سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
وقتی همه خواب بودند

حامد میرزاخلیل معتقد است؛ کتاب «جهان در شب» داستان روح جریان‌یافته تصاویر آسمان شب است؛ تصاویر این اثر زمانی گرفته شده است که اغلب مردم مشغول استراحت بوده‌اند و به طور معمول نام این بخش از جهان، طبیعت فراموش شده آسمان شب نام دارد.

حامد میرزاخلیل، مولف و پژوهشگر در زمینه آلودگی نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب مصور« جهان در شب» که با تالیف و عکس‌های عکاسان آسمان شب و بابک امین تفرشی منتشر شده است گفت: همانطور که می‌دانید «جهان در شب» کتابی است که عکس‌های آسمان شب را در خود دارد که بابک امین تفرشی یکی از این عکاسان بنام این اثر است.
 
وی افزود: بخشی از زیبایی این کتاب مربوط به هنر عکاسی در شب است که من چندان تخصصی در آن ندارم و باید کارشناسان مربوطه درباره آن نظر دهند. بخش دیگر کتاب که شاید در کتاب مستتر است، داستان روح جریان‌یافته تصاویر آسمان شب است که افراد زیادی آن را ندیده‌اند. در واقع آقای تفرشی تلاش کرده است آن بخشی از طبیعت که شاید کسی ندیده است و آن بخشی از زیبایی آسمان که در آن زمان مردم خواب هستند را به تصویر بکشد.


حامد میرزاخلیل
 
میرزاخلیل تاکید کرد:  تنها ستاره‌ها نیستند که در این زمینه در در کتاب رخ‌نمایی می‌کنند. هنگامیکه کتاب را ورق می‌زنید، می‌توانید بفهمید که آقای تفرشی ستارگان را به شش طبقه و در شش دسته‌بندی پیوند داده است.


جهانی فراموش شده‌ بالای سر ما
وی ادامه داد: در مقدمه کتاب آقای تفرشی خودش اشاره می‌کند که تصاویر این اثر در زمان‌هایی گرفته شده است که مردم مقابل تلویزیون‌ وقت خود را می‌گذرانده‌اند یا مشغول استراحت بوده‌اند و به طور معمول نام این بخش از جهان طبیعت فراموش  شده آسمان شب نام دارد؛ چراکه اغلب مردم تصور می‌کنند با غروب خورشید دیگر چیزی از طبیعت وجود ندارد و باید خوابید و صبح به زندگی ادامه داد. درحالیه بابک تفرشی با این مجموعه عکس ثابت می‌کند که این دیدگاه کمی اشتباه است. اتفاقا طبیعت آسمان شب یکی از مهم‌ترین و زیباترین بخش‌های طبیعت به حساب می‌آید، چراکه حیات خاصی در آن ساعت از شب وجود دارد که باید به آن نگاه کرد.
 
این پژوهشگر با اشاره به ارائه اطلاعات محتوایی در این اثر گفت: یکی از نکات جالب کتاب این است که در کنار اغلب عکس‌ها داستان مربوط به آن عکس هم درج شده است. این ویژگی باعث شده است «جهان در شب» جزو آثار منحصر به فرد شمرده شود که در نمونه‌های مشابه چندان رواج نداشته است.
 
میرزاخلیل درباره منظر ستارگان از سیاره زمین گفت: از کره زمین تنها دو منظر از ستارگان وجود دارد، یکی آسمان نیمکره شمالی و دیگری نیمکره جنوبی. بر این اساس اگر فردی در خط استوا زندگی کند می‌تواند نیمی از آسمان نیکره شمالی و نیمی از آسمان نیمکره جنوبی را ببیند؛ در نتیجه تصاویر ستارگان و صور فلکی این دو بخش در بیشتر تصاویر تکرارشونده هستند، به همین دلیل توضیحات تکراری خواهند شد. اما آن دسته از عکس‌های منحصر به فرد دارای توضیحات کاملی هستند.
 
وی افزود: برای مثال یکی از شش فصل کتاب به رویدادهای تاثیرگذار بر جهان مربوط می‌شود که آقای تفرشی خود آن را راه‌انداخته است، مانند  خورشیدگرفتگی‌ها یا ماه‌گرفتگی، بارش شهاب‌ها، اختفاها و گذرها، توضیحات علمی خوبی داده‌اند. نام بخش‌خای دیگر کتاب هم به این ترتیب هستند؛ بخش اول، یک مردم یک آسمان؛ بخش دوم، میراندهای جهانی؛ بخش سوم، جهان پنهان؛ بخش چهارم، رویدادهای تاثیرگذار بر جهان؛ بخش پنجم، تاریکی شکننده زیبا و بخش ششم، پناهندگان آسمان تاریک نام دارد که همگی به زبان انگلیسی است.
 
پیوند آسمان با زمین در یک کتاب
این مولف خاطرنشان کرد: آقای تفرشی در این اثر تلاش کرده است که نقش آسمان شب را با تصاویر زمینی پیوند بزند و با پروژه‌ای که خودش به نام «توآن» راه‌اندازی کرده است که عکاسان بزرگی هم عضو آن هستند، تلاش کرده است میراث‌های جهانی را با نقش ستاره‌ها در یک قاب به مردم معرفی کند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که اهمیت کتاب در زمینه آلودگی نوری چیست گفت: در کل تصاویر این کتاب به لحاظ کیفیت ثبت و چاپ بسیار منحصر به فرد است. رنگ‌ها بسیار طبیعی و زیبا هستند در بخش «تاریک شکننده زیبا» آقای تفرشی به الودگی نوری اشاره‌های زیادی کرده است. وی در کل تاکید زیادی بر رفع آلودگی نوری دارد و به این موضوع اشاره دارد که اگر آلودگی‌های نوری بیش از شرایط موجود زیاد شود، فعالیت‌های منجمان به جزایر دورافتاده کشیده خواهد شد و مجبور هستند برای دیدن آسمان مسافت‌های بسیار دور را طی کنند. در این بخش آقای تفرشی به تاثیراتی اشاره می‌کند که اجتماع و سیاست در تصمیم‌گیری بر حوزه نورپردازی و روشنایی می‌تواند داشته باشد.

 
میرزاخلیل افزود: برای مثال در این کتاب تصویر نیروگاهی به ثبت رسیده است که از صد کیلومتر دورتر نور آن به شدت جلب توجه می‌کند، گفتنی‌ است علت وجود این نور زیاد، تاکید بر مدیریت این نیروگاه توسط بومیان آن منطقه بوده است. در واقع نور به عنوان یک ابزار سیاسی به کار گرفته شده است. این روند مخرب در بسیاری از کشورها چنین اتفاق افتاده است که جنبه زورآزمایی دارد و می خواهند با این روش قدرت خود را به رخ بکشند.
 
 
این پژوهشگر گفت: در مثالی دیگر در جنگ میان کره شمالی و جنوبی کشور کره جنوبی در لبه مرزها علاوه بر بلندگوها که نماد تکنولوژی و پیشرفت خود بود با نورپردازی شدید در شب تلاش کرده بود با قدرت‌نمای اینچنینی مردم را تحت‌تاثیر قرار دهد. متاسفانه نور در شرایط فعلی جهان به عنوان نماد پیشرفت سنجیده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها