درباره انتخاب نوع مواد غذایی در دوران قرنطینه خانگی:

کم و‌ زیاد نخورید تا بتوانید با کرونا مبارزه کنید

جعفریان معتقد است؛ شاید مردم در دوران قرنطینه هر چیزی را درباره تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بخوانند و بایدها و نبایدهای زیادی را بشنوند اما آن محتوایی که باعث نگه‌داشتن تعادل در امر تغذیه می‌شود محتوای استانداردی است. در واقع هیچ مواد غذایی اعم از گوشت و لبنیات و سبزیجات و غیره نه باید زیاد مصرف شود و نباید کم باشد.
کم و‌ زیاد نخورید تا بتوانید با کرونا مبارزه کنید
کورش جعفریان؛ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران  در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره صحت محتوایی که از سوی فضای مجازی و رسانه‌ها در باب اهمیت تغذیه برای پیشگیری از کرونا منتشر شده است، گفت: با توجه به اینکه این اپیدمی تقریبا در سراسر دنیا اتفاق افتاده است، اهمیت تغذیه بیش از گذشته خود را نشان می دهد. علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیش از حد بیماری باید بدن را به گونه‌ای تقویت کرد که سیستم ایمنی پر قدرتی در مقابل این ویروس داشته باشد.
 
وی افزود: ابتدا عموم مردم باید مولفه‌ای مانند  قرنطینه و مانند در خانه را بسیار جدی بگیرند و تا حد ممکن در خانه بمانند. در واقع با قطع زنجیریه شیوع بیماری و با کاهش انتقال آن از فردی به فرد دیگر باید می‌توان هر‌چه زودتر به شرایط مطلوب گذشته بازگشت.
 
جعفریان با اشاره به اهمیت تغذیه در دوران قرنطینگی گفت: با توجه به اینکه مدت زمان ماندن در قرنطینه قابل پیش‌بینی نیست و ما نمی‌دانیم که تا چه زمانی مردم باید در خانه بمانند؛ باید روش تغذیه مناسبی برای این دوران برگزید به گونه‌ای که با یک تیر دو نشان زد؛ یعنی هم از چاقی جلوگیری شود و هم منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

وی ادامه داد: ابتدا مردم باید بدانند که نباید از تعادل تغذیه خارج شوند. محتوای زیادی در ارتباط با رعایت تعادل در تغذیه در کتاب‌ها و رسانه‌های معتبر که وابسته به دانشگاه‌ها است وجود دارد بنابراین خوب است نگاه جدی تری به این محتوا بیاندازند و هر آنچه که لازم است را رعایت کنند.
 
به گفته جعفریان مهم‌ترین مسئله این است که مردم باید صحت محتوایی که می خوانند را خوب تشخیص دهند شاید هر چیزی را در این زمینه بخوانند و بایدها و نبایدهای زیادی را بشنوند اما آن محتوایی که باعث نگه‌داشتن تعادل در امر تغذیه می‌شود محتوای استانداردی است مطالب بی پایه اساس این روزها زیاد منتشر می‌شود که باید بیشتر از گذشته جدی گرفت. در واقع هیچ مواد غذایی اعم از گوشت و لبنیات و سبزیجات و غیره  نه باید زیاد مصرف شود و نباید کم باشد.  
 
چه باید‌ بخوریم تا ایمن بمانیم؟ 
این متخصص تغذیه درباره انواع مواد غذایی مهم در امر تغذیه گفت: اولین پیشنهاد من برای افراد مصرف منظم ویتامین‌ها است‌. در‌میان میوه‌ها و‌ سبزیجات هویج با توجه به اینکه در فصل آن هم‌ به سر میبریم ماده مناسبی برای دریافت ویتامین A است. این سبزی به علت اینکه سرشار از‌ این‌ نوع ویتامین است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ همچنین مصرف ویتامین D کمک شایانی به سیستم‌ ایمنی بدن در‌مقابله با ویروس‌ها می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود عموم‌مردم در‌ مصرف شیر و لبنیات دقت و جدیت لازم‌ داشته باشند. 

وی در‌ادامه گفت: نکته مهم در‌ مصرف ویتامین‌ها این است که تا جایی که امکان دارد از خوردن قرص‌های مکمل خودداری و از‌منابع طبیعی آنها استفاده شود. برخی افراد با شیوع کووید ۱۹ بدون تجویز پزشک‌ شروع به مصرف قرص‌ها و داروهای ویتامین می‌کنند که این امر می‌تواند در مدت زمان طولانی مشکلات دیگری برای گوارش این افراد به وجود بیاورد. بنابراین‌ نباید بدون‌‌ تجویز پزشک داروی مکمل یا ویتامین استفاده شود. 

جعفریان با اشاره به این گزاره که «مصرف ویتامین C عاملی موثر در ایمن ماندن از کووید ۱۹ است» گفت: برخی با توجه‌ به اطلاعات رسانه‌هایی که هیچ نظارت محتوایی ندارند معتقدند؛ مصرف زیاد ویتامین C می‌تواند تا حد زیادی آنها را از ابتلا به کرونا در‌امان بدارد؛ باید گفت هنوز هیچ‌ مورد‌ قطعی در مورد مصرف‌ ویتامین C بافت نشده است و نمی‌توان گفت این‌ ویتامین ماده موثری برای عدم ابتلا به کرونا است. 

سبزیجات و جوانه‌ها یک قرص ضد کرونایی
وی‌ گفت: بهتر است مردم به طور روزانه مصرف میوه و سبزیجات داشته باشند.  علاوه بر آن از جوانه‌ها استفاده کنند و تلاش کنند از خوردن زیاد مواد غذایی خام و‌ فست فود‌ها در دوران قرنطینه خودداری کنند، چراکه گوارش این مواد غذایی باعث پرکار شدن سیستم گوارشی بدن و مصرف ویتامین می‌شود. 

این متخصص تغذیه با اشاره به مصرف چربی‌ها گفت: یکی دیگر از نکات مهم در‌تغذیه این دوران مصرف چربی‌هاست. بهتر از افراد از چربی‌هایی که منشا گیاهی دارند استفاده کنند؛ مانندروغن‌ زیتون‌‌ و‌ روغن کنجد. روغن‌ زیتون با توجه به ماهیت ‌‌و خواصی که دارد عامل موثری در‌ تقویت سیستم ایمنی بدن است و باعث گوارش راحت‌تر مواد غذایی می‌شود . همچنین دیگر روغن‌هایی که منشا گیاهی دارند با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارند مانع از افزایش وزن و چاقی در این دوران‌می‌شوند. 

به گفته جعفریان؛ توجه به تغذیه در زمانی که اغلب افراد در‌ خانه‌ها خود به سر‌می‌برند موضوع مهمی است.  یکی از‌این‌ موضوعات مصرف‌ گوشت است. وی در‌این باره گفت: با توجه به اینکه میزان تحرک افراد در این دوران ‌کاهش پیدا کرده است علاوه بر انجام برخی ورزش‌ها در خانه که باعث تقویت عضلات می‌شود؛ استفاده از گوشت ماهی می‌تواند انتخاب بسیار‌مناسبی برای دریافت مواد مفید برای بدن باشد علاوه‌بر آن دریافت میزان زیادی از امگا۳ بدن را در برخورد با هر نوع ویروسی تا حد ممکن ایمن نگه‌می‌دارد. بنابراین باید در هفته دو وعده غذایی باید به خوردن ماهی اختصاص داده شود. 

حبوبات فراموش نشود
وی یکی دیگر از مواد غذایی مهم در شرایط کنونی را فیبرها دانست و گفت: از آنهایی که فیبرها برای سلامتی گوارش و جلوگیری از افزایش وزن ‌بسیار‌مناسب هستند.  مصرف آن به شدت توصیه می‌شود و برای قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن افراد باید به طور‌ روزنامه میزانی از این ‌ماده مفید را دریافت کنند. انواع حبوبات دارای فیبر هستند.  ‌‌با توجه به شرایط اقتصادی برخی خانواده‌ها که شاید نتوانند دیگر‌مواد غذایی که قیمت ‌بالاتری نسبت به حبوبات دارند و منبع فیبر هم هستند را تهیه کنند؛ اولین‌ پیشنهاد من به عموم‌ مردم این است که تلاش کنند با تهیه انواع سوپ‌ها و آش‌ها از حبوبات برای دریافت فیبر مورد نیاز بدن استفاده کنند. برای مثال نخود، لوبیا، لپه و عدس سرشار از این ماده مفید هستند.

جعفریان با اشاره به استفاده از مغزها برای  تقویت سیستم ایمنی بدن در‌ راه مبارزه با کرونا گفت: قطعا یکی از مفید‌ترین مواد غذایی که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی ‌بدن کمک کند، دانه‌ها ‌و مغزها هستند؛ خوردن مغزها آن‌ هم از نوع خام یکی از انتخاب‌های موثر برای مبارزه با کرونا به شمار‌می‌رود. مغزهایی مانند بادام، فندوق و دیگر دانه‌های خوراکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار‌میرو‌د. 
کد مطلب : ۲۸۸۱۸۸
http://www.ibna.ir/vdcc44qi42bq4s8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما