یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
هنر و طنز در شرایط بحران، مامنی برای گریز است

قطب‌الدین صادقی با اشاره به این که خواندن رمان و نمایشنامه می‌تواند فضای ذهنی مخاطب را از زمان حاکم دور کند بیان کرد که در کتاب‌ها چیزی درباره بیماری کرونا پیدا نمی‌کنید اما موضوعی که آن‌ها را بی‌نظیر می‌کند این است که شما را به جهانی دیگر و فضایی تخیلی پرتاب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این روزها که بیشتر مردم در خانه‌‌های خود و در قرنطینه به سر می‌برند خواندن کتاب می‌تواند راهکاری باشد برای سرگرم شدن و فاصله گرفتن باشد از فضای متشنجی که به وجود آمده است. قطب‌الدین صادقی که خود یکی از نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان برجسته کشورمان در دوران معاصر است در گفت‌وگو با ایبنا از کتاب‌هایی گفته که باید خوانده شوند و اینکه چه زمانی بهتر از روزهای قرنطینه‌ای.

قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به این که خواندن رمان می‌تواند فضای ذهنی مخاطب را از زمان حاکم دور کند گفت: «رمان «کوری» اثر ژوزه ساراماگو، «طاعون» نوشته آلبرکامو و «جاودانگی» اثر میلان کوندرا می‌تواند انتخاب خوبی باشد.»

گفتنی است «کوری» در ایران بارها از سوی مترجمان مختلفی همانند مهدی غبرایی و اسدالله امرایی ترجمه و ناشران متفاوتی چون نشر مروارید و نشر مرکز منتشر شده است. «طاعون» را نیز انتشارات نیلوفر و نشر چشمه منتشر کرده‌اند.

صادقی در ادامه رمان‌هایی چون «سفر به انتهای شب» اثر لویی فردینان‌سلین و «نام گل سرخ» اثر اومبرتو اکو را در زمره آثاری که باید خوانده شوند قرار دارد و بیان کرد: «در این کتاب‌‌ها چیزی درباره بیماری کرونا پیدا نمی‌کنید اما موضوعی که آن‌ها را بی‌نظیر می‌کند این است که مخاطب را به جهانی دیگر و فضایی تخیلی پرتاب می‌کند.»
 


 «مرگ آتنیو کروز» اثر کارلوس فوئنتس، «سیذارتا» نوشته هرمان هسه، «پدرو پارامو» اثر خوان لورفو و «نان و شراب» اثر اینیاتسیو سیلونه نیز جزو آُثاری است که قطب‌الدین صادقی خواندن آن را به مخاطبان در این روزها توصیه کرد.

نویسنده نمایشنامه «هراس» همچنین گفت: «به نظرم اگر توانستند کتاب «بچه‌های نیمه شب» اثر سلمان رشدی را در بازار کتاب بیابند حتما آن را هم در لیست کتاب‌های مورد مطالعه خود در این روزها قرار دهند. فارق از نام نویسنده خود کتاب اثر بسیار خوبی است.»

این نمایشنامه‌نویس در ادامه اظهار کرد: گمانم در این روزها خواندن رمان «کمدی الهی» دانته هم برای مخاطب جذابیت دارد. بهتر است مقداری هم «مادام بوواری» اثر گوستاو فلوبر را مطالعه کنند.

صادقی در ادامه سراغ رمان‌های ایرانی رفت و پیش از همه کتاب «شازده احتجاب» نوشته هوشنگ گلشیری را نام برد و اظهار کرد: «در بین رمان‌هایی که نویسندگان خودمان نوشته‌اند می‌توان به «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» و «چاه بابل» نوشته رضا قاسمی اشاره کرد. «اهل غرق» منیرو روانی‌پور و «همسایه‌ها» احمد محمود نیز جزو آن دسته از رمان‌های خوب ایرانی به شمار می‌آید که خواندنش خالی از لطف نیست.»

وی در ادامه افزود: «به نظر من خوب است مردم سراغ مجموعه آثار صادق هدایت، ویلیام شکپیر، سوفوکل، ساموئل بکت و مجموعه آثار مولیر که از نشر قطره منتشر کرده‌ایم هم بروند. باید بگویم خواندن نمایشنامه‌های ژان پل سارتر به خصوص «شیطان و خدا» هم بی‌نظیر است. نمایشنامه‌های‌ آلبر کامو مانند «کالیگولا» و «عادل‌ها» هم جذابیت خاص خود را دارد.»

صادقی با اشاره به این که رمان‌ها و نمایشنامه‌هایی که نام برده است دارای یک فضای حیرت‌انگیز تخیلی و شاعرانه است اظهار کرد: «این آثار شما را به دنیای دیگری پرتاب می‌کند، درواقع شما خودتان را در آن فضا، در پیچ و خم‌های قصه و در درون پیچیدگی و روانشناسی شخصیت‌ها گم می‌کنید. این یک مفر است.»

وی در ادامه افزود: نیچه جمله قشنگی دارد که می‌گوید دو چیز است که در دوران بحران به ما کمک می‌کند؛ یکی هنر که گریزگاه است و به شما اجازه می‌دهد دور شده و وارد فضای دیگری شوید و دیگری طنز است.

قطب‌الدین صادقی در پایان گفت: شوخی، خنده، شادابی و کمیک سبب می‌شود دریچه‌های اضطراب ذهنی‌تان باز شود و خود را تخلیه کنید. پس تا می‌توانید بخوانید و به نظرم بار دیگر سراغ آثار عبیدزاکانی بروید و نگاهی هم به آثار عمران صلاحی داشته باشید. خواندن آثار طنز به ذهن کمک می‌کند. تا می‌توانید لطیفه بگویید و موسیقی گوش کنید. هرچه که شما را از این فضا به فضای تخیلی و ماورایی ببرد جذاب و مناسب است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نعمتیان ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    باتحسین این اقدام شاخص فرهنگی یعنی معرفی کتاب های با ارزش ازنویسندگان بزرگ ایران وجهان بدرستی میتواند مرجع ومجموعه معتبری (به اعتبار معرف)برای تهیه، مطالعه وتوصیه کتاب به دیگران باشد. من به هیچ انسانی جز به دانایان حسودی نمیکنم. جواد نعمتیان کردستانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها