یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع «در خانه می‌مانیم» در کردستان برگزار می‌شود

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان کردستان در راستای پویش‌های ملی «در خانه بمانیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم» جشنواره‌های فرهنگی و هنری را در بخش‌های مختلف برگزار می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) در کردستان، از برگزاری جشنواره هنرهای خانگی «شفا» با همکاری شورای فرهنگ عمومی استان و در راستای پویش‌های ملی «در خانه بمانیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم» در سطح استان خبر داد و گفت: این جشنواره در هفت بخش برگزار می‌شود.

عبید رستمی افزود: جشنواره هنرهای خانگی شفا در راستای پویش ملی مقابله با کرونا و آداب و رسوم خانگی خانواده‌های کردستان در خصوص نوروز است. این جشنواره در بخش‌های هنرهای نمایشی، سینما، هنرهای تجسمی، هنرهای دیجیتال، موسیقی،  فرهنگ و معاف قرآنی و  ادبیات وکتابخوانی برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه شرکت عموم در این جشنواره آزاد است، افزود: هنرهای نمایشی در حوزه‌های نمایش کوتاه یک نفره، نمایش عروسکی و کمدی استندآپ و بخش سینما نیز فیلم‌های کوتاه 60 ثانیه‌ای، پویانمایی، دابسمش و دوبله پیشگیری و سلامت را در برمی‌گیرد.

رستمی، همچنین گرافیک رایانه ای، نقاشی کودکان، خوشنویسی، کارتن و کاریکاتور، عکس را از بخش‌های هنرهای دیجیتال اعلام کرد و ادامه داد: تک‌نوازی سازهای دف، دیوان، سنتور، تار و سه تار، عود، قانونريال ویولون، نی، نرمه نای، پیانو، دوزله، سرنا، دهل، تنبک، گیتار، آواز و لالایی‌های مادرانه از آثار بخش موسیقی است.

وی همچنین گفت: آواهای قرآنی شامل اذان، مناجات خوانی و ادعیه خوانی، تلاوت آیاتی از قرآن کریم، موعظه و ارشاد در بخش فرهنگ و معارف قرآنی و شعر، خوانش اشعار شاعران نامی و کتاب و کتابخوانی نیز در بخش ادبیات پذیرفته می‌شود.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پایان یادآور شد: آثار باید به صورت فیلم با زمان حداکثر سه دقیقه باشد و علاقه مندان بایستی تا 31 فروردین ماه سال آتی مهلت دارند آثار خود را از طریق واتس آپ به شماره تلفن همراه 09010936110 و یا با عنوان هشتگ شفا در اینستاگرام ارسال کنند.

همچنین رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان نیز درباره اقدامات فرهنگ‌سازانه مرکز متبوعش برای مقابله با کرونا به خبرنگار ایبنا گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در آستانه ورود به سال نو و با هدف ترویج در خانه ماندن مردم برای مقابله عملی با کسترش و شایع شدن ویروس کرونا، جشنواره فرهنگی و هنری «در خانه هنرمندانه بمانیم» را با بهره‌مندی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌کند.

امین مرادی ادامه داد: به منظور تلاش برای تشویق بیشتر اعضای خانواده برای ماندن در خانه، بهره‌مندی صحیح از ظرفیت‌های ارتباطی از جمله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تلاش در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها، معرفی روش‌های مختلف برای حفظ سلامتی مردم در راستای مقابله با ویروس کرونا و شناسایی و کشف استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان، صدا و سیمای مرکز کردستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان، جشنواره «در خانه هنرمندانه بمانیم» را برگزار می‌کند.

وی در خصوص بخش‌های این جشنواره افزود: این جشنواره در رشته‌های عکاسی، استاپ موشن، نقاشی، قصه گویی، موسیقی، شعر و داستان با محوریت نمایش ایثار و خدمات جامعه پزشکی در راستای مقابله با ویروس کرونا، بیان هنرمندانه در خانه بمانیم، معرفی روش‌ها و شیوه‌های مختلف غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در ایام تعطیلات، تجربه‌های شخصی افراد برای ماندن در خانه با اولویت کودکان و نوجوانان برنامه ریزی شده است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در خصوص مقررات شرکت در جشنواره گفت: تمامی اعضای خانواده می‌توانند در هر بخش به صورت انفرادی و گروهی شرکت کنند ولی اولویت پذیرش با آثاری است که توسط کودکان و نوجوانان تهیه و تولید شده است.

وی تصریح کرد: در رشته عکاسی تنها عکس‌های پذیرش می‌شوند که هنر در خانه ماندن را نشان دهند، به گونه ای که عکس‌های مرتبط با فضاهای عمومی و آزاد حق شرکت در این جشنواره را ندارند و هر فرد می‌تواند در بخش تک عکس با ارسال سه اثر و در بخش مجموعه پنج اثر را به جشنواره ارسال کند.

مرادی در بخش استاپ موشن که برای کودکان و نوجوانان از جذابیت بالایی نیز برخوردار است نیز گفت: در این بخش  آثار ضبط شده باید کمتر از دو دقیقه زمان داشته باشند و موضوع آنها مرتبط با حفظ سلامتی و هنر در خانه ماندن باشد.

رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: آثار مرتبط با رشته نقاشی با موضوع و محوریت ویروس کرونا،راه‌های مقابله با آن، ایثار و خدمات جامعه پزشکی برای مقابله با این ویروس، حفظ سلامتی اعضای خانواده و دیگر سرگرمی‌های ویژه کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: در زمینه قصه‌گویی نیز تمامی اعضای خانواده می‌توانند شرکت کنند که در این بخش قصه‌ها باید کوتاه و زمان آنها کمتر از پنج دقیقه باشد و با استفاده از موبایل ضبط و به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند.

مرادی در خصوص مقررات بخش موسیقی نیز گفت : در رشته موسیقی علاقه مندان  می توانند در قالب تک نوازی با سازهای مختلف و یا اینکه گروه نوازی با حضور و مشارکت اعضای خانواده خود،  آثار را کمتر از چهار دقیقه به صورت تصویری ضبط کرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی آثار ارسالی به این جشنواره باید با استفاده از تلفن همراه ضبط شده باشند و از پذیرش آثاری که به صورت حرفه ای تصویر برداری شده اند، خودداری می‌شود افزود: در بخش شعر و داستان هم به صورت مکتوب و هم به صورت صوتی و تصویری افراد می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مرادی در خصوص نحوه ارسال آثار نیز گفت: افراد می‌توانند در تمامی بخش‌ها آثار خود را به شماره واتس‌آپ 09922160665 ارسال کنند و در نهایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان آثار منتخب را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

رئیس حوزه هنری استان تأکید کرد: ذکر نام و نام خانوادگی، شماره تماس در کلیه آثار مکتوب و ضبط شده به همراه یک عکس 4×3 از صاحب اثر در تمامی بخش‌ها الزامی است.

وی در خصوص جوایز این جشنواره نیز گفت: با ارزیابی اعضای هیات داورانی از هنرمندان برجسته استان کردستان، در هر بخش 10 اثر برتر معرفی و بعد از پایان عادی شدن شرایط و عبور از بحران کرونا در مراسمی از آنها تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.

مرادی افزود: علاقمندان می‌توانند آثار خود در بخش‌های مختلف را تا 31 فروردین ماه سال 99 به شماره واتس‌آپ 09922160665 ارسال کنند.

وی در پایان گفت: علاقه‌مندان در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر برای حضور در این جشنواره می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان به آدرس http://www.artsanandaj.ir مراجعه و یا اینکه از طریق @art.kurdestan ما را در شبکه‌های مختلف اجتماعی دنبال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها