چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
حمایت‌ها از صنف نشر باید هماهنگ باشد

هومان حسن‌پور ، خلاء پیش روی فعالان حوزه صنعت نشر را بزرگتر از خلاء اسفند‌ماه دانست و درباره حمایت‌های دبولت از این صنف گفت:نظر اتحادیه بر این است، حمایت از فعالان حوزه شامل تولید، توزیع و فروش باید هماهنگ انجام شود.

هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره نتایج پیگیری اتحادیه برای جبران خسارت‌‌ اصناف نشر در پی شیوع ویروس کرونا بیان کرد: پیگیری‌ها برای تحقق مفاد فهرست خواسته‌های اتحادیه که پیش از نوروز آغاز شده بود با توجه به آغاز به کار تقریبی دستگاه‌های دولتی همچنان ادامه دارد. حتی چند مورد که از قلم افتاده بود با بررسی دقیق و وسواس به این خواسته‌ها اضافه شده است.

وی افزود: با توجه به فرآیند اداری و لزوم صدور ابلاغیه‌های مختلف، پیش‌بینی می‌شود  جزئیات حمایت‌های دولتی از صنوف مختلف از‌جمله صنعت نشر، هفته آینده اعلام شود. براساس آخرین پیگیری‌‌ها و آن‌طور که به‌ من گفته شده است، مسائل از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تایید رسیده و در هفته پیش‌رو، جمع‌بندی نهایی اعلام خواهد شد.   

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان درباره معیار‌های تخصیص حمایت‌ از بخش‌های مختلف حوزه نشر افزود: سازوکار‌های اصلی حمایت برای همه صنوف از سوی ستاد حمایت از کسب و کار‌های خرد در هیات دولت تعیین می‌شود. در گام بعد، سازوکار تخصصی ویژه صنوف مختلف تعیین خواهد شد؛ بنابراین با ابلاغ سازوکار اصلی و نقطه آغاز حمایت‌‌ها در حوزه کلان اقتصاد، نوبت به جزئیات می‌رسد. اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران برای همه رسته‌های صنف نشر درخواست حمایت‌های دولتی کرده است. 

حسن‌پور، درباره دیدگاه اتحادیه به چگونگی حمایت دولت از صنف نشر گفت: نظر اتحادیه این است که حمایت از فعالان حوزه شامل تولید، توزیع و فروش باید هماهنگ انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از حلقه‌های نشر در جریان شیوع کرونا بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند گفت: برخی تصور می‌کنند، حلقه‌های نشر از یکدیگر جدا هستند در‌حالی‌که این حلقه‌ها کاملا متصل هستند و فقط صدای آسیب و ضربه به حلقه‌های مختلف نشر شامل موزع، ناشر و یا کتابفروش متفاوت است اما نباید فراموس کنیم، همه این حلقه‌های در شرایط بحرانی قرار دارند.
 
حسن‌پور با بیان اینکه در اتحادیه اصرار بر این بود تا حمایت‌های دولتی از نشر پیش از نوروز تخصیص داده شود، گفت: اگر پیش از نوروز حمایت‌ها جریان پیدا می‌کرد، چک بسیاری‌ از فعلان در حلقه‌های مختلف به اصطلاح برگشت نمی‌خورد؛ اما در حال حاضر با دو خلا‌ء مواجه هستیم که خلاء پیش‌رو بزرگتر است. خلاء ابتدایی به پیش از عید مربوط می‌شود که پیش‌‌بینی کتاب‌فروشان برای فروش شب عید با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌ها از بین رفت و آسیب پیش‌رو هم اسناد مالی است همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در دهه ابتدایی اسفند‌ماه، وضعیت فعلی را پیش‌بینی می‌کردیم. اگر در آن زمان بخشی از حمایت‌ها در اختیار صنوف به‌ویژه ناشران، موزعان و کتاب‌فروشان  قرار می‌گرفت، از پیک ابتدایی عبور می‌کردیم اما علاوه بر خلاء آن زمان، وضعیت آینده نیز مشخص نیست و نمی‌دانیم آینده چطور خواهد شد و وضعیت چه زمانی به حالت عادی برخواهد گشت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به بنیه ضعیف صنعت نشر بیان کرد: همه مردم و فعالان صنوف مختلف وضعیت خاص فعلی را درک می‌کنند و اشکال کار اینجاست، صنعت نشر به دلیل گردش مالی و سود پایین پس‌انداز ضعیفی دارد؛ بنابراین در بحران‌ها توان و تحمل ضعیفی هم خواهد داشت. 

حسن‌پور درباره رویکرد اتحادیه در سرپا نگه داشتن صنف در شرایط بحرانی بدون اتکا به حمایت‌های دولتی گفت: مدت‌ها قبل از شیوع گسترده ویروس کرونا پیشنهاد‌های مختلفی از سوی اتحادیه به اعضا مطرح شد که به بسیاری نیز توجه و عمل کردند؛ از‌جمله سفارش تلفنی. در این میان نکات ظریفی وجود دارد که توجه به آن‌ها برای پیشگیری از قضاوت‌های سریع، ضروری است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره فروش تلفنی به‌عنوان یکی از ایده‌های اصلی برخی کتاب‌فروشان در روز‌های قرنطینه ادامه داد: زمانی که از سوی نهاد‌های سیاست‌گذار در حوزه سلامت تاکید می‌شود واحد‌های صنفی نباید فعالیت داشته باشند، حتی اگر کتاب‌فروش پیک موتوری در اختیار داشته باشد عملا با تعطیلی فروشگاه سفارش تلفنی هم ناکارآمد خواهد شد. 

وی با اشاره به خرید دیجیتالی کتاب در ایران که در روزهای شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفته است، افزود: عوامل مختلفی بر خرید دیجیتال موثر است که می‌تواند عامل تهدید‌زا و کاهش اعتبار باشد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران بیان کرد: به نظر می‌رسد جریان فروش دیجیتالی در حوزه‌هایی غیر از مواد غذایی، مصداق دمیدن به شیپور وارونه است؛ به‌عبارت دیگر برای فروش دیجیتالی، فروشنده یا همان کتاب‌فروش باید به کالا دسترسی داشته باشد چراکه امکان انبار کالا در منزل مسکنونی وجود ندارد.

حسن‌پور بیان کرد: مقایسه کتاب‌فروشی با فعالیت فروشگاه‌های دیجیتالی که بر اساس همین استراتژی شکل گرفته‌اند و هیچ‌گاه فروشگاه فیزیکی نداشته‌اند، اشتباه است. باید از خود بپرسیم در شرایطی که دفتر‌های نشر تعطیل است، برخی سایت‌های فروش کتاب چگونه به فروش ادامه می‌دهند؟ این کتاب‌ها چطور تامین می‌شوند؟ 

وی جنس فعالیت در حوزه نشر و کتاب را با کالا‌های دیگر متفاوت دانست و به گرفتاری قاچاق در این حوزه اشاره و بیان کرد: در شرایط کنونی، چطور می‌توان از سلامت فروش دیجیتال اطمینان حاصل کرد و با قاطعیت گفت، کتابِ اصل به دست مشتری می‌رسد؟ وجود همه این مسائل نشان می‌دهد در حوزه کتاب پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد و می‌گویم اتحادیه در این عرصه کوتاهی نکرده است و  پیش‌بینی همین مسائل بود که تاکید داشتم باید مانع از ورود به بحران فعلی شد.

حسن‌پور ادامه داد: حتی ناشرانی که در بستر فروش دیجیتال و قانونی در حال فعالیت هستند باید پرسید سرنوشت کتاب‌هایی که در اختیار کتاب‌فروش گذاشته‌اند چه می‌شود؟ 

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با اشاره به پیشنهاد اتحادیه به اتاق اصناف برای ادامه فعالیت کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان یکی از صنوف مستثنی در شرایط فعلی گفت: حتی این پیشنهاد مطرح شد تا کتاب‌فروشی‌ها به فعالیت خود ادامه دهند اما رئیس محترم اتاق اصناف به درستی به شرایط بحرانی تاکید داشتند.  

وی افزود: نباید صرفا منتظر حمایت‌های دولتی باشیم. از سوی دیگر می‌‌توان نقد‌‌‌های فراونی ارائه کرد اما شرایط کشور به‌گونه‌ای نیست که فرصت پرداختن به نقد‌‌ها باشد؛ حالا زمان فعالیت و استفاده از ظرفیت‌ها برای عبور از بحران است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها