دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
می‌خواهیم بزرگترین رسانه آموزشی کتاب و کتابخوانی کشور باشیم

مدیر دفتر مرکز رشد و تعالی ایرانیان (مرتا)، می‌گوید: هدف‌گذاری ما تبدیل شدن به بزرگترین رسانه آموزشی کتاب و کتابخوانی در حوزه تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، دفتر «مرکز رشد و تعالی ایرانیان» (مِرتا) با عنوان فرعی «رسانه آموزشی کتاب و کتابخوانی»، در استان قم واقع شده است. این دفتر به دنبال فراهم آوردن شرایط مناسبی برای رشد و ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است. در بعد‌ از ظهر یک روز پائیزی در دفتر «مرتا» در طبقه سوم یک مجتمع تجاری که به ناشران و کتابفروشی‌های قم اختصاص دارد، با سیدمحمد حسینی مدیر این مرکز به گفت‌وگو نشستیم و از کم و کیف فعالیت‌های «مرتا» شنیدیم.
 
حسینی که قبل از گفت‌وگو به قول خودش استکان‌های چای‌مان را شارژ کرده بود، ابتدا از انگیزه‌های شخصی خودش برای ورود به فعالیت در حوزه کتاب گفت. «از کودکی در شرایطی زندگی کردم که پدر و مادرم هر دو درس می‌خواندند، به همین علت کتاب خواندن را مانند یک کار روزمره یاد گرفتم. بزرگتر که شدم، علاقه‌ام به کتاب ادامه یافت و بیشتر هم شد؛ تا اینکه یک موج مطالعاتی جدی بعد از کنکور و یک موج دیگر در ایام سربازی ایجاد شد؛ و همچنان این موج‌ها ادامه دارند. همیشه دنبال رسالت زندگی‌ام بودم؛ دنبال کاری که برایم عین زندگی باشد. به این نتیجه رسیدم که باید کاری پیدا کنم تا کتاب بخوانم و درآمد داشته باشم‌. فکر می‌کردم راهش داشتن یک کتاب‌فروشی است. اما خدا را شکر راحت‌تر از آن بود؛ مدرس مهارت‌های مطالعه شدم! بعد تصمیم گرفتم با یک تیم کار کنم و مستقل باشم.‌ این شد که «مرتا» متولد شد.
 

کمی آن طرف تر پشت یک میز ال، دو خانم که همکار آقای حسینی بودند، سرگرم کارشان بودند. به تیم سه‌نفره‌شان فکر کردم و ایده‌های بزرگی که در سر داشتند. از شکل‌گیری ایده «مرتا» که پرسیدم، حسینی گریزی به خودشناسی به عنوان قدم صفر در مسیر کار و تلاش زد و گفت: ایده «مرتا» کاملاً چیزی نبود که الآن هست. من یک استارتاپ شکست خورده داشتم و تجربه کرده بودم که همه منتورها و مربی‌های کسب و کار، از قدم یک شروع می‌کنند به راهنمایی و قدم صفر را نمی‌گویند. اینکه اصلاً خودت را می‌شناسی؟ اهداف زندگی و مسیر شغلی‌ات را می‌دانی؟

حسینی ادامه داد: روی همین حساب تصمیم گرفتم این مرحله را بازتر کنم و تجربیاتم را در اختیار جوانانی که دنبال کارآفرینی بودند، بگذارم‌. با خودم فکر کردم از کجا شروع کنم. در واقع بهترین کاری که آن موقع می‌توانستم انجام بدهم، این بود که کتاب خواندن را جا بیندازم‌. اینکه یک جوان بخواهد یک کسب و کار راه بیندازد، بهترین راه این است که کتاب بخواند. مثلاً کتاب‌هایی که سرگذشت و تجربه افراد دیگر است؛ مانن : سختی کارهای سخت، فنون مذاکره، کفش باز، خلق مدل کسب و کار.
 
وی گفت: «مرتا» قرار بود آموزش، راهبری و پرورش نیروهای انسانی و مدیران باشد. اما آنقدر قسمت آموزش مهارت‌های مطالعه‌اش مورد توجه قرار گرفت که به بخش‌های دیگر نرسید و به همان تندخوانی مشهور شد.
 
وقتی از فعالیت‌هایشان سوال کردم که قانونی است و جایی ثبت شده یا نه، به مجوزهایی قاب شده که روی دیوار نصب شده بود، حسینی اشاره و کار تیم متبوعش را کاملا قانونی معرفی کرد و گفت: ما مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بابت نشر الکترونیک داریم و مجوزهای مربوط به سایت مانند نماد‌های ساماندهی و اعتماد الکترونیکی را هم گرفته‌ایم.
 

سوالی که از همان ابتدا ذهنم را مشغول کرده بود، موضوع کتاب یا بهتر بگویم ارتباط «مرتا» با کتاب بود. حسینی علت تمرکز مجموعه یادشده را روی موضوع کتاب، مهارت خودش در این زمینه برشمرد و گفت: در ابتدای مسیر که بودم، دیدم مخاطبین بابت آموزش مهارت‌های مطالعه بیش از رشته‌های دیگر به من اعتماد می‌کنند. چون تجربه زیادی در مطالعه دارم، اما در فیلدهای دیگر بیشتر مطالعه داشته‌ام تا تجربه. با خودم گفتم چرا متمرکز بر روی همین موضوع کتاب نپردازم؟ بعد که جلوتر رفتم، دیدم واقعا این همان کاری است که در آن مهارت دارم. چون با تمام وجود لذت می‌برم.

پرسیدم کسی هم از این طرح استقبال کرده است؟، گفت: با این آموزش‌ها مردم کتابخوان می‌شوند و سعی می‌کنند دیگران را کتابخوان کنند. کتاب‌ها روی زندگی آنها تاثیر می‌گذارند و هرچه آن‌ها بهتر می‌شوند، من و تیم‌ام نیز در آن موفقیت شریک می‌شویم. حالا تصورش را بکنید تا الان حدود ۲۰۰۰ نفر از آموزش‌های ما استفاده کرده‌اند. به نظر من این یک زندگی تمام نشدنی است!

مدیر مرکز رشد و تعالی ایرانیان توضیحات بیشتری در مورد فعالیت‌های این مرکز هم ارائه داد و گفت: رشد و تعالی یعنی پیشرفت معنوی، یعنی قد کشیدن؛ ما رسانه آموزشی کتابخوانی و رشد فردی هستیم. خیلی‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند ما آموزشگاه هستیم. در حالی که ما در اتاق فکر «مرتا» به این می‌اندیشیم که چگونه کتاب خواندن را تبدیل به یک کار و عادت روزانه برای مردم کنیم؟ چگونه به افراد کتابخوان دسترسی پیدا کنیم؟ چگونه کاربردهای عالی کتاب خواندن برای مردم جا بیندازیم؟ بر همین اساس تولید محتوا می‌کنیم. بیشتر متنی و در مواردی ویدئویی، صوتی و تصویری.
 

پرسش بعدی‌ام درباره کارگاه‌های قدرت مطالعه این مرکز بود. حسینی گفت: قطعاً من هرچه بگویم باز هم برای مخاطبینی که این متن را می‌خوانند، سوال به وجود خواهد آمد. پیشنهاد من این است که کلمه قدرت مطالعه را در اینترنت جستجو کنند و در موردش بخوانند. اما اجمالا این‌جا پاسخ کوتاهی می‌دهم. قدرت مطالعه نام دوره‌ی جامع آموزش مهارت‌های مطالعه در «مرتا» ست که در آن علاوه بر تندخوانی، پنج روش دیگر مطالعه هم آموزش داده می‌شود. مدت این دوره حدوداً یک ماه است که تمرینات روزانه دارد و هفته‌ای یک بار به صورت حضوری با مدرس دوره کلاس آموزشی خواهند داشت. مهمترین تمرین این دوره، مطالعه یک کتاب در هفته است. هدف از این دوره عادت پیدا کردن به مطالعه است

می‌پرسم یعنی در این دوره سرعت مطالعه مطرح نیست؟، آقای حسینی پاسخ می‌دهد: مطرح هست و تمرینات زیادی داریم، اما هدف سرعت نیست. سرعت یکی از وسیله‌های عادت پیدا کردن به مطالعه است.

از جمله طرح‌های «مرتا» طرح «کتابخواری» است. حسینی درباره این طرح هم توضیح داد: «کتابخواری» را بیشتر برای عدالت آموزشی تهیه کرده‌ایم و ۹ ویدیوی کوتاه حداکثر 10 دقیقه‌ای است از مهمترین و با اولویت‌ترین مهارت‌هایی که برای تندخوانی و درک مطلب باید آموزش دید. بنابراین افرادی که عجله ای و بدون مربی می‌خواهند این مهارت را یاد بگیرند می‌توانند از «کتابخواری» استفاده کنند.

حسینی در رابطه با افرادی که در مجموعه «مرتا» و کلاس‌هایشان شرکت می‌کنند توضیح داد و گفت: مطالعه بخشی از زندگی و وجود فرد شرکت کننده می‌شود. عادتی که مثل غذاخوردن هیچ‌گاه نمی‌تواند ترکش کند. برخی در شغلشان پیشرفت می‌کنند. برخی دست به قلم می‌شوند. برخی به دنبال ساخت برند شخصی‌شان می‌روند. من به این می‌گویم ارتقاء کیفیت زندگی. یا جلوه‌ی ملموس رشد و تعالی.
 

او می‌افزاید: مجموعه‌ای غیر از ما در قم به صورت متمرکز مهارت‌های مطالعه را آموزش نمی‌دهد. مواردی تندخوانی وجود داشته و دارد که مدرسش خودمان بوده‌ایم. اما مهمان‌هایی از استان‌های مختلف برای تدریس آمده‌اند. دوره‌های ثابت و دائمی نداشتند. مجموعه‌های آموزشی مهارت‌های توسعه فردی در قم وجود دارد اما الان حضور ذهن ندارم‌ ‌می‌ترسم برخی را بگویم و برخی را نگویم و بد شود.

به عنوان آخرین سوال از چشم‌انداز «مرتا» پرسیدم. حسینی پاسخ داد: ما قرار است بزرگترین رسانه آموزشی کتاب و کتابخوانی در تمدن نوین اسلامی بشویم. راحت به شما بگویم: می‌خواهیم سال‌های سال هرکس نام کتاب را آورد، یاد «مرتا» بیفتد.
 
مدیر دفتر ِمرکز رشد و تعالی ایرانیان در پایان به برخی فعالیت‌های انجام شده دیگر در این مرکز هم پرداخت و گفت: ما از سال ۹۶ تا امروز، به لطف خدا ۲۱ دوره قدرت مطالعه تدریس کرده‌ایم. ۴ همایش را خودمان میزبان مخاطبین بودیم و چندین همایش را هم مهمان دانشگاه‌های مختلف کشور مانند اراک، بابل، اصفهان، کرمانشاه، شهرکرد و تهران بوده‌ایم. در استان قم هم مهمان اکثر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه قم، صنعتی قم، شهاب دانش، پیام نور و آزاد بوده‌ایم و توانسته‌ایم حداقل ۲۰۰۰ نفر را آموزش دهیم.

وی افزود: شش وبینار در موضوعات کتابخواری، هدف‌گذاری، خودشناسی، مسیر شغلی، تقویت عضلات مغز و نقشه ذهنی داشته‌ایم و بیش از صد مقاله آموزشی در وبلاگ «مرتا» تهیه شده است. همکاری محتوایی، رسانه‌ایی و یا رشد تعالی نیروهای انسانی را نیز با برخی از مجموعه‌های موفق کشور از جمله رادیو معارف، نهاد کتابخانه‌های استان قم، موسسه آوان، موسسه درس‌هایی از قرآن، نشر شهید کاظمی، موسسه الماس اکسین، مجموعه ویترین کتاب، هولدینگ میلاد، مدرسه نویسندگی، مدرسه کسب و کار ماهان و موسسه حامین را نیز داشته ایم که همه از فضل خداست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها