جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
مردم قزوین در قرنطینه به ابزارهای فرهنگی پناه آوردند

اگرچه نقش کتاب در رقابت نابرابر سالیان گذشته این ابزار فرهنگی با سایر تفریحات اجتماعی در تامین اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، کمرنگ شده بود، هجوم ویروس بی‌حوصلگی در قرنطینه خانگی نشان داد، کتاب همچنان «یار مهربان» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور حدود 40 روز می‌گذرد.؛ روزهایی که برای همه مردم سخت و دلهره‌آور بوده است. اگرچه در این مدت سازمان بهداشت جهانی، پزشکان و دانشمندان بزرگ علم پزشکی راهکارهای مختلفی را برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از شیوع و انتشار این ویروس مخرب پیشنهاد داده‌اند اما نقطه مشترک همه این توصیه‌ها «قطع زنجیره انتقال» و به‌عبارتی همان قرنطینه خانگی است؛ مسئله‌ای که در کنار تعطیلی بیش از یک ماهه مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز تجاری، تفریحی و آموزشی توانسته نگاه دوباره به ابزارهای فرهنگی نظیر کتاب را پُررنگ‌تر کند.

وقتی ابزارهای فرهنگی دوباره به کار می‌آیند
محمد درافشانی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: شیوع بیماری کرونا، تعطیلی مراکز تفریحی و آموزشی کودکان، نوجوانان و والدین را با دغدغه سپری کردن اوقات فراغت مواجه کرده است.

وی عنوان کرد: تعطیلی بیش از یک ماهه دانش آموزان، دانشجویان و در کنار آن از بین رفتن شرایط سفر و تفریحات دیگر در جامعه موجب شده است تا والدین برای سپری کردن اوقات فراغت  فرزندان خود دچار مشکل باشند که برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری مختلف در فضای مجازی میتواند راهکاری مناسب برای سپری کردن این مدت باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین افزود: سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری قزوین در این مدت با تدوین برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در تلاش است تا بخشی از این دغدغه را مرتفع کند.

پویش« قزوین کتاب میخواند»
محمد درافشانی با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان پویش «قزوین کتاب می‌خواند» بیان کرد: کتاب قطعا بهترین راه برای سپری کردن اوقات فراغت است و این زمان ایجاد شده قطعا میتواند موجب ایجاد موجی در زمینه کتابخوانی در کشور باشد. در این طرح از افراد در تمامی رده‌های سنی خواسته شده تا با مطالعه کتاب خود و ارسال تصویر کتاب در این مسابقه شرکت کنند.

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین عنوان کرد: ارائه خلاصه‌ای 20 خطی از کتاب همراه با نام و نام خانوادگی، سن و کد ملی به شماره 09018318372 فضای مجازی دبیرخانه از الزامات شرکت در این مسابقه است.

شکست کرونا با خط خوش؛ خوشنویسان قزوینی
محمد در افشانی از برگزاری مسابقه خوشنویسی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در قزوین برگزار نیز خبر داد و گفت: خوشنویسان قزوینی با خوشنویسی  جملاتی با موضوع « ما کرونا را شکست میدهیم» میتوانند در این مسابقه شرکت کنند. این مسابقه خوشنویسی در دو رشته تحریری و قلمی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند آثار خود با موضوع «ما کرونا را شکست می‌دهیم» با ذکر نام و نام خانوادگی تا 15 فروردین ماه به آدرس فضای مجازی ۰۹۰۱۸۰۸۷۴۵۵ ارسال کنند.

مسابقه نقاشی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در قزوین برگزار می‌شود
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در بخش دیگری از این گفت وگو بیان کرد: مسابقه نقاشی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع شکست کرونا و عید نوروز، با هدف ماندن خانواده‌ها در خانه و پرهیز از سفر و حضور غیرضروری در بیرون از منزل، پیش بینی دیده شده است.

وی افزود: آموزش غیرمستقیم موارد بهداشتی برای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس و غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از دیگر اهداف برگزاری این مسابقه نقاشی است. علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا 15 فروردین ماه به آدرس فضای مجازی به شماره ۰۹۰۱۸۰۸۷۴۵۵ ارسال کنند و حتماً در نقاشی‌های ارسالی نام و نام خانوادگی و سن شرکت کننده قید شود.

جشنواره خلاقانه ترین بازی‌های خانگی راهی برای مقابله با ویروس بی‌حوصلگی در قرنطینه
به گفته درافشانی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین : جشنواره خلاقانه ترین بازی‌های خانگی در دو بخش بازی‌های انفرادی و دسته جمعی برگزار می‌شود و علاقمندان میتوانند تصاویر بازی‌های خانگی خود را تا تاریخ 15 فروردین ماه به همراه توضیح بازی به آدرس فضای مجازی به شماره ۰۹۰۱۸۰۸۷۴۵۵ ارسال کنند.

مردم قزوین در قرنطینه « کاردستی‌های خانگی» درست کنند
معاون شهردار قزوین در خصوص برگزاری مسابقه « کاردستی‌های خانگی» نیز عنوان کرد: در مدت زمان تعطیلات کودکان و نوجوانان میتوانند با استفاده از لوازم ساده در منطل کاردستی‌های خلاقانه درست کنند و با ارسال تصاویر کاردستی‌های خود در مسابقه شرکت کنند. ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری در خانه، زمینه سازی ایجاد اوقات فراغت در منزل، شور و نشاط اجتماعی و علمی و ایجاد تفکر خلاق در کودکان و نوجوانان ازجمله اهداف این مسابقه است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: کودکان و نوجوانان حتماً باید از لوازم ساده منزل با نظارت والدین جهت ساخت کاردستی استفاده کنند و قبل از مصرف نیز به کمک خانواده آنها را ضدعفونی کنند.

درافشانی مهلت ارسال تصاویر بازی‌های خانگی را تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ اعلام کرد و گفت: علاقمندان می‌توانند تصاویر آثار خود را به آدرس فضای مجازی به شماره ۰۹۰۱۸۰۸۷۴۵۵ ارسال کنند.

جشنواره «زیباترین سفره هفت سین» همزمان با تعطیلات سال نو در قزوین برگزار می‌شود
رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین همچنین از برگزاری جشنواره « زیباترین سفره هفت سین» رد قزوین خبر داد و بیان کرد:علاقه مندان می‌توانند تصاویر سفره‌های هفت سین خود را تا پایان 15 فروردین ماه به آدرس فضای مجازی به شماره ۰۹۰۱۸۰۸۷۴۵۵ ارسال کنند، به سفره‌های برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها