چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
امیدواریم بهار دل‌ها را با عیدانه کتاب پیوند دهیم

نیکنام حسینی‌پور، نگاه جامع به حوزه نشر با توجه به تاثیر‌گذاری شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد فعالان این صنف را ضروری دانست و درباره برگزاری عیدانه کتاب گفت: اگر شرایط سلامت کشور به ثبات برسد، ایده تلفیق عیدانه با ماه مبارک رمضان؛ پیوند بهار دل‌ها با بهار کتاب را اجرایی می‌کنیم.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه‌خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگارخبرگزاری کتاب‌ ایران‌(ایبنا)،با برتاثیر شیوع ویروس‌کرونا بر صنف نشر به‌ویژه کتاب‌فروشان بیان کرد: ویروس کرونا در بیشتر کشور‌های جهان شیوع پیدا کرده‌است؛ تاثیرات اقتصادی شیوع این ویروس قابل مشاهده است و به مرور آثار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ را نیز خواهیم دید.  
 
وی با اشاره به تاثیر منفی همزمانی شیوع ویروس کرونا با آخر سال، افزود: شیوع ویروس کرونا، بازار شب عید بسیاری از اصناف از‌جمله کتاب‌فروشان را تحت تاثیر قرار داد؛ علاوه‌براین تاکید قرار‌گاه فرماندهی کنترل ویروس کرونا بر کاهش تردد مردم در خیابان‌ها با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر در تشدید این وضعیت موثر بود.
 
حسینی‌پورادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، برنامه‌ حمایتی  عیدانه کتاب که قرار بود با همراهی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری چند شهر از‌جمله تهران و مشهد برگزار شود نیز لغو شد؛ اگر شرایط سلامت کشور مساعد باشد، امیدواریم بعد از تعطیلات نوروز برگزاری این طرح را داشته باشیم.
 
نشر به حمایت‌های جامع و مفصلی نیاز دارد
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به ابتکار ناشران در ارسال رایگان کتاب به مخاطبان، گفت: هر‌چند این ایده‌ها از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی استان‌ها مورد حمایت قرار گرفته، اما قدم‌‌های کوچکی است؛ به‌عبارت دیگر باید برنامه‌های مفصل‌ و جامع‌تری برای حوزه نشر برداشته شود.
 
حسینی‌پور درباره برگزاری عیدانه کتاب 99 ادامه داد: اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور مردم در مجامع عمومی را بلامانع اعلام کند، قطعا برای برگزاری عیدانه کتاب آمادگی داریم. البته تا پایان فروردین‌ماه امکان اجرای طرح وجود نخواهد داشت.
 
امیدواریم بهار دل‌ها را با بهار کتاب پیوند دهیم   
وی بیان کرد: اگر شرایط سلامت کشور به ثبات برسد، ایده تلفیق عیدانه با ماه مبارک رمضان، پیوند بهار دل‌ها با بهار کتاب را اجرایی می‌کنیم؛ بنابراین برای نخستین‌بار مردم می‌توانند بعد از افطار به کتاب‌فروشی‌های منتخب مراجعه کنند.   
 
حسینی‌پور درباره رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از حوزه نشر، افزود: از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و همچنین صنف، پیشنهاد‌های متنوعی ارائه شده است. براین اساس تاکید شده اگر بعد از تعطیلات نوروز، وضعیت کشور همچنان متاثر از شیوع ویروس کرونا باشد، باید برای حوزه فرهنگ از‌‌جمله نشر تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.
 
به گفته وی،  معاون امور فرهنگی به‌موقع درباره این تصمیمات صحبت خواهند کرد؛ از‌جمله درباره خرید کتاب از ناشران، حمایت از کتاب‌فروشان و ارائه تسهیلات ویژه به فعالان این حوزه.
 
حسینی‌پور با اشاره به اقدامات موسسه خانه کتاب در ارائه خدمات به فعالان حوزه نشر بیان کرد: تاکید دارم تصمیمات باید برای حوزه نشر، فراگیر، همه‌جانبه و شامل همه فعالان این حوزه باشد. با موافقت دکتر جوادی‌، مقرر شد در شرایط فعلی و در اقدامی فوری، بخشی از یارانه حوزه نشر به پست کتاب اختصاص پیدا کند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب، افزود: بنابراین اعلام شد تا همه حلقه‌های حوزه نشر، ناشران، کتاب‌فروشان، موزعان و پایگاه‌های اینترنتی خرید و فروش کتاب در شرایط فعلی  برای ارسال بسته‌های کتاب تا سقف دو کیلو از تخفیف 50 درصدی بهره‌مند شوند. بعد از پرازش اطلاعات این یارانه از سوی موسسه خانه کتاب پرداخت خواهد شد.   
 
به گفته حسینی‌پور، ناشران، موزعان، ناشران و فعالان پایگاه‌های اینترنتی خرید و فروش کتاب می‌توانند با مراجعه به پایگاه پست کتابِ موسسه خانه کتاب به ثبت‌نام اقدام کنند و از یارانه پست کتاب استفاده کنند. یاد‌آور می‌شوم، این فرصت ویژه مخاطبان کتاب نیست.  

پیگیر جذب مشارکت شرکت ملی پست هستیم
وی ادامه داد: علاقه‌مند بودیم شرکت ملی پست نیز در این جریان همراهی داشته باشد اما با توجه به شرایط مالی، این همراهی از سوی این شرکت میسر نشده‌است اما تخفیف‌های قبلی برای پست کتاب، همچنان ادامه دارد. خانه کتاب اما همچنان پیگیر جذب مشارکت شرکت ملی پست است.

حسینی‌پور گفت: از چند ماه گذشته موضوع تخصیص بخشی از یارانه حوزه نشر به زیرساخت‌ها از‌جمله مقوله پست از سوی موسسه خانه کتاب مطرح بود و معاونت امور فرهنگی نیز موافقت ضمنی خود را اعلام کرد.
    
وی با اشاره به حمایت دولت از اصناف مختلف در قالب بسته‌های حمایتی و ارائه تسهیلات بیان کرد: با اعلام فهرست مصادیق کسب و کارهایی که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام هستند، به اصناف حوزه فرهنگ، کلی و کمرنگ اشاره شده بود؛ امید‌واریم با ارائه مصادیق مشاغل صنف نشر این حوزه نیز مشمول بسته‌های حمایتی دولت شوند.   
      
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، افزود: با توجه به تعویق زمان برگزاری نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران و همچنین گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر لغو این دوره از نمایشگاه به نظر می‌رسد، پیش‌بینی بسته‌های حمایتی برای فعالان حوزه نشر ضروری است.
 
وی افزود: تعویق زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با توجه به اینکه این رویداد به‌عنوان فروشگاه بزرگ کتاب، عید و سال اقتصادی ناشران محسوب می‌شود، بر فروش کتاب تاثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت.   

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به شکل‌گیری پویش کتاب_خانه در روزهای کرونایی افزود: اعمال تخفیف برای خرید کتاب‌های الکترونیکی شامل 70 درصد برای کتاب‌های بزرگسال و 80 درصد برای کتاب کودک و نوجوان با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی پلتفرم‌های فعال در این حوزه، فرصت قابل‌توجهی برای نهادینه کردن مطالعه کتاب‌های الکترونیکی و تشویق ناشران به تولید این نوع کتاب‌ها‌است؛ هرچند همچنان کتاب کاغذی جایگاه خودش را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها