دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
فروغی: فاصله بین تصمیم‌گیری و اجرا کم شود

دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان می‌گوید: اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران باید فاصله بین تصمیم‌گیری و اجرا را کم کنند؛ وقتی این فاصله‌ها کم شود، برگزاری نمایشگاه اثربخش‌تر خواهد شد.

فتح‌الله فروغی، مدیر انتشارات شورا و دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به ضرورت‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره دغدغه ناشران و فعالان این حوزه بوده، بحث مکان و محل نمایشگاه است که با وجود 32 دوره برگزاری، هنوز هم قطعی نشده است.
 
وی افزود: هرسال تا آخرین روزهای نمایشگاه هنوز در این ابهام به‌سر می‌بریم که محل نمایشگاه کجا خواهد بود و این مساله برنامه‌ریزی را هنگام  اجرا با مشکل روبه‌رو می‌کند و موجب می‌شود بخش‌های تخصصی در تصمیم‌گیری‌ها، دیرهنگام  عمل ‌کنند که در نهایت این موضوع موجب نارضایتی ناشران می‌شود.

فروغی با بیان اینکه این معضلات و مشکلات زمانی خود را نشان می‌دهد که بخش‌های تخصصی و تشکل‌های مجری وارد کار می‌شوند و باید کارشان را با سرعت دنبال کنند، گفت: طبیعی است که وقتی این زمان‌بندی‌ها دچار تغییر می‌شوند، گاهی در زمینه اجرا اشکالاتی به‌وجود می‌آید.
 
وی همچنین اظهار امیدواری کرد نمایشگاه کتاب تهران به محل برپایی سابق خود در خیابان سئول برگردد؛ هرچند قبل از آن باید موانع دسترسی و مشکلات ترافیکی این محل برطرف شود.
 
لزوم برنامه‌ریزی‌های بلندمدت
فروغی همچنین درباره لزوم برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای نمایشگاه کتاب گفت: انتظار من این است که برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای کارهای نمایشگاه استحکام پیدا کند و از برنامه‌ریزی‌های موردی و کوتاه‌مدت کم‌کم دور شویم.
 
وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد برای دسترسی و تحقق این موضوع، قبل از هر چیز شورای سیاستگذاری نمایشگاه باید خیلی زود تشکیل و اعضای آن مشخص شود. از سوی دیگر دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های نمایشگاه از پیش تدوین شده‌ باشد.
 
مدیر انتشارات شورا با توضیح در این زمینه عنوان کرد: منظورم آئین‌نامه‌هایی است که تکلیف شورا را مشخص کرده و افراد و حوزه‌ها و حدود و اختیارات اعضا و شورا را تعیین می‌کند.
 
فروغی با بیان اینکه زمان تشکیل این شورا باید بعد از برگزاری هر دوره از نمایشگاه باشد، گفت: این کار موجب می‌شود زمان کافی در اختیار اعضا باشد و آن‌ها بتوانند در حد اختیاراتی که در آئین‌نامه برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، ایفای نقش کند.
 
محتوای فرهنگی نمایشگاه مشخص شود
دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان همچنین درباره ضرورت توجه به محتوای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بحث برگزاری نمایشگاه کتاب تهران طبق تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پل ارتباطات فرهنگی و محلی برای نمایش و معرفی جریان فرهنگی کشور است.
 
وی افزود: این جریان طبیعتا از طریق برگزاری یک فروشگاه بزرگ به نام نمایشگاه کتاب محقق نمی‌شود و محتوای آن باید تغییراتی به همراه داشته باشد. معتقدم این فروشگاه بزرگ در صنعت نشر آثار مثبتی دارد اما جریان فرهنگی برای جامعه نمی‌سازد و به همین دلیل باید به یک نمایشگاه در تعریف خاص خود تبدیل شود تا اثرگذار باشد.
 
وی تاکید کرد: سال‌ها است مطرح شده این فروشگاه باید به نمایشگاهی با دستاوردهای جدید تبدیل شود اما آنچه که در این سال‌ها می‌بینیم این است که عملا چنین امری اتفاق نیفتاده است و شاهد فراهم شدن بسترهای این دگراندیشی نبوده‌ایم.
 
فروغی با طرح این سوال که از چه زمانی باید شاهد آغاز مراحل گذار باشیم، گفت: به‌نظرم اجرایی شدن این موضوع نیازمند توجه مسئولان و برنامه‌ریزهای فرهنگی در کشور و یک برنامه‌ریزی بلندمدت امکان‌پذیر است.
 
ابعاد اجرایی نمایشگاه را در نظر بگیریم
وی همچنین از ابعاد اجرایی به‌عنوان چهارمین محور صحبت‌های خود درباره نمایشگاه کتاب تهران نام برد و گفت: در ابعاد اجرایی نیز کار باید خیلی بهتر از آنچه اکنون انجام می‌شود، اتفاق بیفتد. تجربه‌هایی که طی سال‌های گذشته، صنف وارد این حوزه کرد، متاسفانه کمرنگ شده در‌حالی که باید پررنگ‌تر می‌شد.
 
فروغی با طرح این موضوع که آئین‌نامه‌های اجرایی باید با مشورت صنف تدوین شوند، گفت: آئین‌نامه اجرایی مربوط به حوزه کتاب کودک و نوجوان را چندین ماه پیش در انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان بررسی و نظرات و دیدگاه‌های خود را به معاونت فرهنگی ارسال کردیم.
 
وی ادامه داد: با وجود گذشت چندین ماه اما تاکنون بازخوردی به انجمن داده نشده است، در‌حالی‌که شاهدیم مدیر کمیته ناشران داخلی اعلام کرده است که این آئین‌نامه به‌زودی اجرایی می‌شود و مشخص نیست آنچه که اعلام کردیم و به نفع حوزه کودک و نوجوان است، دیده و به کار گرفته شود.
 
فروغی با بیان اینکه بهتر است که فاصله بین تصمیم‌گیری و اجرا را کم کنیم، افزود: وقتی این فاصله‌ها کم شود، برگزاری نمایشگاه اثربخش‌تر خواهد شد و حوزه‌های موثر در اجرا می‌توانند کار خود را بهتر انجام دهند.
 
وی تاکید کرد: در انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با توجه به تجربه سال‌های مختلف و مشاهده واقعیت‌ها این علاقه و توان بهتر برگزار کردن این بخش را داریم.
 
فروغی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان گفت: جلسات کارگروه نمایشگاه سی‌وسوم در انجمن شکل گرفته و کار خود را آغاز کرده است، شیوه‌نامه مربوط به اختصاص غرفه به ناشران حوزه کتاب کودک و نوجوان تدوین شده و در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
وی معتقد است: باید فاصله بین تصمیم‌گیری و اجرا را کم کنیم، این گونه فاصله‌ها حتی می‌تواند در بحث تفاهم‌نامه‌های بین موسسه فرهنگی نمایشگاه‌های فرهنگی و محل برگزاری نمایشگاه باشد تا بتوانیم تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشیم.
 
فروغی با اشاره به تصمیم‌گیری‌هایی که اثرات مثبت و منفی را در حوزه اجرا متوجه مجریان می‌کند، گفت: حوزه‌هایی مثل برق، تلفن، حمل و نقل و بهره‌گیری از پارکینگ‌ها برخی از این موارد است، حتی تغییر درب‌های ورودی هم از جمله مسائلی است که در تصمیم‌گیری‌ها موثر است و خواسته من از مسئولان برگزاری نمایشگاه، سیاستگذاران و مجریان این است که نگاه کلان به سیاست‌های فرهنگی در حوزه کتاب داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط