یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
رومن رولان و خالد حسینی؛ برای همه سلیقه‌ها

نادیا حاجی‌پورگفت: این روزها زمان خوبی برای خواندن کتاب‌های بلند است که و من رمان «هزارخورشید تابان» نوشته خالد حسینی نویسنده افغان را پیشنهاد می‌دهم که خوانندگان را با زندگی زنان افغان آشنا می‌کند که با وجود محدودیت‌های وحشتناکی که برایشان وجود دارد، عاشق می‌شوند، زندگی می‌کنند، فرزندانشان را به دنیا می‌آورند و برایشان عاشقانه تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در کتاب «فرهنگ اویم ایوک» واژه‌های اوستایی به پهلوی ترجمه شده‌اند و امسال در جایزه کتاب سال شایسته تقدیر معرفی شد.

نادیا حاجی‌پور، پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و یکی از مترجمان این کتاب در گفت‌و‌گو با ایبنا درباره نقش فرهنگ ایران در مبارزه با ویروس کرونا گفت: فرهنگ ما به گونه‌ای است که نیاز به خرید روزانه داریم و عادت به خرید ماهانه نداریم. بنابراین موضوع قرنطینه و ماندن در خانه برای مدت طولانی موضوع آشنایی برای مردم ما نیست. ولی این دوران دورانی است که باید بیشتر جدی گرفته شود و تمرینی برای تغییر است. در فرهنگ ما همیشه برای حفظ سلامتی افراد جامعه توصیه به برقراری ارتباط با خویشان و دوستان و نزدیکان می‌شد اما اکنون زمان تغییر حتی در شیوه برقراری ارتباط‌هاست و برای حفظ سلامتی باید ارتباط‌ها به حداقل برسد.

او گفت: توجه به نکات مثبت این حادثه می‌تواند حال مردم را خوب کند. مثلا برای کارمندان که همیشه با کمبود وقت برای رسیدگی به کارهای عقب افتاده خود مواجه بودند دوران قرنطینه می‌تواند مفید باشد. الان بهترین زمان برای خواندن کتاب‌هایی است که همیشه در ذهن داشتیم آن کتاب‌ها را در زمان فراغت و بیکاری بخوانیم، همچنین زمان مناسبی برای متمرکز کردن ذهنمان است تا به این نکته پی ببریم که همیشه تصورمان از اینکه در زمان فراغت و بیکاری چه کاری می‌خواستیم انجام دهیم چه بود و با منظم کردن افکارمان آن فعالیت‌ها را انجام دهیم. چه کتاب‌هایی بخوانیم؟ چه فیلم‌هایی ببینیم؟ چه فعالیت‌های هنری‌ای قصد داشتیم انجام دهیم؟ و این فکرها و عمل به آن‌ها به ما انگیزه می‌دهد که بتوانیم این دوران سخت را آسوده‌تر سپری کنیم.

این پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: افراد ذائقه‌های متفاوتی در برخورد با آثار فرهنگی دارند و تجربه شخصی من در این چند وقت که در منزل بودم این بود که وقتی از خواندن کتاب خسته می‌شدم به سراغ گوش‌دادن می‌رفتم و کتاب‌های صوتی‌ای که علاقه داشتم گوش می‌دادم. خیلی افراد نیز بصری هستند و علاقه به خواندن یا شنیدن ندارند که آنها می‌توانند فیلم‌های خوبی که از کتاب‌ها یا داستان‌های واقعی اقتباس شده است مشاهده کنند.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که در حوزه کاری و تحصیلی خودم می‌توانم پیشنهاد بدهم کتاب‌هایی در زمینه فرهنگ ایران و زبان‌های ایران است که ممکن است برای افرادی که تخصصشان در این حوزه نیست لذت بخش نباشد. مثلا کتاب «از زبان داریوش» اثر هاید ماری کخ که درباره ایران باستان است و توسط پرویز رجبی به فارسی ترجمه شده‌است، کتاب خوبی است که با بررسی لوحه‌های گلی بدست آمده از خزانه تخت جمشید، به ارائه تصویری از زندگی روزمره و دیوان‌سالاری سال‌های مندرج در لوحه‌ها می‌پردازد. همچنین کتاب «تاریخ کیش زرتشت» که کتابی 3جلدی و نوشته مری بویس و ترجمه همایون صنعتی‌زاده است کتاب جذابی است که به‌صورت مفصل به بحث درباره شخصیت زرتشت و زمان زایش زرتشت و تعالیم این پیامبر آریایی در ایران باستان می‌پردازد.

حاجی‌پور افزود: کتاب «تاریخ ایران از آغاز تا اسلام» نوشته رومن گیرشمن و ترجمه محمد معین كه هدف آن شرح باستان‌شناسى و تاريخ و تمدن ايرانى است کتاب خوب و گیرایی است و خواننده در اين كتاب از گذشته مادها و پارسيان، مخصوصا قوم اخير، كه نخستين شاهنشاهى جهانى را تشكيل دادند و معرف مهمترين قسمت اين شعبه از ملل آريايى ـ يعنى ايرانيان ـ بودند، آگاه خواهد شد. کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار» نیز بخشی از خاطرات ناصرالدین شاه به همراه یادداشت‌هایی از او درباره سفر به شهرهای مختلف ایران است که کتاب مفیدی برای آشنایی با تاریخ ایران در زمان ناصرالدین شاه است و الان فرصت مناسبی است که مردم ایران درباره تاریخ ایران بخوانند. تاریخ مشروطه، تاریخ باستان یا هردوره‌ای از تاریخ ایران را که علاقمند هستند کتاب‌های مخصوص آن دوره را بخوانند.
 
 وی ادامه داد: کتاب‌هایی چون «جنگ و صلح» اثر تولستوی، کتاب «عقاب کلات: خاطرات طبیب مخصوص نادر» اثر بهرام افراسیابی که شرح زندگی و لشکرکشی‌های نادرشاه افشار است و براساس اسناد و مدارک و کتاب‌های متنوع تاریخی در این زمینه نوشته شده است، کتاب «کنت مونت کریستو» نوشته الکساندر دوما که یکی از مشهورترین آثار کلاسیک جهان است و تقابل انتقام و بخشش و از طرفی قدرت و ضعف است، و کتاب «ژان کریستف» از رومن رولان که منعکس کننده اندیشه‌ها و گرایشات صلح طلبانه رولان است را نیز برای افرادی با همه سلیقه‌ها معرفی کنم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در عصر الکترونیک افراد علاقه بیشتری به خواندن کتاب‌های نازک و کم‌حجم دارند تا زمان کمتری از آنها بگیرد، این روزها زمان خوبی برای خواندن کتاب‌های بلند است که و من رمان «هزارخورشید تابان» نوشته خالد حسینی نویسنده افغان را پیشنهاد می‌دهم که خوانندگان را با زندگی زنان افغان آشنا می‌کند که با وجود محدودیت‌های وحشتناکی که برایشان وجود دارد، عاشق می‌شوند، زندگی می‌کنند، فرزندان‌شان را به دنیا می‌آورند و برای‌شان عاشقانه تلاش می‌کنند و داستان محرومیت تلخ زنانی است که هرگز تسلیم نشده‌اند.
 
حاجی‌پور در انتها گفت: این فرصت برای اهل قلم یک توفیق اجباری است برای اینکه مقالات و کتاب‌هایی که در دست نوشتن دارند تکمیل کنند و به جای انتظار برای تمام شدن این دوره از این زمان برای پیشبرد کارهای‌شان و تولید محتواهای جدید استفاده کنند. پس بهتر است کارهایی را انجام دهند که پس از پایان زمان قرنطینه از انجام آن‌ها به خود ببالند و از عملکرد خود در این دوران راضی باشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها