چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
قرنطینه فرصتی برای نهادینه‌کردن خصلت کتاب‌خوانی است

امیررضا اصنافیبا تاکید بر ضرورت متوقف‌نشدن زنجیره کتاب‌خوانی پس از عبور از بحران کرونا گفت: مطالعات نباید صرفا محدود به دوران کرونا و ایام قرنطینه باشد؛ بلکه باید زمان خود را در طول روز مدیریت کنیم تا از کسب این آگاهی‌ها محروم نشویم.

امیررضا اصنافی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در تعطیلات عید نوروز بیان کرد: همیشه تعطیلات؛ چه ایام تابستان و چه ایام نوروز، بهترین فرصت برای تعالی‌بخشیدن به ذهن و مطالعه است؛ اما با توجه به‌ اینکه در این ایام به‌دلیل بحران کرونا، مجبور به در خانه ماندن هستیم، فعالیت‌های بسیاری می‌توان انجام داد که یکی از آن‌ها مطالعه و آگاهی‌بخشیدن به‌ذهن است.
 
وی افزود: یکی از راه‌هایی که برای عبور از بحران با آن تعامل داریم، سطح آگاهی مردم است که هر خبری و رویدادی را پذیرفته و باور می‌کنند؛ اما اگر سطح اطلاعات و آگاهی مردم به‌فراخور این اخبار بالا باشد، طبیعتا هر مسئله‌ای را نمی‌پذیرند و تلاش می‌کنند ضمن حفظ آرامش‌ خود از منابع موثق استفاده کنند تا بتوانند در این زمینه‌ها مطالعات عمیق داشته‌باشند.
 
اصنافی بیان کرد: منظور از این توضیحات، صرف مطالعه در زمینه‌های تخصصی و به‌ویژه بحران کرونا نیست. ما مطالعات را به بخش‌های مختلفی چون تفننی، علمی، آگاهی، تخصصی و... تقسیم‌بندی می‌کنیم و هرفرد بنابر زمان و علاقه خود از منابع مختلف استفاده می‌کند.
 
وی با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها در ایام بحران کرونا اظهار کرد: این موضوع موجب می‌شود که علاوه‌بر استفاده از کتاب‌های خاک‌خورده و بلااستفاده در خانه‌هایمان، از پایگاه‌های تحت وب کتاب‌خوانی برای معرفی کتاب‌های آنلاین، صوتی و ... استفاده کنیم. البته چیزی جایگزین کتاب کاغذی نخواهد بود و این بهترین موقعیت است که برای پرورش ذهن و تعالی فکر از منابع موجود و در دسترس خود استفاده کنیم.
 
عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی درباره متوقف‌نشدن زنجیره کتاب‌خوانی پس از عبور از بحران کرونا ادامه داد: مطالعات نباید صرفا محدود به دوران کرونا و ایام قرنطینه باشد؛ بلکه باید زمان خود را در طول روز مدیریت کنیم تا از کسب این آگاهی‌ها محروم نشویم. در مدت در خانه‌ماندن باید بتوانیم عادت مطالعه و کتابخوانی را در خود پرورش بدهیم تا زمان‌هایی را برای مطالعه درنظر بگیریم.
 
وی عنوان کرد: بیشتر از آن‌که بخواهیم ذهنمان را در فضای مجازی و پایگاه‌های مختلف سرگرم کنیم، می‌توانیم ذهن‌ خود را بر یک رمان، کتاب تاریخی و ... متمرکز کنیم. یکی از بهترین‌ کارهایی که می‌توانیم در این ایام انجام بدهیم و بعدها آن را به عادت تبدیل کنیم، جمع‌خوانی است؛ یعنی با خانواده کتاب بخوانیم و درباره آن به بحث و گفت‌وگو بپردازیم.
 
اصنافی با اشاره به اینکه اشتراک عقاید و نظرات پس از خواندن کتاب در بهتر درک کردن آن موثر است، گفت: این کار به مبادله اطلاعات می‌انجامد و ترغیب به کتاب‌خوانی را گسترش می‌دهد. همچنین باید بتوانیم در این مدت همدیگر را به کتاب‌خوانی تشویق کنیم تا عادتی مداوم و موثر در آینده شکل بگیرد.
 
عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بیان کرد: البته پویش‌هایی نیز در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در این ایام و برای درخانه‌ماندن مردم شکل گرفته‌است که می‌تواند پس از گذر از بحران نیز متوقف نشود. این امر موجب می‌شود که اگر جامعه دچار بحرانی شد، سردرگم نشود که حالا باید برای ایام قرنطینه و سایر شرایط چکار کند.
 
وی افزود: اگر مردم بتواند در راستای نهادینه‌کردن خصلت کتاب‌خوانی خود تلاش کنند، می‌توانند در درازمدت از عادت کتاب‌خوانی بهره‌مند باشند و فرهنگ مطالعه هم در گوشه و کنار این دنیا جایگاه خود را داشته‌باشد.
 
اصنافی با اشاره به تاثیرگذاری نقش کانون‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایام قرنطینه و کرونا خاطرنشان کرد: انجمن‌های مختلف کتاب‌خوانی چون خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و دیگر انجمن‌های مرتبط با حوزه کتاب درحال حاضر می‌توانند هنر خود را در جامعه بروز بدهد و برای درخانه‌ماندن مردم فعالیت‌هایی در توان و حوزه اختیارات خود انجام بدهد.
 
وی ادامه داد: فعالیت این سازمان‌ها می‌تواند موجب گردش صحیح و دقیق اطلاعات با سهولت و سرعت شود و در این شرایط نیز نقش رسانه بسیار تاثیرگذار است؛ چراکه افراد کمتر از خانه خارج می‌شوند و بیشتر در خانه و فضای مجازی حضور دارند. نقش‌آفرینی کانون‌های فرهنگی با معرفی منابع اطلاعاتی معتبر و یا حتی فیلم‌های فاخر داخلی و بین‌المللی مخاطب را سرگرم می‌کند، فکرشان را از بحران دور می‌کند و به آگاهی آن‌ها می‌افزاید.
 
عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران عنوان کرد: مطالعه، صرفا خواندن کتاب و یا مجله نیست؛ بلکه کسب اطلاعات معتبر و مناسب است. بحران کرونا و قرنطینه، زمانی برای تبدیل تهدید به فرصت است؛ تهدیدی که تک تک مردم را دربرگرفته و ما نیز در تلاش هستیم با خانه‌نشینی این تهدید را از خود دور نگه‌داریم؛ پس باید از این زمان به‌درستی استفاده کرده و سعی کنیم که عادت کتاب‌خوانی را در خودمان شکل بدهیم و پس از اتمام بحران هم به آن پایبند باشیم.
 
اصنافی بیان کرد: امیدوارم که بتوانیم با مدیریت زمان و فعالیت‌هایمان این بحران را پشت سر بگذاریم و با این تجربه از دیگر بحران‌هایی که می‌تواند در آینده جامعه ایرانی را مورد تهدید قرار بدهد، عبور کنیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها