سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

به گفته مهشیدفر افراد سیگاری نسبت به دیگر افراد پذیرش بالاتری نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ دارند و به راحتی بیمار می‌شوند.

بابک مهشیدفر، نویسنده کتاب در زمینه مراقبت‌های اورژانسی و متخصص اورژانس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اهمیت انتشار محتوا صحیح درباب مراقبت‌های کرونایی و اصلی‌ترین مواردی که عموم مردم باید این روزها در برخورد با بیماران کرونایی بدانند گفت:  ابتدا باید بگویم یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا مردم به ویژه افرادی که به طور مستقیم با  مبتلایان به کرونا در تماس هستند، دچار اظطراب شوند نداشتن اطلاعات صحیح در این زمینه است. 

وی افزود: واقعیت‌ها درباره این بیماری که بر اساس شواهد علمی باید گفته شود آن است که این بیماری دارای سرایت‌پذیری بالایی است.  آنچه که تا کنون ثابت شده این است که علت مرگ و میر زیاد کووید ۱۹  ابتلای زیاد به آن بوده است. در حقیقت میزان کشندگی ویروس کرونا چندان بالا نیست. 

مهشیدفر با اشاره به اظطراب حاصل از مطالعه برخی محتواها در باب کووید ۱۹ گفت: تا کنون بسیار خوانده‌ایم که اغلب افراد با سیستم ایمنی که دارند می‌توانند بر آن غلبه کنند بنابراین افرادی که از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند به یاد داشته باشند که اگر بیمارشان دارای مشکل زمینه‌ای نبوده است بنابراین جایی هم برای نگرانی وجود ندارد و به محتوایی که خوانده‌اند اعتماد کنند. اما یک نگرانی که وجود دارد این است که در موارد نادری مشاهده شده است امکان دارد این بیماری دیگر اعضای بدن را پس از بهبود کامل همچنان درگیر کند. البته این گزاره تنها در حد فرضیه است. 

از آخرین تحقیقات چه خبر
وی با اشاره به آخرین تحقیقات درباره کووید ۱۹ ادامه داد: هنوز تحقیقات به جایی نرسیده است که بگوییم آیا عارضه‌ای پس از بیماری در بدن فرد باقی می‌ماند یا خیر؟ شواهد نشان می‌دهد که افراد معمولا عاری از هر نوع عارضه‌ای پس از درمان خواهد بود. 

این پزشک مولف درباره اهمیت ترک سیگار از سوی افراد گفت:  در شرایط فعلی ترک سیگار اهمیت بسیاری دارد و باید گفت کووید ۱۹ زنگ خطر را برای این افراد به صدا درآورده است. در واقع دلیل محکمی وجود دارد که افراد سیگاری به ترک این ماده اقدام کنند. دود سیستم محافظتی و راه‌های هوایی ریه را تا حد زیادی فلج می‌کند و سیستم تنفسی را به شدت در مقابل ویروس ضعیف می‌کند.

به گفته مهشیدفر افراد سیگاری نسبت به دیگر افراد پذیرش بالاتری نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ دارند و به راحتی بیمار می‌شوند.

وی با اشاره زیاده‌روی‌هایی که عموم مردم در مصرف شوینده‌ها دارند، گفت: طبق آخرین دستورالعمل‌هایی که سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده است؛ اصلی‌ترین موردی که باید رعایت مرد حفظ فاصله اجتماعی است. در واقع تا حد امکان در مکان‌های بسته  وارد نشویم و اگر مجبور هستیم که وارد این نوع مکان‌‌ها شویم حتما از ماسک استفاده کنیم و باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. 

مهشید‌فر گفت: تهویه هوا از دیگر مواردی است مه باید رعایت شود در خانه‌ها بیش از یک دریچه باز باید باشد تا ذرات ریز معلق در هوا غلطت کمتری پیدا کنند.  به نظر می‌رسد مردم در استفاده از شوینده‌ها و گندزداها به شدت زیاده‌روی می‌کنند. 

وی افزود: اگر استفاده خداونداش این شوینده‌ها زیاد شود خود باعث بروز بیماری‌های ریوی می‌شود که تشخیص آن برای پزشکان از کرونا دشوار خواهد بود و امکان اشتباه از سوی پزشکان بیشتر خواهد شد.  بنابراین توصیه می‌شود نگرانی ناشی از این بیماری را مردم کنار بگذارند و در استفاده از شوینده‌ها راه معقول‌تری را پیش گیرند. حساسیت‌هاس پوستی و تنفسی نتایج استفاده بی‌رویه از مواد گندزدا است.   

این پزشک تاکید کرد: استفاده از ماسک در فضای باز هم یکی دیگر از نمودهای نگرانی مردم درباب کرونا است. در واقع دلیلی ندارد در فضای آزاد که هوا در جریان است ماسک زده شود. نکته دیگر آنکه مردم کمتر از مراکز درمانی استفاده کنند البته با شیوع کرونا به طور اتوماتیک مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌ها و مراکز درمانی به شدت کاهش یافته چراکه میزان پیشامدها کاهش یافته است این پیشامد‌ها سوختگی یا افتادن از ارتفاع، تصادفات و خشونت‌هایی که منجر به درگیری فیزیکی شده است و خسارت‌های شغلی را شامل می‌شود. 

وی ادامه داد: اینکه در اغلب محتوای رسانه‌ها تاکید شده است تا حد امکان از رفتن به مراکز درمانی بابت دیگر مشکلات جسمی خودداری کنند به معنای آن نیست که در صورت بروز یک ‌مشکل جدی به پزشک مراجعه نکنند اگر مورد اورژانسی پیش آمد بهتر است مراجعه کنند. 

مهشیدفر با اشاره به جدیدترین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی گفت: طبق آخرین محتوایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است ورزش در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ بسیار اهمیت دارد. افراد تلاش کنند در مکان‌هایی  که تراکم جمعیت وجود ندارد و هوا جریان دارد به پیاده‌روی بپردازند اما تجمع نکنند. 

وی با اشاره شرایط و فضای اورژانسی کشور گفت: مراجعات غیر اورژانسی که به شدت کاهش پیدا کرده است همانگونه که پیشتر هم اشاره شد اگر موردی پیش آمد که نیاز به پزشک باشد مردم‌ باید مراجعه کنند در حال حاضر تنها اورژانس‌های تنفسی هستند که فعالیت گسترده‌ای دارند. اما به طور قطع می‌توان گفت تمام بخش‌های اورژانس به صورت بالقوه آلوده به ویروس هست و مردم باید با این پیش‌فرض مراجعه کنند و به شدت نسبت به رعایت اصول بهداشتی حساس باشند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جریان هوای منفی که باید در اورژانس‌ها وجود داشته باشد ما در ایران نداریم بنابراین این مکان‌ها امکان آلوده بودنشان بسیار زیاد است. 

به چه شرایطی می‌گویند قرنطینه
مهشیدفر ضمن بیان معضلاتی که در شرایط قرنطینه خانگی برای مبتلایان وجود دارد گفت: ابتدا باید بگویم تشخیص بیماری کویید ۱۹ از دیگر ایماری‌های تنفسی شاید حتی برای پزشکان هم به راحتی میسر نباشد.  مردم بدانند که در مراحل اولیه کرونا نیازی به بستری شدن وجود ندارد چراکه درمان خاصی در نظر گرفته نمی‌شود. اما یک موضوعی وجود دارد اینکه اصول قرنطینه در ایران فراهم نیست. 

وی افزود: شرایط قرنطینه خانگی برای مبتلایان این است که حتمن باید در یک اتاق جداگانه به سر ببرد و افرادی که از آن مراقبت می‌کنند از لباس‌های مخصوص استفاده کنند و سرویس بهداشتی بیمار باید با دیگر افراد خانه جدا باشد. واضح است در بسیاری از خانه‌ها چنین شرایطی فراهم نیست و همین امر موجب می‌شود اغلب خانواده‌ها هم هرچند به صورت خفیف به این بیماری مبتلا شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها