یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
معافیت مالیاتی چاپخانه‌ها در بخش خدمات کمک حال فعالان این حوزه است

شجاع می‌گوید در شرایط موجود، معافیت چاپخانه‌ها از خدمات چاپی می‌تواند کمک‌حال آن‌ها باشد؛ «البته حرف ما این نیست که مالیات ندهیم بلکه می‌گوییم مالیات عادلانه بدهیم.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده بند‌های ۳، ۴، ۸ و ۱۱ از بخش «ب» ماده ۹ را تصویب کردند و با این اقدام خدمات زینک، چاپ و انتشار ، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.
 
این موضوع بهانه‌ای شد تا با غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و نماینده تشکل‌های صنعت چاپ کشور که به همراه جمعی از فعالان صنعت چاپ تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده است درباره مزایا و فواید این معافیت برای فعالان حوزه چاپ و نشر به گفت‌وگو بنشینیم.
 
شجاع با بیان اینکه از ماه‌ها قبل با گروهی از فعالان حوزه چاپ اقداماتی برای این موضوع انجام داده بودیم، گفت: دو ماه قبل جمعی از نخبه‌های صنعت چاپ کشور و زنجیره‌ای از فعالان این حوزه که به صنعت چاپ و کاغذ وابسته‌اند، با الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با همراهی مشاور عالی مالیاتی اتاق ایران و تهران به دعوت تعاونی لیتوگرافان دیداری داشتیم و خواسته‌های خود را مطرح کردیم.
 
وی افزود: در این زمینه با معصومه‌ آقاپور که یکی از اعضای فعال کمیسیون اقتصادی است نیز در آخرین‌ روزهایی که امکان اصلاحات لایحه مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت در محل تعاونی و با جمع کوچکتری از نمایندگان تشکل‌ها دیداری داشتیم و نظرات خود را در دو بخش کالا و خدمات، به‌شکل مکتوب عرضه کردیم.
 
شجاع با اشاره به این خواسته‌ها توضیح داد: در بخش کالاها، ما خواستار معافیت واردات زینک، افست و مقواهای خاص که در کشور تولید نمی‌شوند، شدیم و در قسمت خدمات نیز درخواست کردیم در پایان بند سه ماده ب، خدمات چاپ دارو، بهداشتی و غذایی از مالیات معاف شوند.
 
وی با بیان اینکه این قسمت در کمیسیون اقتصادی رای نیاورد، گفت: درباره واردات فقط با معافیت مالیات زینک موافقت شد و در صحن علنی نیز رای آورد. در این میان رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه نیز در پایان هفته گذشته با حضور در مجلس بخشی از پیشنهاد کمیسیون اقتصادی را با کمک نائب رییس مجلس اصلاح کرد.
 
شجاع با توضیح در این زمینه عنوان کرد: پیش از این کمیسیون پیشنهاد داده بود؛ خدمات چاپ و انتشار کتاب و روزنامه از پرداخت مالیات معاف شود اما با حضور رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه در مجلس این جمله به این شکل اصلاح شد که «خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذ و کتاب معاف است».
 
وی با اشاره به ارسال این لایحه به شورای نگهبان گفت: امیدواریم این شورا معافیت مالیاتی زینک را رد نکند؛ البته ما توجهیات قوی و مستند به کمیسیون اقتصادی ارائه دادیم؛ ازجمله اینکه زینک در کشور تولید نمی‌شود و کالای استراتژيک برای چاپ و نشر کشور به‌شمار می‌آید و اگر حجم زیادی هم کاغذ به کشور وارد شود اما زینک نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت و چیزی چاپ نمی‌شود.
 
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد محصولات چاپی اکنون نیازمند زینک هستند، گفت: در این زمینه توضیح دادیم کل مصرف سالانه کشور به زینک حدود چهار میلیون مترمربع است که حدود ۱۲ میلیون دلار کل مصرف کشور است و برای اینکه رقم درشتی نبوده، با آن موافقت کردند اما در حوزه مقوا مبلغ بالا بود و معافیت مالیاتی آن در کمیسیون اقتصادی رد شد.
 
مزایای معافیت
شجاع با اشاره به مزایای این معافیت مالیاتی گفت: قبلا که تیراژ کتاب‌ها خیلی زیادی بود، هزینه لیتوگرافی در کار چاپی نمود زیادی نداشت اما اکنون با توجه به کاهش شدید تیراژ در حوزه کتاب و مطبوعات، هزینه لیتوگرافی گران تمام می‌شود.
 
وی ادامه داد: این موضوع در حوزه مطبوعات به‌خصوص در استان‌ها نمود بیشتری دارد. در روزهای اخیر یک چاپخانه‌دار از شهرستان اهواز با من تماس گرفت و گفت تیراژ روزنامه‌ها در این استان به ۲۰۰ یا ۳۰۰ نسخه رسیده و قیمت زینک از قیمت اجرت چاپ روزنامه بیشتر شده است.
 
شجاع با بیان اینکه در حوزه کتاب نیز شاهد تغییرات خوبی خواهیم بود، عنوان کرد: در یک بازه زمانی تیراژ هر عنوان کتاب حدود ۵ هزار نسخه بود که مبلغ لیتوگرافی آن ناچیز می‌شد اما الان که تیراژ کتاب‌ها به ۲۰۰ یا ۳۰۰ نسخه رسیده است، درصد زیادی از قیمت تمام شده کتاب به بخش لیتوگرافی و زینک اختصاص دارد.
 
وی تاکید کرد: در بخش خدمات هم اگر چاپخانه‌ها از خدمات معاف شوند، با توجه به رکود شدیدی که در بازار وجود دارد، این معافیت می‌تواند کمک‌حال آن‌ها باشد؛ البته حرف ما این نیست که مالیات ندهیم بلکه می‌گوییم مالیات عادلانه بدهیم.
 
خواهان کاهش مالیات از ۹ درصد به ۳ درصد هستیم
شجاع با بیان اینکه ما خواهان کاهش مالیات بودیم، گفت: در این زمینه ما دنبال مالیات چاپ برای کارها و محصولات چاپی نبودیم؛ زیرا به ضرر چاپخانه‌دار است که به‌صورت کامل معاف شود؛ چراکه زمانی که مواد اولیه خریداری می‌کند باید ۹ درصد مالیات بدهد و اگر معاف شود نمی‌تواند این ۹ درصد را پس بگیرد و اگر سه درصد باشد، می‌تواند این بخش را بگیرد. بنابراین ما خواهان تغییر مالیات از 9 درصد به سه درصد هستیم.
 
به گفته وی، از سوی دیگر این موضوع می‌تواند به تولید محصولات فرهنگی کمک کند زیرا تولیدات فرهنگی، خوراک فکری کشور به‌شمار می‌آید؛ هرچند تیراژهای ۳۰۰  نسخه‌ای برای فرهنگ و کتاب و مطبوعات ما اصلا زیبنده نیست و بسیاری از فعالان این حوزه به سختی روزگار می‌گذرانند.
 
شجاع همچنین با بیان اینکه مخالف وجود ارز دو نرخی هستیم، گفت: این ارزی هم که به کاغذ اختصاص داده می‌شود اگر برداشته شود، قطعا فساد و رانتی که احتمالی برچیده می‌شود.
 
وی افزود: کاغذ از بندی ۵۴۰ هزار تومان در ۶ ماه گذشته به ۲۶۰ هزار تومان در بازار کاهش پیدا کرده است. این یک قیمت تمام شده برای واردکننده است و بازرگان سود زیادی از این واردات نمی‌برد.
 
وی با بیان اینکه وقتی کاغذ دولتی توزیع می‌شود برخی از تجار کاغذ به کشور وارد نمی‌کنند، تاکید کرد: زمانی که این واردات متوقف می‌شود دیگر بخش‌ها با کمبود این کالا روبه‌رو می‌شوند و همین موضوع موجب افزایش مجدد قیمت کاغذ می‌شود؛ به همین دلیل بر تک‌نرخی بودن ارز برای کاغذ تاکید داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها