شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کرونا تمام محاسبات اقتصادی کتابفروشی‌ها را تغییر داد

مدیر کتاب‌فروشی خانه کتاب گرگان، معتقد است: کتابفروشی‌ها از قبل از تحریم‌ها و شیوع کرونا، به بیماری‌هایی مانند بی‌توجهی مردم به کتاب و کتاب‌نخوانی در جامعه، عرضه آثار قاچاق و اُفست، فروش مستقیم اینترنتی ناشران و پخشی‌ها و... مبتلا بودند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان سیدحسن حسینی‌نژاد: تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به‌ قرار دادن نام کشورمان در لیست سیاه خود، در کنار تحریم‌های جدید بین‌المللی مدتی است پا بر گلوی اقتصاد ایران و بازارهای مالی گذاشته است. با شیوع ویروس کرونا و ورودش به کشورمان نیز این روزها چالشی جدید برای مشاغل مختلف و متنوع ایجاد شده است؛ تا جایی که برخی رسانه‌ها و فعالان اقتصادی باور دارند که کرونا گلوی صنوف و مشاغل را می‌فشارد.

در این میان، صنف کتاب‌فروش‌ها که پیش از تحریم‌ها و کرونا؛ به بیماری بی‌توجهی و کتاب‌نخوانی در جامعه، کتاب قاچاق و اُفستی، فروش مستقیم اینترنتی ناشران و پخشی‌ها و... مبتلا بوده و از اقتصاد به‌شدت لاغر و نحیفی برخوردار هستند، در بحران‌های کنونی اوضاعشان وخیم‌تر به نظر می‌رسد.

به‌همین بهانه به‌سراغ «پوریا میدانی» مدیر کتاب‌فروشی خانه کتاب در گرگان رفتیم. این کتاب‌فروشی به عرضه کتاب‌های عمومی شهره است و هیچ‌گونه کتاب کمک‌درسی و دانشگاهی و لوازم‌التحریر عرضه نمی‌کند. کتابفروشی خانه کتاب گرگان همچنین جلسات منظم رونمایی و نقد و بررسی کتاب و... را با حضور مؤلفان و مترجمان ملی و استانی و کتاب‌كدوستان برپا می‌کند. میدانی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا، درباره وضعیت کتاب‌فروشی در روزهای کرونایی و آینده حرفه کتاب‌فروشی مطالبی را مطرح کرد که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.

پوریا میدانی معتقد است: پیش از انتشار ویروس کرونا هم در کشور و در بطن جامعه، فرهنگ کتاب‌خوانی و علاقه‌مندی به کتاب و کتاب‌خوانی چندان به چشم نمی‌خورد، به‌گونه‌ای که همگان می‌دانیم مبتلا به کتاب‌نخوانی در جامعه هستیم اما به همان اندازه و حتی بیشتر از تأثیری که شیوع این ویروس بر روی اقتصاد کشور داشته، بر روی اقتصاد کتاب و کتاب‌فروشی تأثیر منفی گذاشته است.

وی افزود: هرچند در مکانی چون کتاب‌فروشی با مخاطبین محدود و با کمترین ازدحام به نسبت کنسرت و سینما و ... روبه‌رو هستیم؛ منتهی اقتصاد کتاب‌فروشی به‌قدری لاغر و نحیف است که این اتفاق آن را نحیف‌تر کرده به‌گونه‌ای که در حال حاضر تفاوت بر سر مرگ و زندگی است.

مدیر کتاب‌فروشی خانه کتاب در گرگان تصریح کرد: یعنی در کتاب‌فروشی مثل برخی مشاغل صرفاً دغدغه پایین آمدن فروش در شب عید نیست بلکه به‌خاطر اقتصاد نحیف و رنجور شغل کتاب‌فروشی، بروز چنین حوادثی مرگ و زندگی‌اش را رقم می‌زند. البته به‌واسطه تعطیلات نوروزی، مردم در شب عید بیشتر کتاب می‌خرند تا در ایام تعطیل عید و استراحت نوروز آنها را بخوانند و مثل بقیه مشاغل رونق بیشتر کسب و کار ما در ایام پیش از نوروز است اما این روزها به‌خاطر کرونا و ... بازار کم‌رونق شده است و درحال حاضر گویی دغدغه و استقبال مردم بیشتر حول تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک و ... رفته و حتی انتخابات مجلس و نتایجش در سایه کرونا قرار گرفته؛ چه برسد به خرید کتاب که وضعیتش سال‌هاست مشخص است.

پوریا میدانی ادامه داد: اگر بنا باشد ویروس کرونا همچنان در کشور بماند و به مرحله اپیدمی برسیم و یا همچنان به‌منظور پیشگیری برنامه‌های فرهنگی و هنری و ... عمومی تعطیل و لغو شود، با توجه به اینکه بسیاری از صاحبان مشاغل بیشتر وقت روزانه خود را در محل کسب خود به سر می‌برند دقیقاً نمی‌دانم در آن موقع چه رفتاری خواهم کرد اما دو مبحث پیش می‌آید؛ اول اینکه اگر یک شرایط قانونی و حقوقی پیش بیاید که همه افراد در قرنطینه باشند و محل کسب‌وکاری باز نباشد یک مسئله است اما اگر مردم بخواهند به خاطر ترس از ابتلا به کرونا خودشان تردد در شهر را به حداقل برسانند، من شخصا ترجیح می‌دهم به‌جای اینکه به منزلم بروم و ناخواسته ویروس را به آنجا ببرم، در کتاب‌فروشی‌ام بمانم و خواب و خورد و خوراکم همین‌جا باشد و برای فروش هم برنامه‌هایی را برای آن روزها پیش‌بینی کرده‌ام.

وی درباره وضعیت این روزهای کتاب‌فروشی خود، گفت: برای رونق کسب‌وکار و تزریق هوای تازه به کتاب‌فروشی‌ام حدود 6 ماه است گالری و کافه را برای رقم خوردن اتفاق‌های فرهنگی و باهدف مشخصی راه‌اندازی کرده‌ایم. بخش گالری را به‌منظور حمایت از صنایع‌دستی همشهری‌ها، تولیدات کودکان کار و زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی کردیم و برای ایجاد یک فضای واقعی کافه کتاب با حضور پرسنل فرهنگی و هنری هم‌اکنون بخش کافه هم در انتهای کتاب‌فروشی در حال خدمت‌رسانی به فرهنگ دوستان است.

مدیر کتاب‌فروشی خانه کتاب در گرگان درباره وضعیت و افق پیش روی این کتاب‌فروشی در وضعیت کنونی، گفت: وقتی سود سرانه کشوری پایین بیاید طبیعی است قدرت خرید مردم پایین می‌آید و به طبع آن ارزش پول کاهش پیدا کرده و همه این‌ها روی تجارت‌های آن کشور تأثیر دارد. از سویی دیگر اساساً کتاب‌فروشی‌های عمومی، یعنی کتاب‌فروشی‌هایی که صرفاً کتاب عمومی دارند، چون اقتصاد لاغرتری نسبت به سایر کتاب‌فروشی‌هایی که کتاب درسی و لوازم‌التحریر دارند با کوچک‌ترین ضربه اقتصادی لرزش بیشتری پیدا می‌کنند. پس طبیعی است سایه و زور تحریم‌ها خصوصاً در شش ماه اخیر بیشتر از زور و تغییر و تحولات مثبت ما در این کتاب‌فروشی بوده و به همین دلیل ما اساساً آن رونقی که فکر می‌کردیم هنوز دست پیدا نکردیم و با بروز کرونا تمام محاسبه‌های اقتصادی را عوض کرد و با افقی گنگ روبه‌رو هستیم.

وی در واکنش به سخنان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به افزایش اعتبار عیدانه کتاب با تعیین سازوکار‌هایی با توجه به تعویق زمان برگزاری سی‌ و‌ سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ما ازجمله کتاب‌فروشی‌های فعال در طرح‌های فصلی بوده‌ایم و همچون گذشته از برپایی عیدانه استقبال می‌کنم.

میدانی پیشنهاد داد: بهتر است در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و نگاه تشویقی، درصد میزان یارانه خرید تخصیصی برای تمام کتاب‌ها یکسان شود، اطلاع‌رسانی‌های طرح زودتر انجام بپذیرد و از همه مهمتر تسویه‌ حساب با کتاب‌فروشی‌ها زودتر انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها