شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
اسفند زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس نیست

مدیر انتشارات نوید شیراز، با اشاره به پیشنهاد برگزاری هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان فارس در اسفندماه، این زمان را به‌دلیل نزدیکی به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و همزمانی با انتخابات مجلس شورای اسلامی، مناسب ندانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، با اینکه در طول 18 دوره برگزاری، نمایشگاه کتاب استان فارس با فراز و فرودهایی روبه‌رو بوده، اما حتی بارش برف سنگین در سال‌های گذشته هم موجب نشده بود که برگزاری این رویداد با خللی مواجه شود.

به گفته «داریوش نویدگویی» مدیر انتشارات «نوید شیراز»، گرچه نخستین دوره نمایشگاه کتاب استان فارس در مکانی کوچک و با امکانات اندک برگزار شد، اما روش و شیوه کار به‌گونه‌ای بود که ناشرانی گلچین شده به شیراز آمدند و در دومین دوره آن که اداره‌کل پست استان فارس میزبان رویداد بود، هیچ‌یک از ناشران با وجود بارش سنگین برف ابراز نارضایتی از شرایط نکردند و نمایشگاه به‌خوبی برگزار شد.

این ناشر شیرازی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا در این باره می‌گوید: در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیراز و در دیداری که با فعالان فرهنگ و هنر استان فارس داشت، خواستار بازنگری در شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب استانی شدم و با توجه به اینکه اشراف کامل به این رویداد دارم، اشاره کردم که این نحوه برگزاری نمایشگاه حتی در تهران هم قابل قبول نیست، بنابراین از خیلی پیشتر باید این شیوه تغییر می‌کرد و متولیان فرهنگی استان‌ها براساس نیاز از جمله تنوع قومیتی به انتخاب ناشران مبادرت کنند.

نویدگویی که چندی است در برپایی نمایشگاه کتاب تهران هم از دست‌اندرکاران این رویداد به شمار می‌رود، می‌افزاید: وقتی دست استان‌ها برای انتخاب ناشران باز باشد، بهتر می‌توان نمایشگاه را به‌سوی کیفی‌سازی هدایت کرد.

وی با تصریح بر اینکه نباید در برگزاری نمایشگاه کتاب، اسیر آمارها شد، تاکید می‌کند: متاسفانه در طول برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی آماری از فروش بُن و همچنین کتاب ارایه می‌شود که با واقعیت‌ها مطابقت ندارد.

مدیر انتشارات نوید شیراز ادامه می‌دهد: سال گذشته در هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس نشستی با حضور مدیران نشرهای مطرح و شناخته‌شده کشور در شیراز برگزار کردیم که خیلی از این نکات در آن جلسه آسیب‌شناسی و مطرح شد.

وی با بیان اینکه یکی از صنوفی که از نمایشگاه‌های کتاب متضرر می‌شوند، کتابفروشی‌ها هستند، اضافه می‌کند: بنابراین پیشنهاد کردیم در طول نمایشگاه کتاب استان‌ها این قشر از اهالی کتاب و نشر که شریان اصلی کتابخوانی هستند، در اولویت قرار گیرند و با اختصاص غرفه به آنها به عنوان نمایندگی بخشی از ناشرانی که حضور مستقل ندارند، به فعالیت بپردازند.

نویدگویی همچنین به عرضه کتاب‌های کمک آموزشی در نمایشگاه‌های کتاب استانی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلاتی که این شیوه برگزاری ایجاد می‌کند، حضور انبوه ناشرانی است که کتاب‌های کمک آموزشی را به نمایشگاه‌ها می‌آورند و با قیمت‌های کاذب ارایه می‌کنند.

مدیر نشر نوید شیراز در عین حال از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان فارس به‌شکل موضوعی خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای نخستین بار تلاش می‌کنیم نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان به میزبانی استان فارس برگزار شود.

نویدگویی با اشاره به دیدارهایی که با استاندار فارس در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس برگزار شده است، تصریح می‌کند: خوشبختانه استاندار فارس علاقه‌مند به کتاب است و در جلساتی که با حضور نهادهای مرتبط برگزار شد، ایشان تاکید ویژه‌ای در برگزاری نمایشگاه داشته و از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط خواستار کمک مالی به این رویداد شد.

این ناشر برتر کشوری با این حال فاصله افتادن میان این نشست‌ها و پیگیری نکردن این موضوع را موجب بروز ناهماهنگی در برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب استانی می‌داند و یکی از دلایل منتفی شدن برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب استان فارس را بی‌توجهی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به همزمانی تاریخ آن با یک نمایشگاه استانی دیگر دانسته و می‌گوید: متاسفانه نمایشگاه کتاب استان خراسان جنوبی همزمان با نمایشگاه استان فارس شد که این موضوع موجب شد مشکلاتی در حضور ناشران به دنبال داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه پیشنهاد شده هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان فارس در اسفندماه امسال برگزار شود، ضمن اعلام مخالفت خود با این تاریخ، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه سال آینده نمایشگاه کتاب تهران به خاطر قرار نگرفتن در ماه مبارک رمضان در فروردین ماه برگزار خواهد شد، قطعاً موجب می‌شود نمایشگاه کتاب استان فارس تحت الشعاع قرار گیرد.

نویدگویی دیگر موردی را که مورد اشاره قرار می‌دهد، موعد انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌داند و می‌افزاید: از آنجا که اسفندماه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و پس از آن اعلام نتایج انتخابات خواهد بود و نهادها و سازمان‌ها درگیر این رویداد بزرگ هستند، لذا این بازه زمانی، تاریخ مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس نیست.

وی به متولیان فرهنگی استان فارس پیشنهاد می‌کند که با همکاری ناشران و استانداری، نمایشگاه کتاب این استان را به‌جای اینکه با حضور ناشرانی متعدد برگزار کنند، با کاستن از تعداد ناشران، بر سطح کیفی آن بیفزایند و ادامه می‌دهد: نمایشگاه کتاب استان فارس باید به سمتی هدایت شود که ناشران شرکت کننده با دست کم 45 عنوان کتاب تازه به این رویداد بیایند و از ورود ناشرانی که آثار سال‌های گذشته را از ته انبارهایشان بیرون می‌کشند، به نمایشگاه جلوگیری کرد.

مدیر انتشارات نوید شیراز می‌گوید: مردم شیراز کتاب‌شناس هستند بنابراین باید ناشرانی در نمایشگاه کتاب استان فارس حضور داشته باشند که عناوین تازه‌ای معرفی کنند.

نویدگویی درخصوص محل برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس هم یادآوری می‌کند: متاسفانه جای مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب به این شیوه کنونی در شیراز وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: با شرایط اقتصادی موجود و فاصله زمانی و مکانی نمایشگاه بین‌المللی شیراز، نیاز است که پس از تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب فارس، تغییراتی در شیوه برگزاری این رویداد صورت گیرد.

این ناشر استان فارس، می‌گوید: با استقلالی که استان فارس توسط این دبیرخانه می‌یابد، می‌توان به بهانه‌های مختلف در طول سال نمایشگاه‌های موضوعی کتاب برگزار کرد و به یک نمایشگاه کتاب استانی بسنده نکنیم.

وی یکی از گزینه‌های مناسب برای برپایی نمایشگاه‌های موضوعی کتاب در طول سال را فضای جانبی بیمارستان مرکزی شیراز (MRI) عنوان می‌کند که در طول سال‌های گذشته محل برگزاری بازار تابستانه کتاب شیراز بود.

یادآوری می‌شود، هجدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که قرار بود 3 تا 8 آذرماه به میزبانی شیراز برگزار شود، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شیراز و شرایط جوی به تعویق افتاد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهاجر ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    کاش پیگیری بشه زودتر تکلیف نمایشگاه کتاب شیراز مشخص بشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط