دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
برگزاری جشنواره رمان نوجوان به مهرماه 1399 موکول شد

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز اعلام کرد: جشنواره رمان نوجوان با تاخیر، در مهرماه 1399 برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، سعید حسام‌پور با بیان اینکه برگزاری همایش‌ها در عرصه‌ ملی و جهانی برای به‌روز كردن اطلاعات و یافته‌های پژوهشی در نقد و نظریه‌ ادبیات كودك، یكی از برنامه‌هایی است كه در اساسنامه‌ مركز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز بر آن تأكید شده است، گفت: این گردهم‌آیی‌ها كه در جهت هماهنگ كردن یافته‌ها از معرفت‌های مختلف برای رسیدن به دركی ژرف از ادبیات كودك صورت می‌گیرد، فرصت گران‌بهایی برای متخصصان ادبیات كودك، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تكمیلی و كلیه‌ علاقه‌مندان به ادبیات كودك خواهد بود كه به تبادل یافته‌ها در این قلمرو بپردازند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، عنوان کرد: مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز پس از برگزاری جشنواره آثار برتر در قلمرو کتاب‌های تصویری داستانی تألیفی در اردیبهشت ۱۳۹۵ و همچنین جشنواره کتاب‌های بازنگاری (تصویری داستانی بازنویسی و بازآفرینی)، قرار بود نخستین جشنواره داستان و رمان نوجوان را اردیبهشت ماه 1399 برگزار کند اما این جشنواره به ناگزیر در مهرماه برگزار خواهد شد.

حسام‌پور با بیان اینکه قرار است در این جشنواره کتاب‌های برگزیده رمان نوجوان با توجه به معیارها و ملاک‌هایی که مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز دارد انتخاب و معرفی شود، افزود: در این جشنواره، نویسندگان و مولفان برتر ادبیات کودک و نوجوان از جمله مرادی کرمانی، شاه‌آبادی، سیدآبادی، جهانگیریان، حسن‌زاده و سایر سرآمدان این حوزه، حضور خواهند یافت.

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با این حال از مشخص نشدن نتایج داوری‌ها و بررسی‌ها خبر داد و گفت: در مراسمی که به این مناسبت برگزار خواهد شد، برگزیدگان معرفی می‌شوند. معمولا اعضای مرکز مطالعات با همراهی متخصصان این حوزه داوری جشنواره رمان نوجوان را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: این جشنواره جایگزین همایش ملی ادبیات کودک که 7 دوره در دانشگاه شیراز با همکاری مرکز مطالعات ادبیات کودک برگزار شد، نیست؛ چرا که مرکز هر سال یک رویداد را برگزار می‌کند.

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز همایش ملی ادبیات کودک را دوسالانه عنوان کرد و افزود: در بین همایش‌های دوسالانه، گردهمایی دانشجویان ادبیات کودک و نوجوان یا جشنواره رمان نوجوان برگزار می‌شود.

حسام‌پور از حضور دانشجویان رشته ادبیات کودک و نوجوان از سراسر ایران در جشنواره رمان نوجوان خبر داد و گفت: حضور این افراد موجب می‌شود مشکلات این رشته بازگو و چشم‌انداز آینده این حوزه بررسی شود.

به گفته استاد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز، این جشنواره در چهار بخش برگزار خواهد شد که شامل آثار برتر، نویسندگان برتر، طراحان برتر و ناشران برتر می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش نگاه نو جشنواره یادشده آثار پیشرو و هنجارشکن در زمینه‌هایی چون موضوعی، ژانری، ساختاری و روایی و... معرفی می‌شوند؛ برای نمونه اگر اثری در پرداخت موضوع یا خلق ژانر، اثر پیشرویی است، در این بخش معرفی و تقدیر خواهد شد.

حسام‌پور پیرامون بخش موازی جشنواره داستان و رمان نوجوان، توضیح داد: در این بخش پنل‌ها و نشست‌هایی با محوریت ارائه تحقیق‌هایی در حوزه آسیب‌شناسی ادبیات کودک و نوجوان و نشست‌های نقد و بررسی برگزار می‌شود.

حسام‌پور درخصوص نقش دکتر مرتضی خسرونژاد رئیس پیشین مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز هم در این همایش، گفت: دکتر خسرونژاد اکنون در کشور استرالیا به سر می‌برد، اما ارتباط خود را با مرکز حفظ کرده و تمام فعالیت‌های آنرا زیر نظر دارد و ما از همه توانایی‌های ایشان استفاده می‌کنیم.

رئیس کنونی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز پیرامون مجله‌ «مطالعات ادبیات کودک» هم، گفت: در کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور درجه‌ علمی ­ پژوهشی به مجله‌ «مطالعات ادبیات کودک» اعطا شده است و همچنان پابرجاست و منتشر می‌شود و تاکنون 20 شماره آن به چاپ رسیده است.

وی از انتشار شماره 21 مجله‌ «مطالعات ادبیات کودک» در سال 1399 خبر داد و افزود: این نشریه تخصصی همچنان به کار خود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان پرتوان ادامه می‌دهد.

حسام‌پور یادآوری کرد: برگزاری جشنواره رمان نوجوان مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز منوط به شرایط کشور از بابت شیوع کرونا خواهد بود و چنانچه وضعیت بهداشتی کشور به حالت عادی بازگردد، شیراز مهرماه 1399 میزبان این رویداد است.

یادآور می‌شود، فراخوان جشنواره رمان نوجوان توسط مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، اول آبان 1398 منتشر شد که داوری تمامی رمان‌های نوجوان از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ برعهده گروه رمان نوجوان این مرکز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها