمدی، 3 شغل جدا از هم اما در ارتباط با یكدیگر است که هر كدام حرفه‌ای‌گری خود را می‌طلبد. همگی باید دور هم به‌صورت حرفه‌ای جمع شوند تا بتوانند هرچه مطلوب‌تر در خدمت قشر اهل مطالعه و اهل كتاب باشند.
 
محمدی می‌گوید: در طول عمرم به حدود 15 كشور آسیایی و اروپایی سفر كرده‌ام و از نزدیك كتابفروشی‌های آن كشورها را رصد كرده‌ام. یك بار از لندن به شهر آكسفورد رفتم و حدود ٥ ساعت در كتابفروشی آكسفورد ماندم و از نزدیك موضوع‌بندی كتاب‌ها، قفسه‌بندی‌ها، طرز جابه‌جا كردن كتاب‌ها، نورپردازی، ثبت كردن كتاب‌ها، موسیقی گذاشته شده، بوی مطلوب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، ویترین و چیزهای دیگر را مورد توجه قرار دادم. از تمام كتابفروشی‌ها عكس و فیلم و جزوه تهیه كردم و مورد مطالعه قرار دادم.
 
محمدی در ادامه اضافه می‌کند: سعی كرده و می‌كنم كه هرچقدر می‌توانم كتابفروشی خودم را به آنها نزدیكتر كنم تا كتابفروشی باشم كه لیاقت همشهریان و هم‌استانی‌های با لیاقت و فهیم خودم را داشته باشم.
 
وی با بیان اینکه كتابفروشی محمدی اولین كتابفروشی بوده كه ١٨ سال پیش سیستم كامپیوتری باركدخوان را در استان فارس راه اندازی كرد، می‌گوید: در حال حاضر كتابفروشی محمدی ١١٠ رشته و زیرشاخه دانشگاهی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دكترا و ٣٠ رشته عمومی كار می‌كند.
 
محمدی که نمایندگی ٦٩ مرکز آموزش عالی سراسر كشور مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف، دانشگاه شیراز و... را داراست، ادامه می‌دهد: نمایندگی تمام برندهای برتر كشور اعم از دولتی و غیردولتی را داریم که نزدیك به ٢٦٠ نمایندگی را شامل می‌شود.
 
به گفته مدیر کتابفروشی محمدی، مساحت این كتابفروشی ٥٠٠ مترمربع است و ١٢ نفر هم به عنوان کتابفروش در این واحد یار و یاور كتابفروشی هستند. كلیه كاركنان كتابفروشی قدیمی هستند و سنوات كاركرد آنها بیش از ١٥ سال خدمت است كه جا دارد از یكایك آنها تشكر كنم چون بدون تلاش جمعی آنها كتابفروشی محمدی به هیچكدام از اهدافش نمی‌رسید.
 
محمدی درعین حال از برنامه‌های آینده کتابفروشی محمدی در شیراز خبر داده و می‌افزاید: كارهایی كه در آینده نزدیك مشغول به انجام آن هستیم، نصب ٢٠٠ قاب عكس نورپردازی شده از چهره‌های مشهور، تأثیرگذار و نوابغ استان فارس همراه با معرفی آنها و آثارشان است كه به گردشگران و مهمان‌های شیراز كه از دیگر جاهای كشور به كتابفروشی ما می‌آیند، نشان دهیم كه مشهور بودن شیراز فقط در سعدی و حافظ خلاصه نمی‌شود. البته اکنون تصویر بیش از 70 چهره ادبی، علمی، فرهنگی و سرشناس را نصب کرده‌ایم.
 
مسئول کتابفروشی محمدی همچنین خبر می‌دهد: طبقه دوم كتابفروشی را می‌خواهیم به موزه چاپی خودمان اختصاص دهیم كه خود چاپخانه جد پدری‌ام همراه با تمام متعلقات‌اش به‌اضافه كلیه آثار چاپ شده آن كه در زمان قاجاریه و بنیانگذار چاپ روزنامه‌های مردمی در شیراز بوده است، در معرض دید عموم قرار دهیم البته فضایی را كه به آن اختصاص دادیم، باید حتما حال و هوای چاپخانه دوره قاجاریه را داشته باشد و با مجسمه‌سازان حمام وكیل و خانه زینت‌الملوك كه در تهران هستند، تماس‌هایی هم گرفته‌ایم تا مجسمه‌ای از پدر جدم از روی تنها عكسی كه از ایشان داریم، به‌همراه مجسمه‌هایی از كارگران چاپخانه دوره قاجار در هنگام كار چاپ بسازند. این در حالی است که در زمان پدرم (محمد محمدی) حدود هفتاد كتاب به چاپ رسانده‌ است.
 
وی یادآوری می‌کند: مدیریت كتابفروشی محمدی به عنوان كارفرمای نمونه استان فارس شناخته شد و در این راستا از طرف سازمان تامین اجتماعی توسط مدیركل تامین اجتماعی لوح سپاس و تندیسی هم به ما اعطا كردند. همچنین از طرف مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس به‌خاطر یكی از متولیان اشاعه كتاب و كتابخوانی کتابفروشی محمدی تقدیر شد.
 
محمدی درخصوص وضعیت کتاب و فروش این کالای فرهنگی، می‌گوید: من با تخفیف دادن و تخفیف گذاشتن كتاب تا حدی مخالفم و بیشتر به فرهنگ‌سازی معتقدم. به‌عقیده من مشكل رواج كتابخوانی با تخفیف گذاشتن حل نمی‌شود، زیرا كتاب یك كالای بی‌ارزش نیست كه با حراج گذاشتن آن مردم تشویق به كتابخوانی شوند چراکه باید اهمیت كتاب برای مردم مشخص شود و بدانند دوستی با كتاب چه نقش بزرگی را در زندگی‌شان بازی می‌كند زیرا تمام بزهكاری‌ها و ندانم‌كاری‌ها از دور بودن از كتاب است. باید در نظر گرفت بیشتر اشخاصی كه در زندان زندگی خود را به‌سر می‌برند علتش این بوده كه كتاب تخفیف نداشته و یا اینكه نقش كتاب در زندگی را نمی‌دانستند. البته فروش كتاب در مقاطعی كه تخفیف گذاشته می‌شود، حتما بیشتر می‌شود اما این در یك مدت‌زمان كوتاه اتفاق می‌افتد در حالی که فرهنگ‌سازی ماندگارتر است.
 
این کتابفروش پرسابقه شیرازی، عنوان می‌کند: این را قبول دارم كه قیمت كتاب نسبت به قبل گران‌تر شده، اما نسبت به سایر كالاها و نقشی را كه در زندگی انسان بازی می‌كند، بسیار ارزان است. قیمت كتاب در ایران نسبت به دیگر ممالك جهان به طرز باورنكردنی ارزان است. اگر مردم اهمیت و نقش كتاب را بدانند، حتما سهمیه‌ای از درآمد خود را برای خرید كتاب در سبد خرید كالای خود اختصاص می‌دهند.
 
وی ادامه می‌دهد: ما شعاری را پشت كارت ویزیت كتابفروشی چاپ كرده‌ایم كه به آن اعتقاد كامل داریم؛ مهمترین شاخصه و ویژگی انسان، خردمندی اوست و اندیشه كه مظهر خرد اوست جز با خواندن كتاب زاده نمی‌شود و رشد نمی‌كند كه مظهر خرد انسانی اوست؛ شغل كتابفروشی فقط عشق می‌خواهد. به قول معروف شغل كتابفروشی عمر نوح، صبر ایوب و گنج قارون می‌طلبد.
 
یادآور می‌شود، كتابفروشی محمدی شیراز سال 1395 با بیش از یك سده فعالیت در حوزه انتشار و فروش، در آیینی كه از سوی خانه كتاب در تهران برگزار شد، به‌عنوان كتابفروش برتر كشور معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها