پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
سرمایه عاطفی با ارزش‌آفرینی در عرصه تولید مانع ازخودبیگانگی انسان‌ها می‌شود

مترجم کتاب «سرمایه عاطفی» معتقد است که توجه به سرمایه عاطفی در عرصه تولید برای عوامل انسانی ارزش‌آفرینی می‌کند و این نظریه که در محیط تولیدی به انسان‌ها به عنوان ابزار ماشینی نگاه ‌می‌شود باید حذف شود تا از خودبیگانگی رهایی یابند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سرمایه عاطفی مجموعه‌ای از ایده‌های ارائه شده برای عرصه‌های تولید است که افراد علاقه‌مند به زندگی و تولید دسته جمعی در آن قرار دارند. اگر امروز AGT شرکت موفقی تلقی می‌شود، عمدتاً به دلیل ارزیابی تجربه‌های خوب و بد آن تا به امروز و به اشتراک گذاشتن چنین تجربیاتی با همکارانش است.

 کتاب «سرمایه عاطفی» متشکل از پنج بخش اصلی است و تمام این بخش‌ها، بخش‌هایی فرعی دارند که هرکدام در چارچوب موضوعات مختلف قرار گرفتند. بخش‌های اصلی به منظور ساده‌تر خواندن کتاب شکل گرفته‌اند و هیچ کدام از یکدیگر مستقل نیستند. در حقیقت ساختار پیچیده عرصه‌های تولید پرداختن به هر عنصر یا ایده را به طور جداگانه امکانپذیر نمی‌کند. حتی در موضوعاتی که کاملا با یکدیگر متفاوت به نظر می‌رسند، با کمی جستجو می‌توان ارتباطات گره خورده نهفته‌ای را نمایان کرد.

این کتاب برای عنصر اساسی عرصه‌های تولید یعنی انسان نوشته شده است. تمام ابزارهای فناورانه، دستگاه‌ها، برنامه‌های رایانه‌ای و ... برای تسهیل و افزایش کیفیت زندگی انسان تولید شده است. ما باید به انسانی که این سیستم‌ها را ایجاد کرده و هنوز هم موضوع اصلی زندگی است، به طور عمیقی بیاندیشیم. این کتاب، مشارکت فروتنانه‌ای در راستای دستیابی به این هدف است. به طور خلاصه سرمایه عاطفی قصد دارد به هر موضوعی بپردازد که برای انسان در زمینه‌های تولید آشناست. در ادامه گفت‌وگوی ایبنا با شادی تیموری، مترجم کتاب سرمایه عاطفی را می‌خوانید:
 
مارکس معتقد است در نتیجه از خودبیگانگی، انسان‌ها تحت چیرگی تولیداتشان قرار می‌گیرند، او می‌گوید حتی نهادهای عمده جامعه سرمایه داری دچار از خود بیگانگی‌اند اما در نظریه سرمایه عاطفی خلاف این موضوع مطرح می‌شود و انسان کننده کار تعریف می‌شود، لطفا درباره این تمایز توضیح دهید.
سرمایه عاطفی اثر محمت سمیح سویلمز، مدیرعامل مؤسسه AGT  است. وی اهل کشور ترکیه و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتصالات مبلمان و ام دی اف در ترکیه و جهان به شمار می‌آید و در این کتاب تجربیات، خاطرات، اندیشه‌ها و داستان موفقیت این مؤسسه عظیم را که یک مؤسسه خانوادگی منسجم، موفق، پیشرو و الگوی تمام عیار برای کارآفرینان مدیران و سرمایه‌گذاران است را بیان می‌کند.

اثر حاضر در کل رویکرد انسان‌محور و نگاه روانشناسانه به حوزه تجارت، تولید و کارآفرینی دارد و سعی می‌کند علاوه بر دستاوردهای مادی، روح همکاری، هم‌افزایی و تعامل را به مؤسسات تزریق کرده و برای عوامل انسانی ارزش‌آفرینی کند. به اعتقاد نویسنده تمام این ابزارهای فناورانه، دستگاه‌ها و ساختارهای فیزیکی برای تسهیل و افزایش کیفیت زندگی انسان تولید شده و این مسئله‌ای است که مفهوم سرمایه عاطفی می‌کوشد تا آن را یادآوری و تأکید کند، این است که هنوز در دنیای کنونی، انسان، فاعل و کننده‌کار است، انسانی که این سیستم‌ها را ایجاد کرده و همچنان موضوع و محور زندگی عمیق‌تری‌اند و سرمایه عاطفی به مجموع عواطف میان اعضا و عناصر بنیادین یک مؤسسه شامل مدیران کارمندان و و مسولان و زمان و مکان اطلاق می‌شود که به ارتباطشان با مؤسسه و آنها می‎پردازد.

این کتاب سعی می‎کند برای عوامل انسانی ارزش‌آفرینی کند و سعی دارد این نظریه را که در آن در محیط تولیدی به انسان‌ها به عنوان ابزار ماشینی و مکانیکی نگاه می‌شود حذف کند و محیطی را فراهم کند که انسان در آن شخصیت مستقل و منحصربه فردی دارد و برای آن احترام و ارزش قائل می‌شود.



مفهوم سرمایه عاطفی چیست و چگونه می‌تواند انسان را از خودبیگانگی دور کند؟

سرمایه عاطفی در این کتاب در رابطه با تمام تعاملات و احساسات و عواطفی که اعضای یک مؤسسه و عناصر مؤسسه مثل مدیران و کارمندان دارند و حتی ساختارهای فیزیکی مثل مکان و زمان و برای همه یک نگاه جدید دارد و سعی می‌کند مجموع عواطف و تعاملات که این اعضا در رابطه با این مؤسسات دارند را در نظر بگیرد. در واقع به مجموع عواطف و تعاملاتی که میان اعضا و عناصر بنیادین یک مؤسسه یعنی مدیران، کارمندان، کارگران، محصولات، دستگاه‌ها، مکان، زمان و ... در رابطه با آن مؤسسه شکل می‌گیرد، سرمایه عاطفی گفته می‌شود.

باید نگاه انسانی و ارزشمندی به یک انسان داشته باشیم یعنی با روح و روان انسان در ارتباط باشیم و انسان را یک شیء مکانیکی فرض نکنیم و بدانیم که یک انسانی خارج از این کارخانه فردی دارای توانمندی‌ها و اندیشه‌های خاص خود است و ایده‌های خاصی دارد که می‌تواند در هر زمینه‌ای مؤثر باشد و از خودبیگانگی دور شود.

مفهوم سرمایه عاطفی چه کارکردی می تواند بر نهادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جامعه داشته باشد؟
اگر به موضوع سرمایه عاطفی در عرصه‌های تولید پرداخته شود، می‌تواند دستاوردهای مادی مؤسسات را بیشتر کند، چون باعث می‌شود تعامل همکاری و هم‌افزایی در آن مؤسسه افزایش یابد، و نتیجه آن به صورت خیره کننده می‌تواند قابل توجه باشد. وقتی سرمایه عاطفی در محیطی باشد علاوه بر اینکه می‌توانید از کارمندتان بخواهید که با جسمش کار کند، می‌تواند با قلبش هم شما را یاری کند و موفقیت مؤسسات در عرصه تولید بیشتر خواهد شد.

کتاب از پنج بخش اصلی تشکیل شده که هرکدام از بخش‌ها، بخش‌های فرعی نیز دارد که به موضوعات مختلف اما مربوط به یکدیگر در حوزه تولید و کارآفرینی می‌پردازد. مفاهیم کلیدی هم که در این کتاب با آنها روبه‌رو می‌شویم عبارتند از عرصه تولید، سیستم تولید، مؤسسه و مدیریت. اینها مفاهیم اصلی هستند و مفاهیم فرعی‌تر هم شامل زمان مکان انسان ذهن و زیبایی‌اندیشی پول و .. هستند.  

مفاهیم کلیدی در سرمایه عاطفی چیست؟
در این کتاب به گفته نویسنده مفهوم عرصه تولید صرفاً به معنای یک قطعه زمین که فعالیت تولیدی در آن انجام شود، نیست و به عبارتی مدیران و کارمندان و دستگاه‌ها و ساختار فیزیکی و دیگر عوامل محیطی مؤثر در عرصه تولید را هم دربرمی‌گیرد. اینکه این نویسنده واژه مؤسسه را به جای واژه شرکت یا کارخانه استفاده کرده به این منظور است که عملکرد عرصه‌های تولید را بهتر و کاملتر توضیح دهد، مفهوم مدیریت هم برای توصیف یکپارچگی و انسجام مجموعه مدیران فردی استفاده شده است. این کتاب کلاً دربردارنده مجموعه‌ای از ایده‌های ارائه شده برای عنصر اساسی عرصه‌های تولید یعنی انسان است و کلاً برای افرادی که علاقه‌مند به تولید و زندگی گروهی هستند مفید است و یک الگو و مدلی برای مدیریت است.

این کتاب به هر موضوعی که در عرصه‌های تولید به انسان مربوط می‌شود پرداخته و هدفش نمایشی از سه عنصر اصلی برابری، احترام و تعامل است و در این کتاب به فرهنگ دموکراسی، به اشتراک‌گذاری عقاید، اشتراک تجربیات یک مدیر با اعضای مؤسسه، پذیرش ایده‌های کارکنان، نگاه انسانی به عوامل انسانی، همدردی با کارکنان و توجه به کوچکترین مشکلات کارکنان در راستای عملکرد بهتر مجموعه توجه شده است، زیرا آنچه مسلم است در این شرایط برای کارمندان هم محیط بهتر فراهم می‌شود و توجه به این نکات ریز که شاید برای خیلی‌ها مهم نباشد می‌تواند مفید و مؤثر باشد. همچنین در این کتاب اشاره شده به اینکه ساختار فیزیکی چقدر بر پیشرفت مؤسسه اثر می‌گذارد و توجه به سالن غذاخوری و حتی لباس کارمندان می‌تواند تأثیرگذار باشد و آنچه فلسفه وجودی AGT را تشکیل می‌دهد این است که هیچ چیزی به خودی خود اتفاق نمی‌افتد.

کتاب «سرمایه عاطفی» اثر محمت سمیح سویلمز با ترجمه شادی تیموری در 207 صفحه، شمارگان هزار جلد و با بهای 59 هزار تومان، از سوی انتشارات «کاری نو» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها