چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
استاندارد‌‌های کتاب بریل تدوین می‌شود

منصور شادکام ضمن تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفی کتاب‌های بریل، حمایت از تولید این کتاب‌ها و ضرورت واردات کاغذ مخصوص بریل به‌صورت دولتی را ضروری دانست.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره وضعیت دستگاه‌های چاپ بریل در کشور بیان کرد: یکی ازمشکلات نابینایان در کشور تولید کتاب بریل است. بی‌توجهی به اهمیت کتاب بریل به‌معنای بی‌سوادی جامعه نابینایان است؛ بنابراین ترویج خط بریل به واسطه توسعه دستگاه‌های چاپ بریل ازجمله لوح قلم و ماشین تایپ بریل ضروری است و توجه مسئولان را می‌طلبد.
 
وی با تاکید بر نیاز نابینایان به ماشین تایپ بریل افزود: لوح قلم به‌عنوان ابزار ابتدایی، برای مبتدیان کاربرد دارد اما ماشین تایپ به‌دلیل قابلیت تایپ سریع برای دانشجویان و دانش‌آموزان نابینا یک ابزار اساسی محسوب می‌شود.

کمیته تخصصی تدوین استاندارد‌های تولید کتاب بریل تشکیل می‌شود   
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور ادامه داد: کتاب‌های بریل با وجود هزینه‌ای که برای آن‌ها صرف می‌شود، از استاندارد لازم از نظر کیفیت جلد، صفحه‌بندی، شماره‌گذاری و یا حمل برخوردار نیستند؛ بنابراین در حال تشکیل کمیته‌ای با حضور افراد نخبه برای شناسایی و تدوین استاندارد‌های کتاب بریل هستیم؛ این استاندارد‌ها در نهایت به مسئولان انتشارات فعال در حوزه تولید کتاب بریل ارائه خواهد شد.

ماشین تایپ بریل آمریکایی 12 تا 15 میلیون تومان است
شادکام بیان کرد: تحریم‌های اقتصادی موجب شد تا ماشین‌های تایپ بریل به دلیل افزایش دو تا سه برابری کمیاب شوند؛ این افزایش قیمت نه‌تنها خرید این دستگاه‌ها را برای افراد دشوار کرد بلکه سازمان‌ها نیز برای تهیه آن با مشکل مواجه شدند؛ به‌عنوان مثال قیمت یک دستگاه ماشین بریل براساس نرخ امروز دلار 12 تا 15 میلیون تومان تمام می‌شود.
 
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور با اشاره به انعقاد تفاهم‌‌نامه مشترک انجمن نابینایان کشور با شرکت صنایع آموزشی برای تامین ماشین تایپ بریل گفت: دی‌ماه سال 1397 با این شرکت تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضاء شد و بنابر این تفاهم‌نامه، مقرر شد تا قطعات ماشین‌‌های تایپ ایرانی ارتقاء پیدا کند. علاوه‌براین با یکی از نخبگان نابینا و آشنا با قطعات ماشین‌های تایپ قرار‌داد امضاء شد.

وی افزود: تعویض قطعات غیر‌استاندارد ماشین‌های تایپ که مدت‌ها به دلیل بی‌اعتمادی نابینایان و عادت به تایپ با ماشین‌های آمریکایی از سوی نابینایان در انبار شرکت باقی‌‌مانده بود، آغاز شده است. کیفیت سوزن، دکمه‌‌ها و زنجیر دستگاه‌ها، ارزیابی و در صورت نیاز تعویض می‌شود.  
   
شادکام با بیان این مطلب که ارتقاء دستگاه‌ها با ضمانت یک‌ساله و خدمات پس فروش سه‌ساله به پایان رسیده است، عنوان کرد: حدود یکصد دستگاه ارتقا‌ء‌‌یافته ماشین تایپ بریل ایرانی با کیفیت و استاندارد بالا در حد ماشین تایپ آمریکایی، طی یک‌سال گذشته وارد بازار و از سوی نابینایان خریداری شده است.
 
وی با انتقاد از بی‌توجهی سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نیاز مطالعه و تولید مواد آموزشی نابینایان بیان کرد: در جریان  تامین دستگاه تایپ بریل در شرایط  تحریم توقع داشتیم دو نهاد وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی در کنار ما باشند.

به گفته شادکام، اگر واقعا به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، اعتقاد دارند باید در جریان پاسخ به نیاز مطالعه و تامین مواد آموزشی نابینایان به‌جای خرید ماشین تایپ چینی و یا دیگر کشورها به خرید از این شرکت اقدام می‌کردند.  
 
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور با اشاره به مکاتبه انجمن با سازمان بهزیسنی برای خرید ماشین تایپ بریل ایرانی، بیان کرد: بعد از عقد قرار‌داد با شرکت صنایع آموزشی سازمان بهزیستی را در جریان قرار دادیم تا با سراسر کشور برای خرید این دستگاه ایرانی اقدام کنند؛ البته اطلاع‌رسانی از سوی سازمان انجام شد.
 
به گفته شادکام، قیمت تمام شده این دستگاه تایپ بریل ایرانی پیش از تحریم و افزایش قیمت ارز، یک میلیون و 650 هزارتومان بود اما بعد از تاثیر افزایش قیمت ارز به 5 میلیون تومان نیز رسید. مدیر  شرکت صنایع آموزشی همزمان با جشنواره ملی «کاما» از کاهش 20 درصدی قیمت این دستگاه خبر داد؛ بنابراین قیمت نهایی به 4 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
 
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور ادامه داد: نزدیک به 5000 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و ارشد و 1000 دانشجوی دکتری، نابینا و کم‌بینا هستند. علاوه‌براین نزدیک به 10 هزار دانش‌آموز نیز در ردیف این جمعیت  قرار دارند. البته نباید فراموش کنیم فقط این افراد نیستند که به ماشین تایپ بریل نیاز دارند؛ بلکه همه افراد نابینا و کم‌بینا جامعه باید به ماشین تایپ بریل و کتاب‌های بریل دسترسی داشته باشند.
 
شادکام با اشاره به صراحت قانون در دسترسی آحاد جامعه آموزش رایگان گفت: با توجه به اینکه براساس قانون همه مردم باید از آموزش رایگان بهره‌مند شوند، نهاد‌‌های مربوط با امر کتاب و کتابخوانی از‌جمله آموزش‌ و ‌پرورش و یا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید از ماشین‌های تایپ بریل استفاده کند.    
 
وی درباره تامین کاغذ برای تولید کتاب بریل و آمار ناشران فعال در این حوزه گفت: تحریم اقتصادی بر جریان تامین کاغذ تاثیر‌گذار بود.
 
قائم مقام انجمن نابینایان کشور بیان کرد:  چهار ناشر فعال در حوزه تولید کتاب برای نابینایان فعال هستند و شاید در مجموع 200 عنوان کتاب از سوی این ناشران طی یک سال اخیر تولید شده باشد. برخی از این ناشران ففط در یک حوزه مانند قرآن و نهج‌البلاغه فعال هستند و در زمینه کتاب‌های درسی فعالیت ندارند. علاوه‌براین بنیاد رودکی هم که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند در چند سال گذشته در زمینه تولید کتاب بریل برای نابینایان و کم‌بینایان به دلیل مشکلات بودجه ضعیف شده است.
 
وی با اشاره به جایگاه ویژه کتاب‌های بریل با وجود تولید کتاب‌های صوتی گفت: کتاب‌های بریل و صوتی لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ به‌عبارت دیگر حذف کتاب‌های بریل به دلیل تولید کتاب‌های صوتی جفا و خیانت به نابینایان است. افرادی که با خط بریل غریبه هستند حتی اگر در مقطع دکتری تحصیل کند، تسلطشان به دیکته واژه‌ها برابر با دانش‌آموز کلاس پنجم بینا هم نیست.
 
شادکام با اشاره به حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی از نویسندگان معلول و اهل قلم صاحب اثر درباره معلولان گفت: در اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی «کاما» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید 100 عنوان کتاب این رویداد قول مساعد داد. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز از خرید 50 عنوان کتاب از این جشنواره خبر داد. امید‌واریم خرید این کتاب‌ها به تجهیز کتابخانه‌های ویژه نابینایان و کم بینایان منجر شود.  
 
تامین کاغذ بریل دولتی ضروری است
وی ادامه داد: از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به‌ویژه سازمان بهزیستی کشور می‌خواهیم با تخصیص بودجه، چاپخانه‌های تولید کتاب بریل را توسعه بدهند. با توجه به اینکه کاغذ بریل در مقایسه با کاغذ معمولی سنگین‌تر و نوع جنس آن متفاوت است، تحریم موجب شده تولید‌کنندگان و به دنبال آن مخاطبان در تنگنا قرار بگیرند؛ بنابراین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود برای تامین این نوع کاغذ یارانه در نظر گرفه شود. 
 
قائم مقام انجمن نابینایان کشور با تاکید بر فرهنگ‌سازی درباره توجه به نیاز‌‌های معلولان به‌ویژه نابینایان بیان کرد: متاسفانه ظرفیت قابل‌توجه جامعه معلولان و به‌ویژه نابینایان هنوز دیده نشده است و موجب انزوای آن‌ها را فراهم کرده است. مسئولان هنوز به توانمندی نابینایان توجه نکرده‌اند.  

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اساس جمهوری اسلامی عدالت‌محوری است وضعیت فعلی برای نابینایان قابل‌قبول نیست و امید‌واریم حداقل امکانات از‌‌جمله مناسب‌سازی مسیر‌ها مانند کتابخانه‌های عمومی پیگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها