سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
بدن انسان؛ بهشت ویروس کرونا

عمادی‌کوچک معتقد است؛ ژن در ویروس کرونا بزرگ‌تر از ویروس‌های هم‌خانواده خود است و این امر باعث شده تغییرات ژنی زیادی در آن رخ دهد. باید گفت بدن انسان برای ویروس کرونا شرایط بسیار مطلوبی را فراهم می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ویروس کرونا یا کوید 19، واژه‌ای است که این روزها درباره آن زیاد می‌گوییم و می‌شنویم. بنابر گزارش‌های اغلب رسانه‌ها، منشا این ویروس خفاش‌ها یا مورچه‌خوارها در چین تشخیص داده شد و باعث شد تا مدت‌ها موضوع اصلی بحث و گفت‌وگوها در سراسر جهان و جامعه پزشکی باشد. حدس و گمان‌های زیادی زده شد مبنی بر اینکه کرونا ویروسی ناشناخته‌ای بوده است که در ابتدای سال 2020 خودش را به ما نشان داد حتی این ویروس می‌تواند برای راه‌انداختن یک جنگ بیولوژیک حاصل ساخت دست انسان هم باشد؛ هیچ چیز هنوز معلوم نیست.
 
اکنون این ویروس به ایران هم رسید. فارغ از میزان آمارهای ارائه شده از قربانیان کرونا، پزشکانی که به طور مستقیم در بیمارستان‌ها مشغول درمان بیماران مبتلا شده هستند، معتقدند علایم این بیماری کمی متفاوت‌تر از آن زمانی است که چینی‌ها به آن مبتلا می‌شده‌اند. آن‌ها بر این باور بودند که تغییر رفتار ویروس کمی موجب سردرگمیشان شده و همین عامل در نحوه کنترل ویروس بسیار موثر خواهد بود. موضوع مورد مطرح دیگر اینکه با توجه به حواشی به وجود آمده در جامعه اطلاعات زیادی منتشر شده است که بسیاری از آن‌ها شایعاتی بیش نیستند شاید امروز به لحاظ محتوایی بیش از هر چیزی نیازداریم تا اطلاعات دقیق و درستی را بخوانیم و نشر دهیم.
 
با توجه به اینکه زمان زیادی نیست که ویروس کرونا شناخته شده است، تا کنون کتابی مبنی بر اطلاعات دقیقی که حاصل تحقیقات گسترده‌ای باشد‌، منتشر نشده است و تنها منبع اطلاعاتی ما محتوای رسانه‌ها هستند که نقش بسیار مهمی به ویژه در روحیه و ایجاد ترس و وحشت مردم دارند. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا با توجه به ماهیت ویروس کرونا، آیا باز هم باید از آن ترسید؟
 
 
خبرگزاری کتاب ایران در گفت‌وگویی که با حمید عمادی‌کوچک، پزشک مولف و فوق متخصص بیماری‌های عفونی داشته است به بررسی صحت و سقم برخی محتوا و اطلاعات درباره ویروس کرونا پرداخته است.
 
عمادی‌کوچک درباره مهم‌ترین ویژگی کووید 19 گفت: ژن مهم‌ترین پارامتر در شناخت ویروس کروناست. در واقع ماهیت ژن در هر موجودی به‌گونه‌ای است که همیشه درحال تغییر است.  بدن انسان به‌گونه‌ای طراحی شده است که این تغییرات را در جهت اصلاح بدن هدایت می‌کند و مانع انحرافات آن می‌شود.
 
وی تشریح کرد: کارخانه‌ای را تصور کنید که جعبه‌هایی از محصولات را تولید می‌کند؛ حال برخی از این جعبه‌ها امکان دارد بر اساس اشتباهاتی که رخ می‌دهد، خالی باشد در این حین فرایند نظارت بر محصولات در این کارخانه مانع زیاد شدن جعبه‌های خالی می‌َشود؛ در واقع تغییرات ژن در هر موجودی نظارت شده است. در جریان تکثیر ویروس کرونا تغییرات ژنی رخ داده است که نظارت چندانی بر آن نمی‌شود. به همین دلیل هم در رسانه‌ها می‌خوانیم که این ویروس حاصل تغییرات و اصلاحات ژنی است؛ این فرآیند در علم ویروس‌شناسی کاملا طبیعی است.
 

حمید عمادی‌کوچک

 
عمادی‌کوچک گفت: قطعی‌ترین چیزی که می‌توان گفت این است که هنوز هیچ چیزی اثبات نشده است ماهیت ویروس کرونا در جریان انتقال به علت تغییرات مذکور شکل دیگری به خود گرفته است، به همین دلیل عملکرد متفاوت‌تری هم از خود نشان داده است. در واقع آن چیزی که می‌دانیم این است که بدن انسان عرصه بسیار مطلوبی برای فعالیت‌های این ویروس است. گفتنی است با تغییری که در ژن ویروس کرونا به وجود آمده یا به اصطلاح با اصلاح ژنی صورت گرفته شیوع‌ آن را فراگیرتر کرده است.
 
یکی دیگر از مواردی اکه این روزها درباره آن زیاد خواندیم مقایسه میزان قربانیان این ویروس با ویروس آنفولانزا است اینکه شمار افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ازبین می‌روند کمتر از مبتلایان به دیگر ویروس‌ها از جمله آنفولانزاست این پزشک مولف با اشاره به مقایسه این ویروس با ویروس آنفولانزا گفت: ژن‌ها در ویروس کرونا بزرگتر از یک ویروس معمولی است. به همین دلیل احتمال تغییر در آن زیاد است؛ اما ویروسی مانند آنفولانزا که سیستم تغییر ژنی در آن وجود ندارد میزان شیوع و سرایت آن کمتر از کروناست؛ بنابراین منشا ویروس کرونا هر چیزی که بوده است شکل ابتدایی آن با شکل امروزی آن متفاوت است. مسئله‌ای که الآن اهمیت دارد این است که با توجه به بزرگ بودن ژن این ویروس امکان دارد در آینده شکل دیگری هم از آن را شاهد باشیم.
 
عمادی کوچک با توجه به آمار پایین کشنده بودن این ویروس لزوم ایجاد حساسیت را در میان مردم لازم دانست و گفت: با اینکه کرونا ویروس کشنده‌ای نیست، اما باید مردم را نسبت به محافظت خود از آن حساس کنیم. بحثی که وجود دارد این است که کرونا ویروس به شدت مسری است و به راحتی منتقل می‌شود. بنابراین ما با یک ویروس نه کشنده اما به شدت مسری رو به رو هستیم. حال اینکه چرا این میزان ضروریات برای پیشگیری از کرونا ایجاد شده است، به این دلیل است که با توجه به جمعیت 80 میلیونی جمعیت ایران، ظرفیت ابتلای شدید به این بیماری بیست درصد است. یعنی اگر بیست درصد از 80 میلیون نفر به ویروس کرونا به صورت شدید مبتلا شوند، نزدیک به 16 میلیون نفر مبتلا خواهند شد؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ما در بیمارستان‌های‌مان توانایی مراقبت از 16 میلیون نفر را به طور هم‌زمان داریم؟ بنابراین نباید اجازه بدهیم که حتی یک نفر هم مبتلا به کرونای خفیف شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: امکان دارد حتی هر 80 میلیون نفر مبتلا به کرونا شوند؛ اما حتی نیاز به مراجعه پزشک هم نداشته باشند. صحبت بر سر بیست درصد ابتلای شدید است که نباید در یک واحد زمانی رخ دهد. در نتیجه این اقدامات باعث به تعویق افتادن شیوع این بیماری می‌شود. بنابراین احتمال اینکه همه ما با توجه به رفتار ویروس تا یک ماه آینده یا حتی در طول یک سال به آن مبتلا شویم، زیاد است.
 
یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب شایعات در میان مردم رد و بدل می‌شود، منشا اصلی این ویروس است برخی از آن به عنوان یک جنگ بیولوژیکی میان قدرت‌های اقتصادی جهان یاد می‌کنند و معتقدند کرونا محصول دست انسان است اینکه‌ چنین امری چقدر امکان‌پذیر است؟ عمادی‌کوچک در این‌باره گفت: در شرایط فعلی و به لحاظ علمی با قطعیت نمی‌توان درباره منشا ویروس کرونا حرف زد. اینکه آیا واقعا ویروسی دست‌ساخته انسان است یا منشا حیوانی دارد؟ در واقع احتمال هر چیزی می‌رود و این نیازمند تحقیقات گسترده در این باره است. اما موضوعی که مهم است به وجود آمدن میکروارگانیسم جدید در ویروس است و همین عامل باعث شده بدن انسان محیط بسیار مناسبی برای رشد آن باشد. حقیقت این است که کرونا یک ویروس زنده و کاملا آمبولیک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها