دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
رفتار مردم در میزان ماندگاری ویروس تعیین‌کننده است

علی اسدالهی گفت: عامل تعیین‌کننده درباره اینکه این ویروس چه مدت ماندگاری داشته باشد، رفتار مردم است. اگر نتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم، این ویروس همچنان مهمان ماست.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کووید-19 رفته رفته در حال شکستن همه رکوردها در زمینه بیماری‌های واگیردار و همه‌گیر است؛ چه از نظر میزان مبتلایان و مرگ‌ومیرها و چه از نظر وسعت و عمق درگیری و صدماتی که بر پیکره کشورهای مختلف دنیا وارد می‌کند. این ویروس در ابتدا چندان جدی گرفته نشده و این شروع همه ماجراهایی بود که در این مدت چندماهه جهان را درگیر کرده است. پژوهشگران هر روز به یافته‌های جدیدی درباره کرونا دست پیدا می‌کنند و این یافته‌ها در برخی موارد فرسنگ‌ها با آنچه می‌پنداشتیم، فاصله دارد. در شرایط دشواری که همه دنیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، در کنار دانش و همت متخصصان و پژوهشگران، عزم جدی مردم برای کمک به قطع زنجیره انتقال بسیار مهم و حیاتی است.
 
دکتر علی اسدالهی؛ متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به جدیدترین اطلاعات و یافته‌ها درباره این بیماری، به برخی از مهم‌ترین سوالاتی که این روزها ذهن جامعه را درگیر کرده، پاسخ گفت.
 

این استاد دانشگاه بیان کرد: ابتدا بیان شد که کشندگی کرونا از آنفولانزا کمتر است و در نتیجه چندان جدی گرفته نشد، ولی متأسفانه امروز می‌دانیم که کشندگی این ویروس بیش از آن چیزی است که فکر می‌کردیم. البته میزان کشندگی در کشورهای مختلف متفاوت است که به عوامل مختلفی ازجمله ژنتیک، شرایط محیطی و حتی واکسیناسیون بازمی‌گردد. در یک تحقیق بررسی شد در کشورهایی مثل آمریکا که واکسن «ب ث ژ» به‌صورت یک برنامه همگانی بهداشتی در سنین کودکی اجرا نمی‌شود، شدت و میزان کشندگی ویروس بیشتر بوده است.
 
وی ادامه داد: بحث دیگری که پیش از این مطرح بوده این است که این بیماری بیشتر به سراغ افراد مسن یا افراد با بیماری‌های زمینه‌ای می‌رود و این گروه بیشتر در معرض خطر قرار دارند، اما مشخص شد که اینگونه نیست و همه افراد در هر سنی در معرض ابتلا به این ویروس هستند. در روزهای گذشته بین جوانان حدود 30 سال هم که سیگار یا قلیان استعمال می‌کردند و یا اضافه وزن بالایی داشتند، موارد فوتی دیده شده است. همچنین تعدادی از فوتی‌ها نیز سن زیر 50 سال داشته‌اند.
 

مترجم «دستنامه طب داخلی هاریسون؛ بیماری‌های عفونی» افزود: یک بحث دیگر مربوط به انتقال ویروس از طریق هواست که هنوز هم درباره آن نظرات مختلفی مطرح می‌شود. در یک آزمایش در شرایط خاص وسعت و ماندگاری انتشار ویروس در هوا بررسی شد ولی به یقین نمی‌توان این آزمایش را به کرونا نیز تعمیم داد. البته منطق حکم می‌کند افرادی که در مکان‌های شلوغ تردد می‌کنند، حتما از ماسک‌های مناسب استفاده کنند. سازمان بهداشت جهانی هم توصیه کرده همه افراد برای اطمینان حتی اگر ماسک در اختیار ندارند، بیرون از منزل با یک روسری یا دستمال جلوی دهان و بینی خود را ببندند.
 
اسدالهی در پاسخ به این پرسش که آیا بهبودیافتگان بازهم ممکن است ناقل باشند، گفت: انتقال این ویروس تا چهار هفته هم گزارش شده و بعد از این مدت نیز باید به خاطر خودشان و دیگران جانب احتیاط را نگه دارند.  
 
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به موضوع رژیم‌های غذایی و مساله تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: افراد باید همچنان رژیم‌های غذایی متنوع سابق شامل میوه و سبزیجات و دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدن را داشته باشند. در کنار آن ویتامین‌هایی همچون ‌C، D، A و زینک نیز مفید هستند. البته ویتامین C مورد نیاز بدن در این فصل با مصرف مرکبات تأمین می‌شود. اما ویتامین D یکی از مواردی است که خیلی از ما در بدنمان آن‌را کم داریم. توصیه می‌شود اگر مشکلی از لحاظ کمبود این ویتامین در بدن نداریم، مصرف یک قرص 50 هزار واحدی به‌صورت ماهیانه کفایت می‌کند، ولی اگر سطح ویتامین D در بدن پایین باشد، هفته‌ای یک قرص 50 هزار مصرف شود.
 

مترجم «مبانی طب داخلی سسیل 2016؛ بیماری‌های عفونی» درباره ارتباط ابتلا به کرونا و گروه‌های خونی نیز افزود: اینکه گفته می‌شود احتمال ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در برخی گروه‌های خونی مانند A بیشتر است، درست نیست. براساس یک بررسی مشخص شده که در بین گروه‌های خونی تعداد مبتلایان دارای گروه خونی A بیشتر بوده است که باید دید این افراد در چه جمعیتی و کشوری و در چه شرایطی بوده‌اند. به هرحال نمی‌توان گفت گروه خونی با میزان ابتلا به این ویروس ارتباط مستقیم دارد.
 
وی تأکید کرد: این اخبار بیشتر در فضای مجازی مطرح می‌شوند که استرس‌زا هستند. استرس تا اندازه‌ای برای هوشیار شدن و رعایت جوانب احتیاط خوب است، ولی استرس بیش از اندازه آسیب‌زا و خطرناک است. به اخبار استرس‌زا و بدون منبع موثق توجه نکنیم.
 

اسدالهی همچنین گفت: بیان شده که براساس مطالعات و مشاهدات بالینی، این بیماری در مردان شدیدتر از زنان بوده که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر علمی است. یک بحث دیگر نیز که بسیار مطرح می‌شود مربوط به ارتباط این بیماری با فصل است. کروناویروس‌ها به‌طور کلی سرمادوست بوده و به این دلیل مجاری تنفسی را که خنک‌تر هستند انتخاب می‌کنند. لذا ممکن است این ویروس هم مانند آنفولانزا در فصل گرم فروکش کند و مجددا در پاییز و زمستان رخ بنماید.
 
این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: رفتار مردم تعیین می‌کند که این ویروس چقدر ماندگاری خواهد داشت. اگر نتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم، ویروس حالاحالاها مهمان ما خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها