سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
دندانپزشکی علمی آمیخته با هنرمندی است

مهدی محمدی، سرپرست مترجمان کتاب «علم و هنر در دندانپزشکی ترمیمی 2019» معتقد است: برای ترمیم یک دندان، فرد باید هم عالم به علم دندان باشد و هم هنرمند. در واقع دندانپزشکی علاوه بر اینکه یک علم است نوعی هنر هم محسوب می‌شود.

مهدی محمدی، سرپرست مترجمان کتاب «علم و هنر در دندانپزشکی ترمیمی 2019» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر که جزو کاندیداهای دریافت سی ‌و هفتمین جایزه کتاب سال شده است؛ گفت: خدا رو شاکرم که بعد از شش سال، جامعه دندانپزشکی شاهد راه یافتن یک کتاب در زمینه ترمیمی به مرحله دوم جایزه کتاب سال است. ترجمه کتاب حاضر به زبان فارسی در نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی یک تیم دانشجویی متخصص طی یک سال و نیم گذشته برای ارائه ترجمه درخور دانشجویان دندانپزشکی و متخصصین این حوزه است. ترجمه این اثر در بهار 1396 آغاز و ویرایش ادبی و علمی آن در پاییز 1396 به پایان رسید.
 
محمدی افزود: مقدمه کتاب حاضر به قلم دکتر علی یزدانی که یکی از متخصصان ترمیمی کشور است، نگارش شده و به ویراستاری علمی دکتر سوده جباری، یکی دیگر از متخصصان ترمیمی؛ ترجمه شد.
 
وی افزود: همانگونه که گفته شد، این اثر مهمترین منبع درسی برای دانشجویانی است که می‌خواهند در زمینه تخصص ترمیمی ادامه تحصیل بدهند و نسخه اصلی این کتاب منبع اصلی برای امتحان دستیاری دندانپزشکی است.

 
محمدی گفت: نکته مهم این است که به منظور حفظ امانتداری در ترجمه و مسئولیت اینجانب نسبت به مخاطبان کتاب، تمامی جداول، اشکال علاوه‌بر محتوای اصلی کتاب ترجمه شده و صفحه‌آرایی آن دقیقا به همان فرمت کتاب اصلی انجام شده است که موجب متمایز شدن این کتاب از سایر کتاب‌های ترجمه شده است.
 
محمدی با اشاره به موضوعات مورد بررسی قرار گرفته در کتاب گفت:  در این کتاب موضوعاتی همچون، مورفولوژی و هیستولوژی دندان و ارزیابی انواع پوسیدگی‌های دندانی و راهکارهای درمانی برای آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین درباره اصولی چون تطابق رنگ و ملاحظاتی راجع به لثه حین ترمیم دندان‌ها در این کتاب به طور مفصل بحث شده است.
 
به گفته محمدی یکی دیگر از موضوعاتی که نویسنده در کتاب درج کرده است، مباحثی درباره دندانپزشکی دیجیتال است که به نوعی گذر دندانپزشکی سنتی به دندانپزشکی مدرن را مورد بررسی قرار داده است.
 
این مترجم افزود: با بهره‌گیری از دندانپزشکی دیجیتال می‌توان با در دست داشتن تصاویر دندان‌های بیمار و طراحی لبخند وی، مراحل ترمیم را به نوعی پیش از مراحل درمان شبیه‌‌سازی کرد. این روش بیشتر در شاخه زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به دیگر موضوعات مورد بررسی در این کتاب گفت: علاوه بر مباحث گفته شده در این کتاب فصلی به توضیحاتی درباره ترمیم دندان با طلا هم از سوی نویسنده اختصاص داده شده است؛ ترمیم دندان با طلا یکی از روش های درمانی ترمیم دندان‌ها خصوصا در گذشته بوده است.
 
وی با اشاره به عنوان اصلی کتاب گفت: با توجه به عنوان کتاب که نسخه اصلی آن هم همین عنوان را دارد، باید به این نکته اشاره کنم که برای ترمیم یک دندان، فرد باید هم عالم به علم دندان باشد و هم هنرمند. در واقع دندانپزشکی علاوه بر اینکه یک علم است نوعی هنر هم محسوب می‌شود. در تمام رشته‌های علم دندانپزشکی، داشتن هنر باعث می‌شود که یک دندانپزشک درمان موفقی داشته باشد. در کل دانش اصول طراحی یکی از ملزومات در علم دندانپزشکی است؛ در علم دندانپزشکی علمی وجود دارد به نام مورفولوژی دندان یا شناخت ساختار و شکل دندان که به این مباحث می‌پردازد؛ البته لازم به ذکر است کتاب‌های تخصصی‌تری راجع به این موضوع نگارش شده است.
 
 
 
وی درباره معضلات تالیف در علم دندانپزشکی گفت: یکی از دلایل تالیفات کم در این علم، کمبود انتشارات تخصصی و همکار است که تمام استانداردهای یک اثر علمی را رعایت کند. در کل دندانپزشکی رشته‌ای است که تالیف در آن کم است که این مساله به نظر من عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه و عدم حمایت مولفان است.
 
محمدی در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد شما در علم دندانپزشکی ضعف تالیف در چه موضوعاتی نمود بیشتری دارد و لزوم جدی برای تولید محتوا در این باب را در چه مواردی ارزیابی می‌کنید، گفت: خارج از مساله تالیف و ترجمه در زمینه تخصصی، امروزه ما بیشتر نیازمند تالیفاتی هستیم که در راستای افزایش اطلاعات عمومی مردم باشد. البته چندی پیش کتابی با عنوان «سوالات رایج درباره دندانپزشکی» گردآوری و تالیف کردم که به سوالات رایج عموم مردم درباره دندانپزشکی پاسخ می‌داد.
 
وی خبر از تالیف کتابی جدید در زمینه افزایش اطلاعات عمومی داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک کتاب جامعی را با همکاری دیگر متخصصان در علم دندانپزشکی تالیف خواهم کرد که درباب پاسخ‌گویی به سوالات عمومی مردم در زمینه دندانپزشکی بواسطه پاسخ‌‌ متخصصان و دانشگاهیان است.
 
محمدی درباره گرایش بیش از حد برخی افراد به درمان‌هایی که صرفا جنبه زیبایی دارند گفت: در حال حاضر متاسفانه گرایشی بیش از حد به سمت فرایندهای درمانی که تنها جنبه زیبایی دارند، رواج پیدا کرده است، به گونه‌ای که این مسئله در ایران بسیار زیاد است که به اعتقاد من ریشه در مسائل فرهنگی دارد و نیازمند فرهنگ‌سازی به ویژه از سوی دندانپزشکان است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته انجام فرآیندهای زیبایی دندان بسیار کمتر از کشور ما است. در واقع توجه به اهمیت زیبایی دندان در ایران بیشتر از حفظ سلامت آن است. برای نمونه اغلب بیماران با مراجعه دیرهنگام به دندانپزشکی مشکلات حادتری را برای خود به وجود می‌آورند. در حالیکه درمان‌های زیبایی مانند ونیرلمینیت یا کامپوزیت جزو درمان‌های غیر ضروری است که شمار آن نسبت به درمان‌های ضروری بیشتر است.

در این زمینه در صفحه دانش ایبنا بخوانید
پرورش آبزیان دریایی و لب‌شور به‌شدت مورد نیاز کشور است
سدسازی تنها به یک شرط؛ حفظ محیط‌‌زیست
«کتاب جامع جراحی کودکان» یک دایرة‌المعارف پزشکی است
صفر تا صد درمان حیوانات در یک کتاب
«التجارب» خلاصه دیدگاه‌های رازی در پزشکی است
تاریخچه‌ای از خوارزمی تا مریم میرزاخانی
کاربردهای وسیع هورمون‌های گیاهی در کشاورزی و صنعت دنیا
مورخان علم می‌گفتند کتاب جالبی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها