چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
واگذاری تعیین متراژ و تجهیزات چاپخانه‌ها به استان‌ها

معاون دفتر چاپ و نشر گفت:‌ در تغییرات جدید تعیین حداقل امکانات، تجهیزات و مکان یا فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی چاپخانه و واحدهای وابسته به استان‌ها واگذار شده است.

علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته گفت: در این دستورالعمل درباره بحث واردات و صادرات ماشین‌آلات چاپ که طبق تفاهم به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، اشاره‌ای نشده و فقط در مباحث فرهنگی، سیاست‌گذاری انجام شده است.
 
وی با تشریح تغییرات این دستورالعمل، افزود: با توجه به اقتضائات روز برای تسهیل و تسریع در فعالیت‌های چاپی، یک‌سری اقدامات و شرایط در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال در دستورالعمل سال 1386 درباره صدور مجوز برای تاسیس چاپخانه‌ها، به تجهیزات و تعداد ورق‌ ماشین‌آلات، همچنین متراژ محل و واحد فعالیت چاپ، پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ اشاره شده بود.
 
ابراهیمی با بیان اینکه در دستورالعمل جدید در این موضوع تجدیدنظر شد، عنوان کرد:‌ یکی از موضوعاتی که برای ما اهمیت داشت و اتحادیه‌های استانی همچنین اداره کل استان‌‌ها نیز به آن تاکید داشتند این بود که تعیین شرایط حداقل امکانات و تجهیزات و فضای مورد نیاز چاپخانه‌ و واحدهای وابسته برای فعالیت به استان‌ها واگذار شده تا براساس ملاحظات و شرایط تصمیم‌گیری شود.
 
وی تاکید کرد: این موضوع در بند 5 این دستورالعمل آمده است که حداقل امکانات، تجهیزات و مکان یا فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی چاپخانه و واحدهای وابسته برای فعالیت در هر یک از رشته‌ها و رسته‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ که در بند 4 به آن اشاره شده، در هر استان توسط اداره کل و پس از اخذ نظر کارشناسی و مشورتی با متخصصان صنفی آن استان، طی شیوه‌نامه‌ پیشنهادی، برای بررسی و تأیید به دفتر چاپ وزارت ارائه شود.
 
ابراهیمی با بیان اینکه در دستورالعمل برای صدور مجوزها قبلی، کشور به شهرستان‌ها و مرکز استان و شهرهای تابعه تقسیم‌بندی شده بود، گفت: الان بر خلاف گذشته این موضوع توسط استان‌ها تهیه و تدوین می‌شود و این شیوه‌نامه پیشنهادی باید به تایید کمیسیون فنی و موارد خاص دفتر چاپ برسد و پس از تایید برای اجرا به اداره کل‌های مربوطه ارسال شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در دستورالعمل جدید میزان فضا و تجهیزات توسط استان‌ها مشخص خواهد شد، گفت: به عنوان مثال ما درباره مکان گفته‌ایم اگر شخصی بخواهد کار خود را شروع کند، برای راه‌اندازی یک واحد چاپی باید 200 متر فضا در اختیار داشته باشد تا پروانه تاسیس برای او صادر شود، اما الان به استان‌ها تفویض کرده‌ایم که این متراژ را به اقتضای رسته و رشته مربوطه تعیین کنند.
 
تاسیس مجتمع‌های چاپ، شعبه و دفاتر بازاریابی
معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ردیف 5-5 این دستورالعمل نیز درباره بحث تاسیس مجتمع چاپ، شعبه و دفاتر بازاریابی نیز توضیح داد: تاکنون فعالان چاپ زیادی در زمینه تاسیس مجتمع، شعبه و دفتر بازاریابی فعالیت می‌کردند و برای نخستین‌بار در این دستورالعمل به شرایط تاسیس هر یک از این موارد اشاره شده تا دست‌اندرکاران این حوزه به صورت شفاف و روشن قوانین را بدانند.
 
ابراهیمی افزود: در این بند آمده اگر متقاضی خواستار فعالیت در هر سه رسته‌ پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در یک کارگاه باشد، می‌تواند با ارائه درخواست، تقاضای تأسیس «مجتمع چاپ» کند و البته تجهیز مجتمع یاد شده از حیث فضا و مکان و امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز، متناسب با هر یک از روش‌ها و رسته‌های مورد نظر ضروری است.
 
وی درباره لزوم افزودن این مبحث به دستورالعمل، عنوان کرد: فردی که تا پیش از این فقط چاپ افست داشت، اما الان می‌خواهد هر سه رسته لیتوگرافی، چاپ و صحافی فعالیت داشته باشد، می‌تواند این کار را در قالب یک مجتمع چاپی انجام دهد اما در این زمینه باید علاوه بر تامین فضای مورد نیاز تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری متناسب با رسته‌ها را تامین کند.
 
ابراهیمی با توضیح درباره تاسیس شعبه برای چاپخانه‌ها نیز گفت: این امکان فراهم شده است در بحث شعبه نیز افرادی که علاقه‌مند هستند در شهرهای دیگر شعبه دوم یا سوم چاپخانه خود را راه‌اندازی کنند با مراجعه به اداره کل استان تقاضای تاسیس شعبه داشته باشد.
 
وی با توضیح درباره دفاتر بازاریابی نیز توضیح داد: با توجه به اقبال بسیاری از چاپخانه‌داران و فعالان این حوزه از تاسیس واحدهای چاپی در شهرک‌های صنعتی، مشکلی برای بازاریابی برای آن‌ها وجود داشت، زیرا شهرک‌های صنعتی سطح کشور حدود 20 یا 30 کیلومتر دورتر از شهر اصلی هستند و این موضوع مشکلاتی برای مشتری و فعال صنف ایجاد می‌کرد.
 
به گفته ابراهیمی، بر اساس این دستورالعمل، راه‌اندازی دفتر بازاریابی یا قبول سفارش‌ها توسط صاحب امتیاز پروانه تأسیس چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته به‌صورت مجزا و مستقل در خارج از کارگاه‌های مربوط در محدوده جغرافیایی استان محل فعالیت، بر اساس قوانین و مقررات جاری مشروط به عدم استقرار تجهیزات و دستگاه‌های چاپ و صنایع وابسته و با اجازه قبلی اداره کل بلامانع است.
 
وی همچنین درباره دیگر تغییرات این دستورالعمل گفت:‌ برای تسهیل و تسریع در کار چاپخانه‌داران یکسری اقدامات و شرایط در نظر گرفتیم، به‌عنوان مثال از بند 12-5 به موضوع قبول سفارشات توسط چاپخانه‌ها اشاره شده است، در این بخش جزئیات بیشتری برای سفارش کالا بیان شده است تا افراد با مشکل روبه‌رو نشوند.

متن دستورالعمل اینجا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها